Gjest Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Noen som har lyst å hjelpe meg med stikkord til hva jeg kan skrive i oppgaven min? Står litt fast her:/ Oppgaven lyder: Drøft hvordan du som førskolelærer kan bidra til å styrke barns selvopplevelse og selvutvikling ved å legge til rette for gode samspillserfaringer i barnehagen. På forhånd, takk:)
Gjest gründerjente Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Samspill barna i mellom? Eller mellom voksen og barn? Synes egentlig hele oppgaveteksten er noe motsigende og tåpelig - for å være helt ærlig. Selvopplevelse og selvutvikling dreier seg vel i stor grad om ivaretakelsen av barnets integritet. Opplevelsen av egenverd osv. At barnet opplever å bli hørt, kan ha meninger og ønsker. For eksempel at barna kan komme med ønsker om gjøremål. Noen barnehager praktiserer at barna grupperes i små grupper, hvor de hver sin uke får være med å bestemme innholdet i ukeplanen. Dette øker følelsen av selvopplevelse og selvutvikling, men her er det jo fremdeles en gruppesetting og ikke nødvendigvis hvert enkelt barns ønsker som fremmes. Noen barnehager praktiserer samtaler med ett og ett barn hvor barnet kan fortelle om hvordan det har det i barnehagen, ønsker osv. Samlingsstunder kan også brukes i stor grad, hvor barna en og en kan få lov til å fortelle om noe. Osv. I det store og det hele dreier vel dette seg om hvordan barnet kan føle det er et 'jeg' i den store sosiale settingen. Det er uhyre viktig. At barnet får utfordringer i forhold til egne ønsker, behov, nivå osv. At barnet blir sett, både av de voksne og de andre barna. osv. osv. Bare noen tanker slengt inn her... Men, jeg synes som sagt oppgaveteksten er veldig spesiell her...,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå