Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan forklare meg dette. Noen sier at man taper permisjonstid hvis man føder for tidlig. Jeg har valgt 54 uker med 80 % lønn. Det står at hvis man føder for tidlig så forkortes permisjonstiden/stønadsperioden tilsvarende........Hvis jeg føder før permisjonen starter mister jeg da de første 3 ukene før termin og den reelle permisjonen blir da 51 uker, som da regnes fra den dagen barnet blir født? Evt hvordan regnes dette hvis man føder i løpet av de 3 første ukene i permisjonen??? (Kanskje litt knotete forklart)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre uker av permisjonstiden er forbeholdt tiden før fødsel. Om en føder i løpet av disse tre ukene, mister en de dagene som er igjen til det har gått tre uker. Føder du før det er tre uker igjen til termin, mister du alle de tre ukene. MEN om du føder prematurt, får du - uten at jeg kan reglene helt her - pleiepenger fra fødselen til dere blir utskrevet fra sykehuset, slik at permisjonen ikke begynner før dere kommer hjem. En har altså som du sier reelt sett 51 uker med permisjon etter fødselen.

Skrevet

Sånn jeg har forstått det så mister du ikke uker med barnet ditt men du får mindre tid "alene" før barnet kommer. Så du får 51 uker med barnet.

Skrevet

Jo, føder du over termin mister du tid med barnet ditt.

Permisjonstiden er beregnet ut i fra termindatoen.

Den begynner derfor å løpe når du kommer til termin.

Dersom barnet ikke fødes før f.eks. 2 uker på overtid, da får du ikke de to ukene lagt til permisjonstiden.

Dermed blir de 51 ukene foreldrene skulle hatt MED babyen til kun 48 uker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...