Gå til innhold

Rebel, var ikke du plante ekspert??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et bed som står i solen hele dagen. Trenger å piffe det opp med litt farger og tenkte jeg skulle kjøpe inn noe som tålte solen og som varte noen år. Kan du tipse meg om noen stauder eller noe som krever lite og som holder seg år etter år?? Har lyst på lavendel, tåler den å stå der? Trenger litt farger der...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

opp

Skrevet

opp

Skrevet

noe som liker seg både i sol og skygge er bladplanten hosta. Noen får også blomster.

Ellers er nok det beste rådet å sende deg til et hagesenter, der du enten kan spørre de som jobber der om hjelp, ellers så pleier de på hagesenterene å skrive og sortere nokså greit hvor staudene liker seg. om det er skygge eller sol elskende stauder

Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

Stauder som tåler full sol:

Taggkryp (Acaena microphylla) - bunndekkende planter, veldig små blomster

Gullryllik (Achillera chrysocoma) - gul plante, 10 cm høy

Karpatklokke (campanula carpatica) nydelig plante med klokkeformede blomster, fås i blått, hvitt og lilla

Diverse typer Iris

Korallrakett (Kniphofia uvaria) - Dritkul plante, rakettformet 20 cm lang blomst i rødt og gult.

Knautia macedonia - Stilig plante med knall røde blomster

Lavendel (lavendula augustifolia) - Lavendel=) full sol.

Akssøyleblomst (Liatris spicata) - Fin plante med stor blomst i rødlilla eller hvitt.

Sjømannshjerte (Dicentra cucullaria) - Veldig lik løytnantshjerte, men tåler mer sol.

Tvikattost (Sidalcea x cultorum) - Mange forskjellige typer i rødt og rosa, sprer seg noe kollosalt. 60-100 cm.

<-- der har du noen stauder jeg liker, kan komme med flere tips hvis du vil ha spesielle farger e.l.=)

Skrevet

å, takk! Du er genial!!! Så ut som et greit utvalg det der. Kanskje jeg skipper den som sprer seg sånn... Vil gjerne ha litt kontroll. Husker da jeg plantet lavendel der vi bodde før, var liten sak, men ble kjempe stor de tre årene vi bodde der... men så er den helt nydelig, da!!!!

Forresten. Har fått plantet thuja brabant hekk i dag, store trær på gj.snitt. 170 cm. Vanner som et helvete nå for at de skal feste seg, men bør vi gjødsle eller no i tillegg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...