Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Føler for en debatt her i dag jeg da=) Er det greit at et religiøst samfunn som utelukker visse grupper skal prioriteres i statsbusjettet? er det greit at disse skal ha såpass stor tyngde i forhold til norske lover? Er det greit at norges lover skal nekte visse grupper de samme rettigheter som alle andre, pga statskirkens religiøse tro? Jeg er absolutt for adskillelse av stat og kirke. Norge er ikke lenger et kristent land i praksis. Jeg tviler på at hovedparten av nordmenn er personlig kristne. I det hele tatt er jeg imot at et land skal styres såpass etter en religion. Her må selvfølgelig kultur og tradisjon bevares, men likestilling mtp rettigheter syns jeg vi bør bli bedre på. Staten bør heller ikke favorisere et religiøst samfunn som "diskriminerer".
ana baroma Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Jeg vet ikke helt hvor jeg er i statskirkedebatten. Det er mange gode argumenter på begge sider. Men jeg tror at stastkirken er mer tolerant så lenge staten har en viss inflytelse. Når det gjelder homofilidebatten, så er jeg kanskje den som er mest liberal i hele DNK, samtidig som jeg tror på dette med å skynde seg langsomt. Man skal ikke kimse av at noen mener noe annet, og at enkelte er skeptiske til homofili. De som er mest mot kjenner som regel ikke en med en annen legninge engang;) Når det er sagt, så får muslimer også mye statsstøtte (som de fleste religiøse samfunn tror jeg), og der finnes det jo ikke homofile engang...
najs Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Så emot man kan være. Religion og stat er to vidt forskjellige ting og bør ikke blandes.
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Det er sant. Egentlig syns jeg det burde blitt gitt mindre penger generelt til trossamfunn.
Vipsenmamma Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Fullstendig mot. Religion og stat er to ting som ikke skal blandes sammen.
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Ser helst at det deles. Og det er vel bestemt at det skjer er det ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå