Gå til innhold

Noen som har trollunger med reflux problemer???

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan dere skrive litt om deres erfaringer,behandling osv..

Lillegutt skal inn for og få sonde om 2 uker...

gruer meg litt jeg......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen flere???:=/

Skrevet

Prøver igjen jeg;=)

Skrevet

Jepp, jenta fikk påvist refluks ved 5 mnd, etter flere måneder med mye gråt og minimalt med søvn. Hun var ALDRI fornøyd på slutten! Gulpet ikke mer enn andre, men hørte at hun gulpet og svelget masse inni seg, og gråt hver gang. Jeg gikk tur med henne hele dagen, for da var hun mest rolig. Det var helt forferdelig, har aldri vært så sliten i mitt liv, og hun var tydelig plaget.

Så fikk vi ph-måling og losec. Etter 10 dager var det mye, mye bedre. Hun lærte seg å sove igjen og var mye mer fornøyd.

Sto på losec i bare 3 mnd, og jeg gruet meg veldig til å slutte. Men det gikk bra! Legene sa at mange barn vokser det av seg akkurat ved 7-8 mnd.

Hvor gammel er din gutt? Hva slags problemer har han hatt?

Skrevet

Gutten min er 3 mnd`er.

Har gulpet ekstremt siden han kom til verden.

Han gulper når han sover,er våken og egentlig hele døgnet..

Han gulper magesyre..Brekker seg,sjærer grimaser og hylskriker..

Han driver også og svelger unna og da blir han sinna og får vondt..

MYE plaget med magen...

Han kan våkne oppmed munnen full av syre og hylskrive så han brekker seg...helt fryktelig og høre på:=(

Han skal inn og få sonde om 2 uker.

Skrevet

Å, det høres så kjent ut... Gråter han mye, da? Sover han noe særlig? Jenta vår sov greit om natta, det var det alle syntes var så rart. Men på dagen sov hun nesten ingenting og var veldig lite fornøyd, måtte bæres hele tiden, merket vel oppstøtene mindre da. Målingen viste at hun hadde sure oppstøt bare på dagtid, og derfor sov hun greit om natta. De sa at det ikke var helt uvanlig.

Med sonde, mener du da ph-måling i et døgn? Det trenger du ikke grue deg til. Det tar 5 minutter å sette inn sonden, det er nok litt ekkelt, men så merker de den ikke. Når de tar den ut, bare drar de den opp, det gjør visst ingenting.

Skrevet

Skrev akkurat et innlegg her inne om gutten min på 1 mnd som brekker seg veldig og gulper opp ekstreme mengder etterpå..han har gulpet mye fra starten.

Noen skrev inn å lurte på om han kunne ha polyrusstenose...noe som høres ut som det er det han har.Men så leser jeg litt om dette og er mey likt her også gitt...

Kan dere forklare meg ordentlig hva reflux er?og hvordan barna deres er?tok dere kontakt med lege eller helsestasjon?

Skrevet

Gråter hele tiden,trodde han hadde blitt litt sær jeg;=)

Men det var før legen forklarte meg hvordan alt hang sammen...:=(

Huff stakkar..

Min sover som en stein om natta,vil helst sitte oppreist,og hater og ligge for da kommer det lett opp.Men om dagen sove han veldi lite i forhold til det han gjorde..Pleide og sove 4-5 timer på formiddagluren men nå sover han max 2 1/2 time om dagen..

Og er gørr sinna fordi han er overtrøtt i tillegg.

Sonde/ph-målinga ja..

Er den lett og røkke ut???

Skrevet

Refluks betyr at lukkemuskelen mellom magesekken og spiserøret ikke fungerer ordentlig. Det er helt vanlig hos babyer, er derfor de gulper, og så blir muskelen bedre etter hvert.

De gjør ingenting med gulpingen hvis barnet går greit opp i vekt og ellers er fornøyd. Jenta mi (og gutten over) var jo helt tydelig plaget av det, de gulpet sur magesyre, og da kan man få en medisin som gjør det mindre surt.

Jeg vet ingenting om plyrusstenose, men jeg ville tenkt på refluks hvis jeg var deg, det er ganske vanlig blant babyer.

Helsesøster var til liten hjelp for oss, og legen ville heller ikke hjelpe oss før jeg satt og gråt og sa at jeg ikke orket mer. Det er problemet med mange refluks-barn: Gulping er så vanlig og ikke patologisk (sykelig) før barnet viser at det er plaget.

Skrevet

Det er lukkemusken til magesekken..

Når den ikke fungere helt slipper den magsyre opp i spiserøret og røret blir irritert og betent.

Dersom det viser seg at det er reflukx får de en kur,i værste fall(meget sjeldent)Må de opperere.De fleste blir fine etter en kur.

Jeg tok kontakt med legen og ble egentelig henvist..

Men vi ble innlagt pga noe annet da de også merket at noe var galt.

er din plaget med smerter i magen??

Skrevet

Nei, de fester sonden (en liten, tynn slange) med plaster på kinnet, og da er den ikke lett å rykke ut. Så har du et apparat (stort som en babycall?) i enden av slangen som du må bære med overalt. Litt styr, men det går bra. Jeg grudde meg også veldig til målingen, var redd for at det skulle bli enda mer vondt for henne, men i ettertid ser jeg at det ikke var ille i det hele tatt. Hun hylte voldsomt da de satte den inn (det er nok ubehagelig og de må holde henne fast), men det gikk fort over.

Skrevet

Ja han er litt plaget med magen...han er ganske urolig på dagtid..forde om han sovner så våkner han ofte å kaver og gråter så jeg må ta han opp....da er det ofte gulp som kommer...men det som jeg lissom syns var ekkelt nå var den brekkingen som han sliter med...hylskrek fært her istad og jeg skjønte han hadde vondt,la han da på magen over bena mine og da brakk han seg voldsomt før det kom en svær foss med gulp ut...men som også er fyllt med store klomper og slim....uansett om det kan være reflux eller pylorusstenose eller ingenting er det kanskje greit å høre med noen fagfolk i morgen uansett?

Er så vanskelig å vite og vil jo ikke være helt overhysterisk hvsi det ikke er noe annet enn normalt heller...

Skrevet

Beklager, men jeg tipper legen kommer til å si at det er helt normalt at babyer gulper, at dere skal se det an og at det viktigste er at de går opp i vekt... Det sa de til meg. Og skal han undersøkes, må han henvises til sykehus (de gjør ikke sånne undersøkelser på vanlig legekontor), og det tar tid. Men lurt å ta en prat med lege uansett! Kan jo bli beroliget.

Skrevet

Nei snakk med lege!!!

be heller om en henvisnig dersom de ikke hører på deg...

tok meg 3 mnd`er for og få dette sjekket ut.

Hs, lege alle har sagt,det er helt normalt bla bla bla.

I mitt tilfelle refluks eller ikkeNei;det er ikke normalt.Han har vondt og da skal han sjekkes og det grundig.

Lar ikke noe gå forbi,det har sjedd for mye allerede og vi har opplevd en sykehusglipp så nå er det ingen som klarer og snakke meg vekk.

Men som sagt det var faktisk de som bemerket det da vi var innlagt.

Snakket med fleire pleiere og overleger og de alle var enige..

Så i tilfelle noe annet sjekker de han også for melkeallergi i samme slengen mens vi venter på time...

Jeg er ikke hysterisk eller altfor hønemor men tar tak i det som er åpentlyst og stille spørsmål ved det.

Vi er bare mammaer.og da er det ikke kriminelt og være beskyttende.

Det ``værste`` som kan skje er at ikke er noe.Og det er bare bra:)

Skrevet

Ja det er sant. Som sagt så har det bare vært vedlig ille nå i ettermiddag.Jeg ser det ann litt videre,å tar i tilfelle kontakt med lege for å høre i morgen. Godt man har disse sidene her så man kan få litt forskjellige synspunkter på ting og gode råd..:)

Skrevet

Sønnen vår begynte da han var ca 4 måneder med å vise ubehag. Ville ikke sove på dagen, og kunne plutselig sette i gang å illskrike. Han har nesten ikke grått noe før dette, til tross for at han ble operert i februar. Vi fikk han inn på sykehus (tok en liten snarvei og ringte selv, siden vi er inne i systemet, og vi var redde det hadde noe med hans tidligere historie å gjøre). Etter mye fram og tilbake fant de ut at de skulle legge ned sonde. Det var fort gjort. Han hostet litt i det de skulle forbi strupen og fikk litt tårer i øynene. Virket ikke som han fikk noe vondt. Han greide dessverre å få en finger innafor slangen og røsket den ut etter 5 timer, men heldigvis holdt det. Han hadde hatt 90 reflux på denne tiden, og 12 av dem varte i mer enn 5 minutter, så han hadde det mer eller mindre hele tiden. Han ble satt på Losec og Gaviscon. Sistnevnte gjorde han forstoppet stakkar, så jeg måtte sette microlax på han. Den har vi kuttet ut. Merker han er mye mer fornøyd nå når Losecen har begynt å virke. Han er 5 måneder nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...