Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Eg har fått inntrykk av at du er ein slags søvnekspert her inne :) og derfor ville eg spørre deg om di meining omkring eit sovespørsmål heime hjå oss. Eg har brukt råd du har gitt her inne før, med hell og eg håper at du har nokre gode innspel til meg også.

Dette er situasjonen:

Vi har ei snill og blid jente på snart 5 mnd (på søndag) som får to grøtmåtider, litt fruktmos og mm på dagen, og som ikkje spiser om natta lenger. Ho sover 3 duppar på dagen - står opp frå den siste mellom halv 5 og halv 6. Til saman sover ho som regel 3-5 timar på dagen. Ho legg seg ca kl halv 8 om kvelden og får første måltid kl 07.15-07.30 om morgonen (som regel, av og til noko seinare, viss me er heldige). Problemet er at ho våknar 5-10 gonger frå vi legg ho til ho står opp om morgonen, for smokk eller litt kos (hånda på brystet, litt stryk). Slik har ho holdt på i 2 mnd, altså før ho starta med fast føde. Eg begynner å bli trøtt og lei av å aldri få sove samanhengande om natta, og hadde det ikkje vore for at sambo er mykje heime frå nordsjøen og kan avlaste meg mykje, så trur eg at eg hadde klikka!

Har du nokre tankar om korleis vi skal kome ut av denne situasjonen på best mogleg måte og med minst mogleg skrik og skrål? Vi prøvde ei natt å roe ho utan smokken då ho våkna, men etter 2 timar med skriking gav vi opp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Ulydia!

Først og fremst; takk for tilliten! Jeg er ingen ekspert, men spesielt interessert :-)

Det første som slår meg er at hun nok sover litt i overkant mye på dagtid. Jeg synes hun er stor nok til å kutte ned til 2 lurer på tilsammen max 3 timer. La det gå ca 3 timer mellom hver lur (hvis hun ikke stuuuper da). Legg henne heller tidligere på kvelden.

Prøv å legge henne en halvtime eller time tidligere. Mulig hun blir overtrøtt og får urolig søvn av det.

I tillegg ser det også ut som hun kanskje sover litt i seneste laget på siste lur. Naphaug anbefaler at de ikke skal sove senere enn kl 16:15 hvis de legges rundt kl 19. Det finnes selvsagt alltid unntak....begge mine har kunnet sove seine lurer uten å forstyrre leggesituasjonen av den grunn.

Har dere henne på samme rom? Vet du hvorfor hun våkner? (lyder kanskje?) Jeg tror kjernen til problemet er å finne ut hvorfor hun våkner. Jeg er tilhenger av å ha barna på eget rom, og som du kanskje vet også tilhenger av baby-safe/sovepose. Det siste pga at det viser seg at de sover bedre når de ligger i ro.

Hva gjør dere når hun våkner på natten? Tar dere henne opp eller gir dere henne smokken og så sovner hun? Hva dere gjør er også avgjørende for hvordan hun "oppfatter" det å våkne. Har det noen hensikt for henne liksom...? Får hun masse kos og oppmerksomhet....? Er problemet at hun trenger hjelp til å sovne igjen...? Hva er tankene dine rundt det....

Hun er littegrann for liten til å gjennomgå Ferber (som jeg ser dere har prøvd på en måte). Det er ikke sikkert at det er nødvendig heller.

Skrevet

Hei

Takk for svar. Skal prøve å tenke litt høgt rundt situasjonen for å kanskje avdekke meir. :)

Som regel sover ho ikkje meir enn ca 3 timar på dagen, men nokre dagar er ho ekstra trøytt og sover noko lenger. Eg har ikkje merka noko forskjell på nattesøvnen om ho sover 3 eller 5 timar (trur eg...) Men eg kan kanskje prøve å korte ned til to lurar. Einaste problemet er at ho lett kan bli overtrøytt om ho er våken for lenge. 2 til 2,5 time er eigentleg smertegrensa for våkentid akkurat nå. Eg kan også prøve å legge ho litt tidlegare på kvelden - kl 7 f.eks.

Ellers så legger ho seg kjempefint - sovner av seg sjølv i eiga seng utan grining eller sutring. Problemet er som sagt at ho heile tida våknar for smokk. eller andre ting. Det går som regel 45 eller 90 min mellom kvar oppvåkning.

Vi har ho på same rom som oss, men har prøvd å legge ho på eige rom to gonger allereie for å sjå om situasjonen betra seg. Men vi har akkurat same problem der, og då må vi i tillegg stå opp av senga og gå inn til ho. Derfor har vi flytta ho inn på vårt rom igjen etter 3-4 netter. Ellers ligg ho i ein slags sovepose, som gjer at ho ligg relativt rolig.

Når ho våknar på natta, gir vi ho smokken og i 99% av tilfellene sovnar ho igjen. Det er lite spennande å våkne med andre ord. Men når vi leitar rundt i senga hennar etter smokken blir det jo automatisk litt stryking. Når ho ikke sovnar med ein gong holder vi gjerne handa på brystet hennar til ho sovnar. Det er altså ikkje veldig mykje som skal til for å få ho til å sove igjen, men etter 2 mnd med oppvåkning kvar time/annakvar time _kvar einaste_ natt, er eg sliten. :P

Derfor er eg på utkikk etter gode tips. :) Er einig i at ferbers er for tidleg. Då vi prøvde utan smokken, var vi på same soverom og byssa og prøvde å roe ho - men altså utan smokk. Men det funka ikkje...

Skrevet

Hmmmm....

En liten nøtt dette her.....de fleste barn vil slutte å våkne så ofte dersom de ikke får noen form for "service". Men det er tydelig at hun trenger smokken for å sovne igjen. Slitsomt at det holder på slik hele natten.

Jeg tror jeg holder på teorien om å legge henne tidligere. Selv om hun ikke virker trøtt så kan det godt tenkes at hun er det. Sånn er det her i alle fall.

Er litt i beit for gode tips i og med at dere har prøvd noen av dem allerede. Har dere laget en slik "pølse" rundt hodet? Jeg har lagt en bamse under stretch-lakenet på hver side av hodet. Datteren min snur hodet mot denne når hun skal sove - da detter heller ikke smokken så lett ut.

Ellers er jo ferber en effektiv løsning om et par uker...hvis dere holder ut til det.

Jeg kan spørre Naphaug i morgen da jeg skal på F&B messen om hun har noen gode tips.

Skrevet

Hei igjen. :)

Eg trur også at nøkkelen ligg i smokken - kanskje ho er smokkeavhengig? At ho assosierer smokken med søvn og _må_ ha den for å sove? Rart at smokken er så viktig, for ho bruker lite smokk ellers. Berre når ho skal sove, i bilen eller viss ingenting anna virkar. Men korleis komme vekk i frå dette - legge utan smokk ved 6mnd? Då blir det bråk, er eg redd...og stakkars lurva vår. :(

Ho ligg i ein liten vognbag i senga si, så eg trur ikkje det føles for romt for ho. Trur ikkje ho treng ei slik pølse inni denne bagen. Men kanskje noko som kan halde smokken på plass rundt hovudet, slik du skriv?

Men kan alltids prøve tidlegare legging. I dag la eg ho 19.15, i morgon blir det 19.00. :)

Viss du spør Naphaug for oss, er du kjempesnill!! :) Vi har boka hennar, men føler ikkje at den dekkjer heilt dette problemet.

Skrevet

Akkurat dette med smokk nevner ikke Naphaug noe sted...jeg vet det er mange som bruker det (inkl min frøken) og det "klusser" på mange måter til alle metodene. Skal se om jeg kan høre med henne i dag. En trøst er i alle fall at ved 7-8 mnd alder så lærer de seg å finne smokken selv hvis de mister den. Vet du forresten om det er derfor hun våkner? En mulighet er å lirke ut smokken ca 10-15 min etter at hun har sovnet for da sover de ofte videre uten - og unngår dermed å våkne av at de mister den. Et annet tips er å legge en smokk i hver hånd når hun sover.

Har du en skikkelig madrass i vognbagen?? Kan det være at det er for hardt for henne å ligge så lenge der? Jeg bare spør i tilfelle dette kan være noe av grunnen.

Jeg introduserte forresten en bamse for min yngste da hun var rundt 4-5 mnd og merket med en gang at hun elsket å bore ansiktet inn i pelsen når hun skulle sove. Grunnen til at bamsen nå ligger under lakenet er at ellers så kaster hun den rundt i sengen.

Dette med smokk er litt på godt og vondt. Men det er i alle fall bra at hun bare bruker på natt og i bil - samme her. Min opplevelse er at det er mange barn som blir så avhengig at de ikke fungerer uten nesten....på dagtid mener jeg.

Skrevet

Hei

Det er ikkje sikkert at det er smokken som er heile problemet, då ho også har netter der ho våknar _med_ smokken og gråter. Då roar ho seg som regel med litt stryking og hysjing.

Eg kan sjølvsagt prøve å ta vekk smokken etter at ho har sovna - men eg har ein mistanke om at ho då våknar kjapt. Men kan alltids prøve.

Eg har også prøvd med bamse, men ho gnikkar den så hardt opp i fjeset at smokken flagrar. Og greier liksom ikkje å finne roen med bamsen.

Madrassen i bagen er vel ikkje den beste tenker eg. Tidlegare sov ho i vogge og våkna like mykje, men madrassen der var vel heller ikkje særleg mjuk eller tjukk. Vi har også hatt ho i sprinkelsenga utan bagen, men merka ingen forskjell på det heller. Då måtte vi ta ho opp i senga vår viss ho blei for uroleg - nå kan vi berre ta baggen oppi senga. (Vi tenkjer at dette ikkje er like stor belønning som å sove utan baggen i senga vår.) Men madrassen i sprinkelsenga er ein litt tynn skumgummimadrass...så ingen av madrassane er supergode. Korleis ho sover på vår madrass veit eg ikkje, då ho ganske tidleg byrja å sove i eiga seng.

Skrevet

Kom på at søsteren min hadde en datter som holdt på likedan. De fikk lagt ned en måler i spiserøret hennes om natten (slange gjennom nesen), og det viste seg at hun våknet flere ganger om natten pga sure oppstøt. Å heve Hode-enden av sengen kan i så fall hjelpe. Min søsters datter fikk også medisiner.

Jeg har selv prøvd det med å lirke ut smokken etter ca 20 minutter, og det funker! Gjorde det også med denne gutten, og nå fungerer det (nå er han 2 1/2 mnd).

Mine gutter sover ikke godt på ryggen, og jeg har derfor lagt dem på siden. Hvis de har problemer med å få sovne igjen, så snur jeg dem, og da sover de videre. Så de har helt tydelig behov for å skifte stilling. Ikke så rart, det har jo vi også :-)

Jeg ville også ha forsøkt å kutte ut barnevognbagen. Jeg vil tro den er noe hard.... Gutten min sover bedre etter at jeg gjorde sengen noe mykere. Kjøpte varmelaken på Sparkjøp og brettet det til passe størrelse.

Det var noen tips og tanker fra meg :-)

Skrevet

Din unge høres nøyaktig ut som min unge!

Bare et par småting:

- det er ikke gitt at ungen finner smokken selv i 7-8 mnd aldern så ikke forvent dette. Jenta mi er straks 8 mnd og våkner fortsatt flere ganger pr natt og er hysterisk. Med en gang hun får smokken så sovner hun igjen. Og da kan jeg vimse rundt på rommet uten at hun leer på et øyelokk, ho er langt inne i drømmeland igjen. Hun ville aldri klart å finne smokken selv for hun er alt for trøtt til å klare dette.

Har forresten prøvd smokkeputen uten stort hell.

- vi flyttet jenta vår på eget soverom når hun var rundt 5 mnd. Resultatet var at hun våknet sjeldnere enn før så jeg fikk sove lengre økter imellom hver sutteplugging. Tror jeg ville gitt denne muligheten en sjanse til. Men prøv lengre enn bare et par dager, gi det en ukes tid og se om hun sover lengre økter.

- Jenta vår sover fortsatt 3-4 lurer hver dag. Aldri i verden om hun klarer 3 timer mellom hver soveøkt , her er det max 2-2,5 time. Siste luren varer til 17-17:30 og hun legger seg igjen klokken 19. Har prøvd å endre på dette, men resultatet er en overtrøtt unge som jeg ikke får til å sove når natta kommer.

- Jeg har prøvd å ta fra henne smokken rett før hun sovner, men dette har heller ikke hjulpet. Men dette skal jeg prøve på nytt nå, for det er nok en måneds tid siden jeg prøvde det sist.

Måten jeg kommer gjennom dagen på er å legge meg i 21-22 tiden hver dag. Hs anbefalte meg å venne henne av med smokk, men dette kan jeg ikke skjønne hvordan jeg skal klare. Har prøvd å roe henne ned ute smokk, men har ikke sjans. Så den kampen orker jeg ikke å ta.

Er ikke meningen å virke demotiverende, men vil bare fortelle deg at andre har samme problem uten å finne løsninger. Jeg tror bare jeg må leve med dette til hun plutselig sover rundt uten å våkne for smokk.

Men lykke til ihvertfall, mulig noen av triksene fungerer og at det bare er vi som er uheldig og ingen triks i boka fungerer.

Skrevet

Uff, måtte bare innom.

Fikk følelsen av teksten jeg skrev kunne virke negativt mot heldigec og det var jo ikke meningen. For en del av punktene er det virkelig verdt å teste ut.

Var bare ment som et motinnlegg mot en del av punktene slik at du er forberedt på at det kan hende du må leve med dette ei stund fremover.

Skrevet

Hei LMBV, takk for innspel :)

Eg har lurt litt på dette ser du, for lurva har gulpa noko ekstremt dei siste 2 mnd. Eller gulping...meir som oppkast fakstisk, for det er så store mengder. Så eg har tenkt om ho kanskje kan ha sure oppstøt om natta. Men eg synst kanskje det er litt rart då at ho sovnar igjen med ein gong. Men som sagt, eg har tenkt tanken. Kanskje eg kunne prøvd å heve hodeeden litt.

Eg legger også tulla mi på sida - byttar mellom rygg- og sideleie gjennom natta.

Skal også prøve om å gjere senga mjukare, kan hjelpe. :)

Skrevet

Hei BabyV, og takk for innspel

Eg er førebudd på at alle tipsa ikkje treng å virke, og då er det greitt å høyre at det ikkje berre er eg som har ein slik "rar" unge. :) Så ikkje ha dårleg samvit for innlegget ditt du. Hehe.

Men eg er innstilt på å prøve alle tips som høyres fornuftige ut, for kanskje å få eit betring. Funkar det ikkje, har eg i alle fall prøvd. :) Eg håpar i alle fall at ting bli betre snart.

Skrevet

Jeg prøvde å ta fra henne sutten rett før hun sovnet/akkurat hadde sovnet i går kveld.

Resultatet var at hun våknet og så lå hun våken ei stund før hun hylte og ville ha sutten igjen.

Prøvde på nytt og på nytt og etter 2,5 timer med dette så hadde jeg en overtrøtt unge som var hysterisk i senga. Måtte bære henne rundt til hun roet seg og så sette meg ned atmed senga og synge til hun sovnet.

Så ikke noe suksess altså.

Skal prøve på nytt i løpet av neste uke.

Skrevet

Det var jo dumt at det ikke fungerte med smokke-trikset.

Hvis jeg var dere så tror jeg at jeg hadde latt det "skure og gå" et par uker til for deretter å tatt en runde med (dessverre) skriking. Da kan du velge om du vil kutte ut smokken samtidig eller om du vil bruke den fortsatt. Sånn jeg har gjort det da er at jeg går inn stryker over hodet, (gir evt vann), gir smokken og går ut igjen. Stort sett så detter den direkte ut igjen hvis de begynner å skrike da. Da går jeg ikke inn igjen før neste intervall. Enten sovner de da til slutt uten smokk eller med. Datteren min kan dermed sove både med og uten smokk.

Fikk forresten ikke snakket med Naphaug i går da hun var syk visst.....

Skrevet

må bare tilføye at jeg avvente smokk og pupp i samme slengen og det fungerte utmerket. Min har et ekstremt sugebehov og jeg syntes det var kjempetrist at han ikke skulle få ha smokken på natta...men det viste seg at det var jeg som syntes det var fælt og ikke gutten min. Han får smokk når han skal legge seg men faller den ut får han den ikke tilbake fra meg...nå er han 9 mnd. så han kan klare å ta den selv ved behov. Jeg avvente all service på natta for at min lille gull ikke skulle ha noen "unnskyldning" for å våkne på natta (av at smokken faller ut f.eks) og han klarer nå å finne søvnen selv. På dagen får han smokk når han skal sove eller sitter i vogna.

Min personlige mening, er at det er viktigere at mindre babyer får ha smokken om natta da det har vist en beskyttende virkning mot krybbedød. Jeg hadde nok ventet litt til med å avvenne smokk på natta....heller finpusset andre søvnråd og tatt smokken til slutt. For det er helt klart at smokkavhengighet kan føre til søvnproblemer også-

Skrevet

Hei

Så dumt at det smokketrikset ikkje funka da, BabyV. Eg har ikkje prøvd ennå, då helga har vore litt hektisk (var på konsert og hadde barnevakt i går, var i konfirmasjon og kom litt ut av rutinane i dag). Men skal prøve smokketrikset i morgon tenkjer eg. :) Så kan det kanskje hende at det verkar. :)

Når det gjeld "skrikekur", Heldigec, så er dette ikkje naudsynt viss vi ikkje skal slutte med smokken. Lurva legg seg kjempefint om kvelden, og sovnar 99% av tilfella med ein gong ho får tutten om natta. Men eg vurderer om eg må kjøre ein ferber, eller smokkeavvenning på natta, slik som Embarazada har gjort - når poppis blir større. Så det blir "skuring og gåing" ein mnd til, i alle fall. :P

Elles kan jo sovemiljøet ha noko å seie, mtp madrass. Skal også prøve å heve hodeenden litt, og sjå om dette verkar.

Tusen takk for innspel i alle fall, til alle. :)

Skrevet

Ooops....jeg blandet visst litt sammen innleggene til Ulydia og BabyV...hehe....men svaret funker jo likevel.

Ikke lett å følge med på GP samtidig som jeg skal komme med lure tips...!

Ulydia, jeg tenkte bare Ferber i forbindelse med oppvåkningene, slik at hun lærer seg å sovne selv igjen. Til slutt slutter hun helt å våkne. Som du ser så har Embarazada avvent med smokken og det fungerer bra.

Skrevet

Heilt greitt! :) Eg ser også melodi grand prix. Hehe, Nrk på ein laurdagskveld, nå er eg jaggu blitt vaksen...

Jepp, eg tenker me prøver smokkeavvenning/ferber når tida er inne. Viss ting ikkje er blitt betre då da *kryssar fingrane*. Håpar det verker...som sagt så greidde vi ikkje roe ho utan smokken då me prøvde for ei vekes tid sidan. Men då var me i rommet og byssa og hysja heile tida. Kanskje ferber verkar betre (pluss at ho då er eldre, og i teorien skal "tåle" ein slik kur).

Eg håper eigentleg på at ting skal ordne seg utan skriking da, så eg satsar alle penga på at smokketrikset og justering av rutinane skal gjere susen. :)

Skrevet

Jeg må bare si at HVIS dere bestemmer dere for en Ferber-runde så sett dere godt inn i metoden og bestem dere for at dere skal gjennomføre den. Det er helt normalt at det tar rundt 2 timer første gangen.

Ofte kan det være forstyrrende at man er sammen i rommet (individuelle forskjeller her da).

Noen ganger er det bare endring i rutiner eller omgivelser som skal til - så lykke til uansett!

Skrevet

Einig, skal lese meg opp og gå inn for det 100 % viss det blir ferber. Eg angra i ettertid på at vi prøvde å roe utan smokken første gangen - for når alt kjem til alt så måtte bebis skrike i 2 timar heilt unødvendig (iom at me gav opp og det ikkje blei noko resultat av all skrikinga). Så startar me først opp, så må me fullføre.

Takk for lykkeønskingar. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...