Gå til innhold

Hvordan fungerer aktiv sykemelding ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært 100 % sm, men ble delvis friskmeldt på mandag, skulle da jobbe 25 %. Men det går ikke. Sliter med skikkelig bekkenløsning. Skal til legen etterpå men har ikke lyst til å bli helt sm heller, kanskje aktiv sm hadde vært noe ?

 

Vet at jeg da kan komme og gå når jeg vil og at arb.giveren ikke skal regne med meg. Men er det arb.giveren som betaler for de timene jeg er der, eller betaler NAV det også ?

Og hva hvis det går over 1 uke uten at jeg klarer å komme meg på jobb, spiller det noen rolle ?

 

Takk for svar : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan svare deg seinere i dag, Crow, hvis ingen andre har gjort det...

Men nå står jeg på farten ut...

 

Men kort innpå; ASM er en veldig bra løsning for den sykemeldte - særlig hvis man har varierende form. Du kan komme å gå som du "vil", for hele poenget erat det er noen andre som skal gjøre jobben din, du skal være en slags bonus de dagene/timene du orker å være der.

 

Du får vanlig "betalt" som om du var hundre 100% sm. Litt forskjellig fra arb.giver til arb.giver om de forskutterer lønnen eller om du får den direkte fra NAV.

 

Jeg gikk 2 perioder på aktiv i vinter - og jobbet da mer enn når jeg var 40% sm. Nettopp fordi jeg kunne prioritere litt annerledes. Ta meg pause om heg trengte, gå hjem får vakta var slutt om jeg ikke orket mer, ta andre (letter oppgaver) mens vikaren gjorde "min" jobb osv. Noen dager ver det slik at hvis jeg hadde visst at jeg MÅTTE stå i jobb i 8 timer, så hadde jeg nok heller blitt hjemme - men bare det å vite at man kan gå om det ikke funker en dag gjorde at jeg som sagt jobbet mer enn vad den graderte sm.

 

Kan fylle ut mer i ettermiddag hvis det fortsatt trengs.

Skrevet

Jeg går aktivit. Da er det NAV som dekker lønningene mine. Men jeg får dem betalt via arb.giver.

SLik gjør jeg det:

Jeg har sammen med sjefen min skrevet en avtale om hvor mye jeg skal jobbe og hvor lange vaktene skal være. Og også litt om hvilke arb.oppgaver jeg kan gjøre og hva jeg ikke kan gjøre. Denne blir så sendt til NAV for godkjenning.

Jeg har gått slik i 8 uker nå. Det er egentlig maks, slik som jeg har forstått det. Men jeg har søkt om nye 5 uker, siden det er enten aktivt eller helt sykemeldt. Jeg kommer og går på jobben som jeg vil. Jeg gjør de arb. oppgavene jeg klarer den dagen jeg er der. Jeg prøver og planlegge uke for uke hvilke dager jeg skal være på jobb, men bytter også på dette alt etter formen. Det er jo som en annen skrev her en annen som er leid inn for meg, så jeg går på topp. Arb.plassen er derfor ikke avhengig av meg. Det er ingen som noterer seg timer eller hvilke dager jeg er der, dette styrer jeg selv, selv om avtalen sier hvor mange dager jeg skal gå.

 

Håper dette ble litt mer klart for deg.

Slik jeg har forstått det, så vil NAV egentlig at gravide skal først forsøke gradert sm, før ASM. Men det er ikke alle steder dette går. ASM er egentlig noe som skal bli brukt da folk har vært lenge sm og skal tilbake i jobb. Men tror de ser litt mellom fingrer på oss gravide, da det er en litt spesiell situasjon..

Skrevet

Takk for utfyllende svar, begge 2 : )

 

Har vært hos lege nå og er i første omgang helt sykemeldt i 1 uke. Som sagt så er jeg ikke intressert i å bli helt sykemeldt ut resten av sv.skapet. Går ut i permisjon i juli. Men jeg er nødt til å kunne styre dagene mine selv. Alt i alt så kommer det an på dagsformen. Har jeg sovet dårlig fordi jeg har hatt vondt hele natta, har jeg gjort noe dagen før som gjør at jeg har fått meg en "smell", så orker jeg ikke å gå med dårlig samvittighet oppå det hele fordi jeg ikke kommer meg på jobb.

Har en 2-åring hjemme også som jeg er nødt til å kunne klare å ta meg av etter bhg, og det kommer først akkurat nå.

 

Nå har jeg prøvd gradert sm, og det funker ikke, så tror nok jeg ber legen om en aktiv sm neste uke. Får prate med sjefen om det i morgen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...