Førstespire27 Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Lurte på om det er mange som er i 100 % stilling fortsatt? Jeg er i uke 29 og jobber fullt. Begynner å kjenne at det tar på rygg og bekken ettersom jeg sitter på en kontorstol 8 timer hver dag. Noen som har sykmeldt seg 50 %, og hvordan fungerer dette ovenfor arb.giver? Jeg ønsker jo selvfølgelig å jobbe fulltid frem til permisjon (21. juli), men er redd jeg skal bli ordentlig skrøplig...hvor går smertegrensen liksom? Hilsen meg
anette&tutta mari :) Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 jeg er i uke 31 nå og jobber fullt! men kjenner jeg begynner å bli mer og mer sliten... sjefen sier jeg bare må gå hjem hvis jeg blir sliten..men det var det med samvittigheten da.. er utslitt når jeg komer hjem.
Førstespire27 Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2008 Hei anette ja det er den samvittigheten da....har begynt å kjenne stråling nedover rumpa og beina og sliter meg gjennom hverdagen...men jeg overlever jo. Vet bare ikke hvor smertegrensen skal gå liksom? Jeg har ikke fått beskjed at jeg bare kan gå hjem....og føler ikke jeg kan spørre om litt kortere dager heller om det er for tungt. Jobber i ett mannsdominert selskap så det er nok grunnen.....ikke fått tilbud om noe egentlig:-( jeg er også heeelt utslitt når jeg kommer hjem og da blir det å sove en time eller to..for deretter å slappe av i sofaen.
Tess85 Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Hei! Jeg er 33+1 i dag og ble 50% sykemeldt på mandag. Jobber som sykepleier på et sykehjem. begynte å gå hardt utover ryggen min. har i tillegg masse kynnere som gjør det veldig ubehagelig med bøying og løfting. man må ta vare på seg selv under svangerskapet. Er ingen som tjener på at du går å sliter deg fullstendig ut;)
*lillebolla* Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Jeg er 33+1, og fortsatt i full jobb. Syns det går veldig greit, bortsett fra at motivasjonen begynner å røyne på ettersom det er så kort tid igjen... Og så sover jeg ikke like godt, så er ganske trøtt - men ellers så går det strålende! (Men vet jeg har vært heldig med tanke på hvor lett svangerskap jeg har hatt!)
Junigull 08 + julispire Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Jeg er 36+1 i dag, og jobber 80%. Har en dag fri i uka til å hente krefter på da nattesøvnen ikke er veldig god lenger. Fungerer greit, men det tar på!! en uke igjen så er det PERMISJON!!!
anette&tutta mari :) Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 hvis jeg fortsetter å være så sliten og trøtt så kunne jeg også tenke meg å sykmelde meg 20% - ta en dag hjemme i uka. Er jo fortsatt 7 uker til jeg skal ut i permisjon.. Førstespire: ta det opp med sjefen din. Hva slags jobb har du forresten? Det bør bli tilrettelagt for gravide, det er bedre å kunne dra hjem litt før, eller jobbe litt mindre, enn å plutselig måtte sykmelde seg 100%. Det var det sjefen sa til meg nemlig:)
lundie-Emilia+1 til-HØYGRAVID! Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Hallo! Jeg er 31 uker i dag, og jobber fortsatt fullt. Har gjort det gjennm hele svangerskapet. Har vært sykemeldt litt innimellm pga diverse småting, men nå føler jeg meg kvikkere enn på lenge Er badevakt så jeg gjør jo ikke akkurat så mye på jobb. Blir bare å sitte stille og passe på vannet. Er liksom ikke noe å sykemelde seg fra egentlig. (ikke at jeg trenger det nå uansett da..) Men nå sitter jeg for et meste i billettsalget da. Innbiller meg at det ikke ser så bra ut for badegjestene at en gravid skal passe på at de ikke drukner Er en del vasking på jobb da, og det er bare der jeg merker noe. Har fått tilrettelagt da, så det går greit men kjenner at det blir mer og mer slitsomt så vi får se hvor lenge jeg holder ut. Har bare 5 uker igjen til permisjonen begynner, og det er vasking annenhver uke (jobber skift).. Oi, ble litt langt dette her.. Du får passe på deg selv. Er ikke verdt å ende opp som skrøpling for at man skal tøye smertegrensen sin. Men kroppen er veldig flink til å si fra sånn sett. Husk at du skal være i form til å ta deg av den lille og Mvh
08 + april spire Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Hei Jeg er i uke 34 og har vært i full jobb gjennom hele svangerskapet. Har faktisk ikke vært borte fra jobben en eneste dag. Har hatt et kjempefint svangerskap. Har ikke vært kvalm eller noe. Kjenner at jeg gleder meg veldig til permisjonen snart begynner. Hovedproblemet er faktisk at søvnen bare blir dårligere for hver natt som går, så det er det som gjør at ting blir tyngre med å være på jobb. Tror det er viktig at vi lytter til kroppen vår. Vi har ingenting igjen for å slite oss ut med å være på jobb til enhver tid. Lykke til videre...
Tungt med to Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Jeg jobbet helt til permisjonen begynte, men hadde 25 % sykemelding de 4 siste ukene. Det var akkurat det jeg trengte, så jobbet jeg litt kortere dager.. Hjelper det om du prøver å bevege deg litt, gå litt rundt omkring? Jeg hadde 1 uke der jeg fryktet jeg skulle bli virkelig plaget med bekkenløsning. Hadde vondt uansett om jeg satt eller gikk, brukte lang tid på å reise meg opp pga smerter. Heldigvis ble det bedre etter en uke, så jeg slapp å sykemelde meg da.
Mammatiltodeiligegutter Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Jeg er i uke 31 og jobber fortsatt full tid. Mitt svangerskap har også gått veldig greit, med få plager. Har den siste tiden merket at ting begynner å bli tyngre, har en del halsbrann og jeg sover ikke like bra som før. Jeg har også ganske lang reisevei, og jeg merker på kroppen at det er mer slitsomt å kjøre. Får noen slags strømninger nedover beina, og vondt i halebenet. Er også mer trøtt, noe som gjør kjøringen ekstra slitsomt. Arbeidsgiver er opptatt av å tilpasse arbeidsoppgavene, men det er ikke så lett å få det til. Jeg jobber som advokat og har mye rettssaker og hardt program. Men jeg sliter med samvittigheten dersom andre kolleger må overta sakene mine. Heldigvis skal jeg ta ut en del ferie før jeg går ut i permisjon, det er derfor bare 5 uker igjen med jobbing
*En rosa og en blå* Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Bare 3 1/2 uke igjen, så begynner jeg på permisjonstiden! ;-) Har vært i full jobb hele tiden. Var hjemme 2 dager i forrige uke pga mange plagsomme kynnere, men ellers har formen vært på topp! Men nå gleder jeg meg til permisjonstiden starter!
Berta_78 Skrevet 23. mai 2008 #13 Skrevet 23. mai 2008 Er i full jobb uke 30, jobber som kommuniksajonsrådgiver som kan være stressende, men som jo er utrolig lite fysisk krevende. Har vært borte fra jobb en dag pga mageinfeksjon, har vært veldig heldig så langt :-) Har tenkt å jobbe til permisjon 18.juli, foreløpig ser det greit ut. Jeg jobber prosjektbasert, så jeg tar ikke på meg nye prosjekter nå i tiden fremover (med mindre jeg vet jeg kan følge dem opp under permisjon), men jobber med å avslutte det jeg har på best mulig måte. Blir laange dager, men som sagt, det er lite fysisk krevende, så jeg kan jo like gjerne være på jobb som hjemme... Har ikke hatt snev av BL så jeg aner ikke hva det dreier seg om, men hvis jeg hadde fått det eller andre store plager, hadde jeg vært veldig forsiktig med meg selv. Husk at permisjonen skal være den fineste tiden i livet sammen med babyen, ikke en tid hvor du må jobbe hardt for å komme deg ovenpå igjen. Hvis du har en fast jobb og et godt miljø, har du antakelig takhøyde til å fortelle sjefen at de kommende to månedene må tilpasses litt, også for at du skal gjøre en best mulig jobb når du er der. Husk at to måneder er kort ila et langt arbeidsliv, mens skaden du potensielt kan påføre deg selv ved å presse kroppen din nå, kan være langvarig. Jeg har ergret meg endel over dem som ber om sykemelding fordi de er trøtte og slappe, det hører med til oppgaven på en måte (sorry, vet jeg kommer til å erte på meg noen her, og kritikken gjelder ikke dere som har skikkelige plager/vansker med å fungere pga utmattelse, men alle vet at det finnes noen som synes sykemelding er digg), men rygg og bekken er ikke til å spøke med. Det at det er mest menn hos deg, burde ikke være noe problem. Jeg er eneste jente hos oss, trikset er å spørre dem hvordan konene deres opplevde det eller det under svangerskapet, så blir de så rare og bløte og holder ut stolen og henter frukt og spør om jeg har for mye å gjøre... ;-) Masse lykke til og pass på deg selv :-)
Førstespire27 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 23. mai 2008 Takk for mange svar alle sammen:-) Jeg jobber på kontor så sitter 8-9 timer om dagen på en kontorstol som overhodet ikke er bra. Min arb. giver er heller ikke så lett å snakke med og jeg har ikke fått tilbud om noen form for tilpasning. Jeg vet at dere da tenker at det er min skyld siden jeg ikke har tatt det opp, men føler det utrolig vanskelig å snakke med han.....kall meg gjerne en feiging altså,..hehe, men han er veldig veldig spesiell og sær. Ingen som spør meg om hvordan jeg har det heller selv om jeg vralter rundt som en gås med vond og stiv rygg. Mye syting her nå, og jeg vet jeg burde ta tak i ting men ikke alltid like lett.....:-( Jeg har igjen 8 uker før perm og tenker hele tiden på at jeg skal klare å holde ut.......men vil jo ikke ende opp som en krøpling heller:-(
Venter på bitteliten Skrevet 23. mai 2008 #15 Skrevet 23. mai 2008 Er inne i min 33. uke og jobber 100 prosent. Merker at det begynner å røyne på, spesielt siden jeg også har et barn på 19 måneder. Men samtidig har jeg ikke noen store fysiske plager, så jeg tenker at jeg kan jobbe litt til. Har kontorjobb akkurat som deg, Førstespire27, men dersom jeg hadde hatt vondt ville jeg bedt om sykemelding. Å gå ned til 75-50% jobb er kanskje alt som skal til...? I mitt første svangerskap var jeg 50 prosent sykemeldt i 3 uker pga stress – og de tre ukene gjorde underverker for meg! Men husk: Hvis du blir 50 prosent sykemeldt, så pass for all del på at du ikke jobber mer enn dette. Det er lett å gå i fella og gjøre mer enn man skal – fordi man har dårlig samvittighet overfor arb.giver.
Førstespire27 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 23. mai 2008 Takknemlig for svar:-)...godt med litt støtte jenter *smiler* Vurderer kanskje å gå ned litt, men har bestilt legetime i begynnelsen av juni for å drøfte litt med legen min. Høre litt hva hun sier og kanskje få en henvisning til fysio.:-)
Kamsen Skrevet 23. mai 2008 #18 Skrevet 23. mai 2008 Jeg er også i full jobb - og det går egentlig veldig greit. Er i dag 34+5 og har begynt å glede meg til permisjonen. Min vikar startet denne uken, så jeg kommer fram til permisjonen starter 10. juni måtte regne med å være i full sving med å lære henne opp. Men så har jeg også vært veldig heldig gjennom hele svangerskapet - alt har vært strålende! Har ikke vært kvalm og stort sett ikke hatt noen andre plager - så jeg har ikke lov til å klage! Frisk som en fisk - men merker nå at det begynner å tære på... Lykke til videre alle sammen!
Mrs. icsi og småen Skrevet 23. mai 2008 #19 Skrevet 23. mai 2008 Jeg jobbet 100% frem til for en uke siden. Da hadde jeg de siste ukene hatt dager som bestod av: jobb - hjem; ligge på sofaen, varme ferdigmiddag i mikroen - i seng. Hadde ikke overskudd til å gjøre noe, fikk ikke gjort rent, vært sosial eller noe. Har en veldig stressende jobb, som saksbehandler, og ba til slutt legen om sm. Fikk tilbud om 100%, men ønsket selv å prøve litt, så jeg går 50%, og skal gjøre det ut enste uke også. Denne uka har vært myye bedre. Orket til og med å bli med ut på en liten handletur i går, + et 20 minutters besøk hos svigermor!! ) Etter at sm går ut har jeg to uker igjen å jobbe, og er usikker på om jeg skal gå tilbake fullt, eller redusere fortsatt. Legen min er veldig opptatt av at jeg trenger krefter til fødsel og tiden etterpå! Ikke rba å være så sliten eller gå for lenge med vondt bekken, når en ikke må. Anbefaler deg å forsøke å få litt sm dersom du er så sliten, og sliter med bekkenet i tillegg..
MiaKristin Skrevet 23. mai 2008 #20 Skrevet 23. mai 2008 Heihei:) Jeg gikk til jordmor uke 9 grunnet utrolig vond rygg. Da hun sa det var bekkenløsning trodde jeg hun tulla. Hehe. Hun sykemeldte meg 100% 1,5 mnd. (Dette var tiden før juleferie). Etter jul var jeg 50% sykemeldt med tillrettelegging. Men ettersom jeg ikke klarte å holde meg til å gjøre den tilrettelagte jobben, jeg bare måtte hjelpe til alle andre steder og (er resepsjonist på hotell) ble jeg 100% sykmeldt igjen i april.... Dette med 50% sykemelding var såre enkelt med min arbeidsgiver. Alt var opp til meg hvordan jeg ville gjøre det. (jobbe 4 timer hver dag eller ett par dager i uka.) Og LØnnen fikk jeg 50% av jobben og 50% av NAV (eller jeg har kjempet med NAV om pengene, IDIOTER!Q) hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå