Gå til innhold

tvinge 14 åring til abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

laget en ny tråd siden den gammle var så lang.

Hvordan skal man liksom tvinge en jente på 14 år tilo å ta abort? Finne frem strikkepinnene?

Selv om en 14 åring er ung, og under både 16 og 18 år (tydligvis) er de individer som bestemmer over egen kropp. Ingen leger i dette landet ville tatt abort på en 14 åring fordi hennes mor ønsket det dersom ikke barnet (ja barnet faktisk) SELV ØNSKET OG SAMTYKKET I DETTE. (Ups caps lock)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt hva du vil fram til med dette innlegget, men jeg tror nok heller ingen lege ville foretatt inngrepet på en 14-åring som gråt og skrek at hun ikke ville. Tror nok en 14-åring som gikk til helsesøster med at foreldrene ville tvinge henne mot sin vilje ville fått hjelp, kanskje samtaletimer sammen med foreldrene og en tredjepart for å finne en løsning.

Skrevet

finnes det ikke noen regler for slike ting da? at mor må samtykke om hu skal slippe eller noe? ikke vet jeg altså, bare syntes det var en litt kinkig problemstilling.

Skrevet

mye kan gjøres ved psykisk og fysisk press!

men rett, fornuftig og ok er det ikke!

Skrevet

Å tvinge noen til abort må være noe av det værste man kan gjøre mener jeg :-S

Jeg kunne ALDRI ha tatt abort selv, og kunne derfor heller aldri ha tvunget noen til å gjøre det! Det virker helt bak mål synes jeg..

Med å TVINGE tror jeg folk mener å overtale eller true rett og slett, og det kan man jo lett gjøre.

Om foreldrene sier til barnet sitt at hun må flytte ut og at de ikke vil ha noe med henne å gjøre for eks om hun ikke tar abort så tror jeg nok at jenta velger abort selvom hun ikke vil..

Skrevet

at mor må samtykke for at hun skal slippe? slippe og ta abort? det er da ikke ulovlig og få barn som barn i dette landet. og det er da strengt tatt ingen som kan pålegge noen og ta abort med loven i hånd.

kinkig at en 14 åring blir gravid er sant. men det er ikke vårt valg hva hun vil gjøre

Skrevet

Hva mener du nå? At foreldre å samtykke for at en 14åring skal enten få ta abort eller slippe å ta abort?

Da kan jeg fortelle såpass som at INGEN kan tvinges til abort uansett alder her i Norge.

Skrevet

Ville vel igrunn frem til det samme som deg :)

En annen ting er det at mor kan "presse" datteren til abort. Men dersom jenta ikke ønsker dette er jeg redd for at det vil ødlegge mye for henne, og at hun i fremtiden kanskje vil få et enormt dårlig forhold til sin mor...

Skrevet

Det tror jeg helt sikkert at hun ville fått! Vet i hvertfall at det ville ha knust meg dersom det hadde blitt gjort mot meg.

Skrevet

Jeg hadde gjort det ,for jeg mener det er til barnets beste .Man er IKKE klar til og bli mor i en alder av 14 år!!!Man har jo knapt blitt tenåring og da har man ingenting og tilby den babyen.

Jeg vil ikke at min datter skal bli tvunget til og bli voksen og få masse ansvar og bekymringer i en alder av 14 år ,vil heller ikke at hun skal gå glipp av hele ungdomstiden sin.

Dere sier at hun kan få psykiske problemer etter en abort ,det er ikke sikkert det!

Er det bedre at hun får et barn ,blir ensom ,må på mødrehjem ,barnevernet kommer inn i bilde ,ikke noe utdannelse ,sosial klient som 18 åring.??For det skjer faktisk med mange tenåringsmødere.

Og hvor går grensen for dere ,hva om hun hadde vært 12 eller 13 ?Ville dere vært like støttenes da?

Jeg har satt min grense på 14 år ,hva er galt med det?

Skrevet

Håper for all del den situasjonen vil bli aktuell for deg.

Hvorfor barnevern, sosialklient hvis an blir mor som 14åring?

Er ikke det opp til foreldrene? Oppmuntre, legge til rette, støtte opp om den unge mor og far?

HVIS et av barna mine blir unge foreldre så er en ting sikker, JEG vil sørge for at h*n ikke vil ende opp slik du skisserer i hvertfall.

Tvang kunne du ikke brukt, men umenneskelig press....ja....og hva sier det om deg som menneske? Jeg vemmes og grøsser....

ja, jeg hadde støtta opp hvis de hadde avgjort at de ØNSKA å ta abort også....støtte uansett det valget de selv tar hvsi de skulle havne i den situasjonen. Men først og fremst er jeg mye mere opptatt av å avverge situasjonen ved å snakke åpent om prevensjon, sex, grenser og konsekvenser.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Dette skjer mange tenåringsmødre altså...hvor har du funnet statistikk på dette? At dette skjer din datter er vel en selvfølge siden du ikke gidder å støtte henne, eller hur?

Og det er snakk om ettervirkningene til en tvangsabort, og ikke en lovlig abort. Undersøkelser viser jo at en del sliter etter selv å valgt abort, så da kan du jo tenke deg hvordan det er når din egen mor tvinger deg til å ta abort.

Skrevet

Enkelte er så bombastiske og tverre at de ikke ser framfor sin egen nese. Deres ambisjoner for ungen er viktigere enn barnets følelser tydeligvis.

Egentlig burde debatten handle om hvordan UNNGÅ at 14åringer blir gravide. Ikke hvorvidt de skal tvinges til abort, noe som uansett er et ikke tema siden tvang faktisk ikke er lovlig her i landet.

Skrevet

Håper du et vist jeg får en datter ,at hun blir gravid som 14 åring???

Hva sier det om deg da???Hadde ikke hun klart foreldre rollen og jeg skulle tatt over omsorgen så hadde barnevernet blitt koblet inn og de hadde sikkert foreslått mødre hjem .Har hatt et par venninder som har bodd på mødrehjem ,så derfor kan jeg si at det er mange som ender opp i den situasjonen..Har ikke noe med at foreldre ikke støtter osv..

Skrevet

hehe...det datt ut et IKKE der... ;-)

SKjer når man blir litt ivrig.....mødrehjem er et nederlag mener jeg....da har ikke foreldrene brukt ressursene sine rett..for så lenge en person er UNDER 18år så har faktisk foreldrene endel å si, MEN ikke når det gjelder å avgjøre et abort spørsmål.

Men man kan nekte dem å flytte hjemme fra og også kreve at de tar sitt ansvar. Dvs, holde seg hjemme på kveldstid og gjøre lekser, pluss ta seg av barnet.

Skrevet

Er barnet feks 12 så tror jeg at man tror jeg man kan tvangsinnlegge barnet for og ta abort .For det er ikke forsvarligt at man får barn..

Og det at folk ikke kan tvinges til noe er ikke sant .folk tvangsinnlegges av div arsaker her i landet hver dag..

Skrevet

Og jeg hadde jo ikke gjort det for og være slem ,jævlig ,som straff osv.

Jeg hadde jo gjort det for jeg mener at man ikke klarer og se konsikvensene av det og bli mor og for at jeg vil det beste for barnet mitt.

Det er faktisk flere her som mener det samme som meg!!!

At en 14 åring ikke er klar for og være mamma..

Skrevet

Du er ei hard nøtt...igjen, jeg håper inderlig situasjonen ALDRI vil bli aktuell for deres del.

Har ei venninne som er i situasjonen å har ei gravid datter på nylig fylte 16år, knalltøft, men abort ville ikke jenta høre snakk om, og da kunne de heller ikke presse henne. Eneste de KAN gjøre er å støtte det unge paret i valget. Denne venninna mi var før ganske klar på at hun ikke ville finne seg i at hennes datter skulle bli tenåringsmor, vel...når situasjonen først er der så kommer det faktisk endel følelser inn i bildet.

En 14åring har like stor mulighet for å føle sterk tillknyttning til et liv som vokser i magen som en voksen kvinne. Er da press og tvang riktig? Jeg føler sværet sterkt for dette siden jeg selv fikk barn som 19åring i en helt ekstrem situasjon, på tross av det elsker jeg ungen av hele mitt hjerte og er sjeleglad for at jeg fulgte hjertet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...