Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Melkeprodukter er ikke nødvendig for å få et fullverdig kost hold. Norge ligger jo på topp i tilfeller av beinskjørhet, det sier jo sitt.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Jeg drikker q-melk! Syns tine tar litt for stor plass i samfunnet.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 Jeg drikker ikke melk og spiser svært lite melkeprodukter. Men spiser mye grønnsaker og fisk. Etter min mening er det mye sunnere, siden melkefettet ikke er så heldig. Kommer ikke til å gi dattera vår melk heller.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 Melkefett er ekstremt dårlig for kolesterolet. Er det ikke mange nordmenn som dør av hjerte-kar-sykdommer? Tines skyld det!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 Jeg også har lagt merke til dette ja. Selv tåler jeg ikke melk så bra og trives mye bedre uten melk i kostholdet. Ifølge Tine blir man jo døden nær om man ikke drikker tre glass melk om dagen!!!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har ikke drukket et glass melk på mange mange år, si ca 15 år. Har noen gang tyd til litago sjokolade melk men ikke ren melk! Spiser litt yogurt og slikt, men melk er kun til matlaging som hvitsaus. og da ekstra lett. Har ikke knekk noen bein enda... etter mange år inne diverse idrett! (bank i bordet) Har ikke troen på at melk er SÅ viktig! Grei kalsium kilde, men ikke nødvendig!! Tenker som så at man ser jo ikke kalven drikke melk etter den har blitt voksen, melk skulle ha stoppet da mor ikke kan amme mere/mme. det første året med andre ord!! (ikke ment som nå amme for og imot her altså) bare poengterer at kalven ikke drikker mere melk etter den slutter å sutte på pattene til mor. Hater smaken av melk!!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Melk er en av de grunnene til at man får benskjørhet. Melk i kartong base, men når den kommer ded i magen så blir den sur og da trekkes det kalsium fra skilettet for å nøytralisere den. Og det er liksom fra melka vi skal få kalsium Ikke bare det. Melk er jo så sunt på mange andre måter. Den inneholder ikke sukker. Sprøyt.. Den inneholder masse vis av sukker, mne den er naturlig og derfor så trenger man ikke oppyse om dette. Nei, det irriterer meg at de har lov til å reklamer slik sprøyt. Er ikke bare tine , men mange andre. Hvorfor tilsetter de sukker i kjøtt. Det er jo helt idiotisk. Og dette med at du må ikke spise fett. Jeg blir helt matt. Fett er jo kroppens smøring og den beste energi kilden. Ble litt ivrig nå! hehe
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Åh, et glass kald skumma melk er skikkelig godt!!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Trekkes kalsium fra skjellettet for å nøytralisere? Om du har lest litt biokjemi og vet litt om kroppens kjemiske reaksjoner og fordøyelsesmønster så lurer jeg fælt på hvor du har den påstanden fra? En link takk for at du skal virke litt mere pålitelig? Eller er det fra en reklameartikkel du har lest i hjemmet kanskje?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Jeg ler meg ihjel, blir det surt i magen når man drikker melk???? Det var dagens. Vil også gjerne se den linken. En av de litt triste grunnene til at vi har så mye benskjørhet her i landet er at tranen som mange er så glade i å anbefale inntil for noen år siden inneholdt ALT for mye A vitamin (faktisk dobbelt så mye som i dag). Det ble halvvert omtrent samtidig med at det ble fjernet jerntilskudd i brunost, fordi det er direkte farlig for de som ikke trenger det. Uten at det ble slått stort opp selvfølgelig. Digger disse naturmedisin menneskene som får kjepphester for seg av typen "melk er satans verk" osv.. Gjør dagene MYE morsommere. Det er forøvrig utrolig mye mer kalsium i endel grønnsaker enn det er i melk, så vi trenger det jo ikke.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #11 Skrevet 22. mai 2008 Har snakket med Karin hvoslef som driver med ernæring: http://www.naeringsvett.no/ Hun holdt et foredrag på et kurs jeg var på.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 Nå blir kalvene til melkekyr tatt vekk fra mora si og får melkeerstatning, så vi kan få melka på kartong. Og syns du man bare skal (kan skriver du) amme i et år? dyr slutter ikke å die etter et år om de ikke blir tatt fra mora si. kjenner til føll som har diet til de er 3-4 år. De fleste dyr slutter enten fordi nye avkom kommer, eller fordi mennesker setter stopper for fortsatt diing.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #13 Skrevet 22. mai 2008 Skal selvfølgelig legge ved en link også for å illustrere det jeg akkurat skrev. http://www.turner-white.com/pdf/jcom_feb99_orrosteo.pdf anonym 16:11
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #14 Skrevet 22. mai 2008 Må skuffe deg med at du ble lurt da. kroppen vår bruker aldeles ikke kalsium for å øke syren i magen, vi bruker noe som heter bikarbonat som produseres av prostaglandiner (cox pathway) og ikke noe av det gjøres i særlig grad i magen, men i tolvfingertarmen. Men kan jo hende at hun prøvde å ta kortversjonen for deg. At melk er et allergen og at det overhodet ikke er noe vi faktisk trenger for å leve et godt liv er forøvrig faktum.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #15 Skrevet 22. mai 2008 Hvor i hel*** får dere det fra at melk er direkte skadelig?? Jeg har jobbet som ernæringsfysiolog,og melke er sundt! Man må spise mengder med annen mat for å få dekket kalsiumbehovet. Dessuten er det en god og rask metode å få i seg viktige b-vitaminer. Men, folk får gjøre som de vil. Er iallefall ikke jeg som får benskjørhet og mangelsykdommer når jeg blir eldre. La iallefall barna deres få melk! Så de kan få sunne tenner og skjelett selvom dere ikke vil ha det. Melk som del av et sundt kosthold er veldig bra!!!!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #16 Skrevet 22. mai 2008 Skal det at du har jobbet som ernæringsfysiolog være tungtveiende i denne debatten?? Har du utdannelsen eller har du ikke? Har ikke sagt at melk er skadelig, sier bare at det også er et allergen. Har man f.eks barn med alvorlig allergi eller eksem bør man da ikke gi dem glass med melk å drikke. Det at Tine meierier er så utrolig på å reklamere er jo flott for dem, men kom ikke her og si at det ikke finnes andre og like gode kilder til de tingene som er i melk. Og mener du virkelig at ungene skal sitte og drikke melk? Jeg for min del vil sørge for at ungene mine får i seg ost og yoghurt isteden.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 Jeg er møkk lei av å få dårlig samvittighet overfor meg selv og den lille i magen bare fordi jeg ikke tåler melk! Hver gang det kommer en Tine-reklamer får man direkte skyldfølelse jo!! Får jeg i meg for mye melk får jeg vitaminmangel. Det er sikkert mye bra med melk, men menneskemelk for mennesker og kumelk for kalver mener nå jeg!!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #18 Skrevet 22. mai 2008 det finnes ikke noen som helst grunn for at du skal ha dårlig samvittighet. Hadde vært mye mer skadelig for foster om du provoserte frem allergiske reaksjoner. I tillegg finnes det utallige studier som beviser usikkerheten rundt det å gi barna melk. Så mye hormoner og andre ting som man forer kuene med. I tillegg ser man økt inidens av diabetes type 1 og andre autoimmune sykdommer hos barn som drikker melk tidlig. Det er nok bare frk. pseudoerneringsfysiolog som har vært på vekkelsesmøte hos meieriene og som ikke kan lese studier. Selv bruker jeg melk mye i maten, men jeg ville aldri våget å gi ungen flere glass å drikke hver dag, ettersom vi har mange autoimmune sykdommer i familien. Ja til brokkoli sier nå jeg!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #19 Skrevet 22. mai 2008 Det var da voldsomt til melkehets da. I følge mange sinte innlegg her er det å gi melk til barna omtrent som å gi rødvin på tåteflaska. Selvfølgelig reklamerer Tine for sitt eget produkt, som de fleste andre merkevarer. Det burde da ikke være noen overraskelse for noen. Jeg er veldig glad i skummet og ekstra lett melk, og det er datteren min og. Ser ingen problemer med det. Men jeg velger som regel Q-melk fordi jeg synes Tine har godt av konkurranse.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #20 Skrevet 22. mai 2008 Men du frk. ernæringsfysiolog: i veldig mange land drikker ikke mennesker melk, får alle der mangelsykdommer da??? I Norge har de fleste mennesker blodtype A eller O (88% har en av de to blodtypene) og ingen av disse tåler melk spes godt, men har kjempenytte av f.eks brokkoli som en skriver her som kalsiumkilde istedet for melk. Har du derimot blodtype B eller AB er melk sunt for deg, da disse nyttegjør melken mye bedre. Det er derfor eksperter hele tiden er uenig om melk er sundt eller ikke, fordi det er sundt for noen, men usundt for andre.
ScaryMama Skrevet 22. mai 2008 #21 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har aldri drukket melk, liker ikke smaken. Nikolai liker det heller ikke. Mannan min er enig med HI, han tror ikke at melk er sunt så han drikker det heller ikke. Jeg er litt usikker på hva jeg egentlig mener om melkedebatten, det er gode argumenter på begge sider. Men siden Nikolai og jeg ikke liker det, så trenger jeg ikke ta så veldig stilling til det heller. Vi får i oss både ost og yoghurt, og spiser mye brokkoli, så det får være bra nok:)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #22 Skrevet 22. mai 2008 jeg holder nå med dag viljen polyzenski. (vet ikke om etternavnet ble rett). statens ernæringsråd er jeg ikke akkurat enig med. hadde tenkt i mine yngre år og bli ernæringsfysiolog, men etter å ha studert litt kan jeg rett og slett ikke bli ernæringsfysiolog. kan ikke anbefale noe til pasienter igjennom jobben min som jeg er totalt uenig i selv. nå kommer bomben: jeg spiser en pakke egg alene i uka. spiser ikke brødmat og drikker ikke melk. og skumlest av alt...... jeg spiser ekte smør. spiser heller ikke særlig sukker da. og gjett hva..... blodprøvene mine er helt flotte og det er vekta og.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #23 Skrevet 22. mai 2008 Som jeg sier .... det var ikke ment som noe amme for eller i mot eller hvor lenge... det var kun et eksempel på at kalver får ikke melk mere når de blir kyr... hærlighet, makan til å lage styr!! For all del du kan amme til du blir blå i ansiktet og i 10 år:) Plager ikke meg, men det var ment som KUN et eks. at man drikker ikke melk etter man har blitt voksen så hvorfor skal vi mennesker gjøre det? Var ikke noe om hvor lenge... var kun et eksempel... kunne sikkert skreve 2 år, men da er det også noen som måtte kommentert det. "Hva om man ikke kan amme i 2 år da?" Håpløst at du virkelig henger deg oppi det i en slik diskusjon.....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #24 Skrevet 22. mai 2008 Her var det mye svada om melk! La det nå for pokker være opp til den enkelte å avgjøre hvorvidt melk er nødvendig i kosten. Det er nemlig helt individuelt og den enkelte kjenner best selv hva som funker for en! I vestlige land har omtent 40% av befolkningen de rette enzymene i tarmen til å ta opp næring fra kumelka. Resten av verdens befolkning har det IKKE og har dermed kumelkintoleranse. Brorparten av de menneskene som har disse enzymene bor i Skandinavia, hvor melken lenge har vært en del av kostholdet. Men selv her får stadig fler diagnosen melkeintoleranse. Pga mangfoldet i kostholdet vårt er ikke lenger melka den viktigste kilden til kalsium, og det anbefales fra hs å ikke overstige 0,5 l pr dag inkl. youghurt og andre melkeprodukter. Ved melkeintoleranse finnes det både rismelk og soyamelk tilsatt kalsium. For de av oss som tåler melk er dette en fin næringskilde, dog i moderate doser, som alt annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå