Gå til innhold

Er gutten min treg med å snakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 2 år og et par mnd. Synes alle andre kan prate så mye mer av dem vi er sammen med på samme alder.

Har skrevet ned ordene han har sagt etter hvert som dem kommer og regnet meg fram til ca. 150 ord, men alle disse sier han ikke riktig.

Ellers sier han mye to og 3 ord sammen for tiden. Sliksom "mamma inni bil", "meg mer mat", "mat inn dæ", "alle barna", "handle mat", "inn i bile" osv. Føler at han forstår omtrent alt han blir fortalt, men prater ikke så godt selv ennå.

Kan legge til at ped.leder i barnehagen mener at han er treg språklig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo veldig forskjellig når de begynner å prate, og jeg synest ikke han høres spesielt treg ut?? Men det er nå meg da.. Men hvis pedagogisk leder i b.hagen synest det er et "problem", så får dere jo uansett hjelp da, OM det skulle være noe. Men jeg synest det høres helt normalt ut?

Skrevet

mini er 2 år og 2 mnd. Han har mange færre ord enn gutten din! Sier nå og da to ord sammen og det er : se der. har ikke telt alle ord, men det er ikke så mange.

Han er mer opptatt av å mestre det fysiske her i verden foreløpig!

jeg bekymrer meg ikke, er mest utålmodig og spent på hva han har å si :) for han snakker jo konstant på sitt eget språk!

ped.leder uttrykker ingen bekymring, de utvikler seg i så ulikt tempo disse barna :) det kommer når det kommer..

Skrevet

Hei

På det du skriver her så er han absolutt ikke treg med å snakke.

Når de er 2 år skal de gjennomsnittelig klare å snakke 2 ord setninger mens de ve d3 år skal klare 3 ord setninger.

Kan ikke skjønne at pedagogisk leder i bhg. mener at gutten din er treg. Er dette en leder som har utdannelse?

Skrevet

Han snakker mer enn min som er 2 år og 1 mnd. Ped leder i barnehagen er på ingen måte bekymret. Jeg er enig med hun over her som sier at hun er mer spent på hva som kommer, det kommer når det kommer. Og når han begynner å snakke skulle du sikkert ønske at han kunne hold kjeft isteden..

Ha ha...noen sa til meg her om dagen at man bruker de første 2 årene av barnas liv til å få dem til å gå og prate, og de neste 16 årene til å be dem sitte sitte og holde kjeft.

Ordene kommer nok skal du se!

Skrevet

hei...

min sønn på 2 år og 8 mnd er også veldig treg alle har sagt betstandig det kommer når det kommer, jeg føler også at han forsto alt hva jeg sa., de er barnehagen tok det opp med pp tjenesten og tilog med han trodde det ikke var noe å bekymre seg om , men jeg krevde uansett å få en time hos øre nse hals spesialist.det tok meg 6 mnd før jeg fikk time og det viste seg at han hadde vann i begge ørene så han må sette i dren. den lille gutten min har nesten ikke hørt noen ting han så det tok en uke fra jeg var der til nå på onsagd skal han inn på operasjon, så det blir en helt ny verdebn for han. er du bekymret kan du jo snakke med noen å få en time bare for å sjekke at alt er bra med ørene..

beder å ha sjekket enn å la det gå lngre tid så slipper man å gå å være bekymret.

Skrevet

Gutten min har vært litt treg med snakkingen. Så pass at helsesøster lurte på om det kunne være noe med hørselen. Men legen har jo sjekket at det ikke er vann i ørene. Man må vel ikke til spesialist for å få sjekket det? Det er imidlertid ingen ting som tyder på at han har dårlig hørsel. Samtidig er det mange lyder han ikke klarer å uttale. Og det virker ikke som om at han skjønner at hvordan han uttaler ordet er feil. Veldig ofte forsvinner de første konstantene fra ordene. Blir dermed en ganske vanskelig gjettelek å finne ut hva han egentlig mener. Til tider blir det ekstremforkortninger. Tok noen dager før jeg forstod hva alt dette maset om øte att gjalt. Gutten ville gjerne ha en sjørøver hatt.

Sier han et ord feil sier jeg ikke at det er galt det han sier, men når han f.eks. sier se isk, sier jeg ja, se fisk. Det morsomste er at han bare bruker de to konsonantene i navnet til lillesøsteren når han skal si navnet hennes. Men nå når hun har begynt å si hannes navn korrigerer han henne! Uten at han faktisk klarer å uttale navnet sitt riktig. Ganske fornøyelig.

Helsesøster henviste oss egentlig til PPT pga den trege snakkingen. Men siden han går i barnehage må barnehagen ta kontakt med PPT igjen om det skal bli noe. Barnehagen synes også han er litt treg men avventer til 3-årsdagen er passert. Da skal de ta språktest på han. Men det har jo vært en veldig utvikling i det siste da egentlig...

Skrevet

Når barn er 2 år, sjekker dem på 2-års kontroll om dem kan 2-stavelsesord. Dvs sette sammen 2 ord sammen i en setning. Høres ut som gutten din kan det, så du trenger ikke å være bekymra :)

Skrevet

en annen i barnehagen til min sønn (det var j som hadde inlegget med lege og dren) han er akkurst som din sønn og min sønn, kutter ut de første bokstavene. og trege med ord. jeg krevde å komme til en spesialist. og han sjekket det ut og han fant det ut med en gang at han trengte dren. har faktisk vært hos vanlig allmenn p lege og han så det ikke. er du beskymret bare be de bestille en time. min sønn skal sette inn dren imorra kl 10 så jeg er utrolig spent...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...