Gå til innhold

Hvordan vet man om barnet er passe temperatur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så innlegg om baby og sult under her, og følger opp: Hvordan vet man hva babyen skal ha på seg? Barn produserer vel ikke spesielt mye varme når de ikke kan bevege seg så godt, men det er vel ikke bra at de blir for varme heller? Er dette også noe man skjønner av seg selv, eller burde jeg lese noe? Førstegangs, needless to say ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ! Du lærer deg å kjenne barnet etterhvert, men jeg kan komme med noen tips som jeg har plukket opp gjennom årene. Venter min 6.

En regel hvis du er usikker er å ta på babyen ett lag mer enn du selv har på. Er du usikker på om babyen har på for mye. Kjenn bak i nakken om h*n er varmt/ svett. Hvis h*n er det, så ta av noen klær. Babyer slipper ut mye varme gjennom hodet. Hvis det er kaldt er det viktig med lue, men ta av denne inne eller hvis babyen er veldig varm. Husk å åpne voksiposer og lette på/ ta av dynen i vogna når dere er inne på kjøpesentert.

Dette var det jeg kom på i farten. Kanskje noen har flere/ andre råd og tips. Lykke til

Skrevet

Heh, dette kommer du til å fundere på til ungen er gammel - min første er to år, og fortsatt funderer jeg innimellom om hvor mye klær jeg skal ta på ham - spesielt når han skal i barnehagen :D

Men, når det gjelder babyer - kjenn bak i nakken og nedover ryggen litt - kjennes de varme ut der så er det stort sett greit - du kjenner lett om de er svette og da er det bare å ta av litt. Ellers kan det være greit å sjekke føttene og se om babyen bør ha på seg en ullsokk eller tøffel eller noe sånt.

Det er iallefall min erfaring.

Skrevet

Kjempefint! Akkurat den type triks jeg var ute etter. Hun svenske som har skrevet "Barneboken" forteller at babyen kan dø i vognen i normal temperatur hvis man kler den for dårlig, det skremmer jo nok...

Takk :-)

Skrevet

jeg brukte å kjenne bak i nakken på barnet om det var svett..og så kjente jeg på hendene om det var iskaldt.

Er så mange år siden jeg hadde baby nå. Men gjorde iallefall det..

Skrevet

Ja, dette er et evig dillemma, men min erfaring er at man oftere har for mye enn for lite. Du vil nok oppleve å "koke" babyen din.

Jeg har en gutt som er veldig varm og jeg har tatt ham dryppende svett opp av skinnposen noen ganger og det samme gjorde de i barnehagen :)

Men det er selvfølgelig verst når de er baby, men du vil nok finne ut av det etterhvert. Man må jo bare prøve seg fram etter som blir kjent med babyen.

Skrevet

Milde moses, sånn skremselspropaganda er jo nokk til å få de fleste til å tisse i buksen...

Bare husk - i vognen kommer kulden under fra. Legg gjerne et saueskinn i bunnen av posen for å hindre at babisen blir kald. Jeg har faktisk saueskinnet i bunnen av sportsvognen fortsatt, selvom det er varmt. Tar heller på mindre klær.

Det verste jeg ser er barnevogner dekket med helsetepper og ulltepper over kalesjen om sommeren. Skal ikke babisen få noe luft den da? Frisk luft er jo farlig.......??? Ta heller på myggnett slik at ikke flydyrene kommer seg inn, men la nå for guds skyld barnet få puste! :o)

Stort sett kan du kjenne temperaturen i nakken på babisen - igjen, bruk fornuften. Noen barn er generelt varm og noen barn er generelt kalde. Det gjelder å prøve seg frem.

Dette klarer du sikkert helt fint - barn tåler mye mer enn vi tror :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...