Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg? ("krupp-hoste")

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre en lang historie kort;

Jr har vært mye syk og plaget med hoste, til slutt ble vi innlagt og han fikk astmamedisin. Dette var i starten av mai. Han har fått astmamed. som han har tatt daglig, og har blitt bedre og bedre.

Men etter en ruskete 17. mai har han blitt forkjølet igjen, og i dag måtte jeg hente han i bhg for han hostet så veldig. Og etter en kosrt og urolig dubb sto han opp med en mye værre hoste som minner meg veldig om typisk falsk krupp, han bjeffer rett og slett.

Astmamed. han har roer ikke hosten, det hjalp ikke noe særlig å være ute, hjalp kun mens vi var ute.

Det jeg lurer på er hva skal jeg gjøre? Skal jeg vente til han blir tett før jeg kontakter lege eller skal jeg ringe nå? Han er i ok form, litt trøtt for han hadde så kort dubb. Hva hadde du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt han med til legen bare for å sjekke, for da kan han evt få Efedrin...som hjelper.

Har selv ei som har hatt mye syk med hoste over lang tid. Fikk også astmamed fra barnelegen, men har ikke brukt den faktisk. Etter at vi sluttet med svømmingen har hun ikke vært syk en eneste dag...og vi sluttet i januar.

Skrevet

Noe som hjelper godt er kald fuktig luft.

Om det er litt kjølig ute, sett opp baderomsvinduet og tapp varmt vann slik at det blir damp i rommet.

Er det "krupp" kan dette hjelpe, evnt gå ut så han får kald luft.

Dette blir jo litt "førstehjelp".

Ellers kan du jo kontakte lege, høre om han kanskje kan få noe som hjelper for hosten.

Skrevet

Takk for svar!

Herlighet, vi har jo efedrin i kjøleskapet, at je gikke tenkte på det!!? Det skal jeg prøve, og så skal vi ta oss en tur på verandaen når regnet gir seg

Nok en gang, takk skal dere ha!

Hilsen en mor som er veldig sliten og frustrert over sykt barn...

Skrevet

Hei! Var jeg deg, ville jeg kontaktet lege, ja!

I tillegg tenkte jeg at jeg skulle gi et lite bidrag.... Mine barn har ogsaa hatt bjeffende hoste, falsk krupp... I tillegg til astmamedisiner tar jeg paa litt Vics eller Tigerbalsam under bena deres mens de sover. Ogsaa paa brystet... Foer de legger seg koker jeg opp en kjele med vann som jeg lar staa inne paa soverommet deres. Haaperr dette hjelper. Klemz!

Skrevet

Så du har en kjele med rykende vann stående på rommet? Det skal jeg prøve...

Han hoster fortsatt etter efedrin også...

Skrevet

To av mine tre barn har vært en del plaget med falsk krupp, og vi har fått skrevet ut en medisin som heter fortecortin. Dette er tabletter som vi må knuse og blande med noe spiselig, f.eks. syltetøy eller yoghurt, men det har i hvertfall fungert! Efedrin har ikke fungert noe særlig på mine barn. Ellers er det frisk luft som teller, så ha ham ute så mye som mulig og la ham gjerne sove ute.

Skrevet

Jeg fikk også de tablettene, men det var visst bare om det var skikkelig ille man skulle ta de. Vanligvis får de ingenting ved falsk krupp.

Men hos meg funket det fint med Efedrin, men det tok jo en liten stund før det virket :-)

Ellers var det å kle på ungen litt mer og ha vinduet på vidt gap...eller at hun sov ute (ikke på natta selvfølgelig)

Skrevet

Nå har han sovnet, fikk en god dose efedrin, tok en stund før den virket, men det spørst om den hjalp litt iallefall.

Vi har fått betapred tidligere, har noen tabl liggende, og det er også slik som vi skal knuse og blande med vann e.l. De har vi liggende i tilfelle han blir kjempe tett. Og det er han ikke nå, han bare hoster. Syns hosten forandret seg litt etter efedrinen, var ikke så bjeffete lenger.

Sukk, hadde en forhåpning om at astmamedisinen skulle gjøre underverker, men det har den ikke gjort enda iallefall. Jr har vært forkjølt sidne i august, og det siste halvåret har han vært halvsyk hver helg! Det er ikke overdrivelse.

Skrevet

Huff da...Men dere går ikke på svømming vel? Hos oss var det grunnen til mye sykdom og falsk krupp

Skrevet

Nei vi gjør ikke det. Så bra at dere fant det ut da!

satser på at når det blir fin vår og sommeren kommer så vil jr friskne til også. Og vi må jo få astmaen under kontroll også etterhvert!?

Skrevet

Men du har fått sånn pustemaske og sånn eller? Vi fikk jo det også, men har som sagt ikke hatt brukt for det selv om vesla fikk beskjed om at hun kunne ha mild barneastma. Hun har jo nesten ikke hostet en eneste gang etter vi sluttet på svømmingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...