Gå til innhold

Farlig med langvarige kynnere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå gått inn i min 22. uke og har hatt en del kynnere i 2 uker allerede. De har som regel gitt seg etter en liten stund og har ikke hatt noe særlig vondt. Men i natt fikk jeg en kynner og den varte leeeeenge :( Fikk ikke sove, og var ubehagelig men ikke vondt.

Har hørt at det ikke er noe bra å ha alt for mye kynnere så tidlig, da dette kan sette fødsel i gang, stemmer det? Bør jeg ta en tlf til min lege, og kanskje evt få sjekka livmorhalsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :-)

Jeg er nå 25+ 0, og har de siste dagene hatt mye kynnere. En dag også en del murringer i ryggen. Dette gav seg imidlertid etter litt hvile. Var hos jordmor i går for å sjekke disse kynnerne. Hun sa at kynnere er helt normalt, særlig når man beveger seg/ ikke sitter stille eller ligger. Hun sa at varighet opp mot 1 minutt i noen tilfeller kan påvirke livmorhalsen, men jeg regner med at man da må ha langt flere enn 1. Hun undersøkte livmorhalsen min, som var fast og lukket, men fant ut at livmorhalsen lå litt langt nede i skjeden. Hun sa at det lite trolig betyr noe, men ba meg ta det med ro frem til time hos gynekolog/UL mandag (som jeg heldigvis har fått fremskyndet til i dag ;-)). Hvis jeg var deg ville jeg ringt lege eller jordmor bare for sikkerhets skyld. Jeg er bekymret for så mye, og føler det veldig godt å få avklart ting når jeg først grubler på noe. Jeg har flere venninner som har hatt mye kynnere på den tiden du er nå, så mest sannsynlig er alt helt fint med deg :-)

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at kynnere ikke er farlige så lenge de ikke er regelmessige og likner på rier. Jeg har kynnere som ikke er så sterke, men som kan vare lenge (flere min), hvis det er kynnere jeg har da. Jeg ble også liggende våken med kynnere en natt. Jeg ringte for sikkerhets skyld og spurte, og da fikk jeg en legetime noen dager etterpå som jeg skulle ta hvis kynnerne fortsatte på samme måten. Jeg avlyste den timen..

Skrevet

Tusen takk for svar jenter :)

Jeg klarte ikke å få skikkelig ro i kroppen i dag, det er jo ikke snakk om kynnere i noen minutter, men timer :S

Så jeg ringte legen min for å høre for sikkerhetsskyld. Men han hadde egentlig ikke noe annet å si enn at kynnere var individuelt og ikke farlig. Og at jeg bare skulle ta det me ro og om det utvikla seg til rier så skulle jeg ringe til fødeavdelingen.

Vart egentlig ikke helt fornøyd med svaret =/ Så jeg tok resten av dagen fri fra jobb og ligger nå på sofanen og slapper av.

Uff det er litt ekkelt med kynnere synes jeg, for han ligger så langt nede og sparker så føler av og til at han er på vei ut :P

Skrevet

Helt enig! Føles som han er altfor langt nede liksom.... Kanskje ikke det er kynnere alt det vi kjenner heller. Noen ganger føles magen bare litt stram over tid, og tror kanskje det er normalt... Er førstegangs, jeg, så har ikke noe å sammenlikne med....

Var hos gynekolog+UL i dag... Hun sa at dersom jeg hadde mye kynnere var det greit å ta det litt med ro. Kanskje snakke med arbeidsgiver for å få best mulig tilrettelagt arbeidssituasjon osv... Hun sa at magen min kjentes fin ut, fordi den strammet seg ikke mens hun trykket på den, og hun kunne bevege den litt fra side til side. Og husker at jordmor sa at dersom jeg fikk blodig slim fra underlivet var det greit å ringe føden....

Sikkert lurt å ta resten av dagen på sofaen... Jeg har tenkt å følge magefølelsen fremover. Får jeg mye kynnere på jobb så kommer jeg til å dra hjem jeg også....

Vi bekymrer oss nok unødig.... :-) Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...