Gjest Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Jeg er så forferdelig plaget av luft i magen og treg avføring. Har hatt irritabel mage så lenge jeg kan huske, men nå er det bare ti tusen ganger værre!!!! På det verste er jeg så oppblåst at det ser ut som jeg er kjempegravid. Er bare kommet til uke 15 og har i utgangspunktet ikke noe kul på magen så dette er kun pga luft!!!!! Dette begynner å bli skikkelig slitsomt da det til tider er vondt og ubehagelig. Er det noen der ute som kan gi meg noen tips???? PLEASE!!
Lacey*har fått erta Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 For meg så hjelper det å drikke masse masse vann! Jeg har også vært plaget av treg mage i begynnelsen. Men så begynte jeg å høre på de rådene som ble gitt og da ble det litt lettere:) Vannflaske i hånden hele tiden er lurt, for da drikker du mer. Også fiber, god frokost blanding på morgnen og epler Prøv, det skader ikke i allefall Lykke til!
Lillepusen-78 Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 Jeg sliter med det samme. Er 25 uker nå, og plagene har kommet denne uken hos meg. Masse luft som bare IKKE vil ut. Skikkelig plagsomt. Spiser vanligvis havregryn m kruskakli, rosiner og nøtter til frokost. Dette fungerer fint. Lunsj er vanligvis rugbrød eller havreknekkebrød, som også fungerer bra. Etter jobb har jeg noen dager nå spist kneippbrød/mindre grovt brød, og da har jeg vært sulten og sikkert spist litt mye. Etter dette måltidet kommer plagene hos meg. Så jeg har tenkt å kutte ut det i morgen og se hvordan det går med bare grove kornprodukter. Begynte med linfrø i frokosten, og tror det bidro til at jeg kom meg på do etter flere dagers full stopp. Og så har jeg nå begynt med biola og svisker og masse vann.... ;-) Vet ikke om dette er noe for deg, men iallefall råd jeg har fått hos legen..... :-)
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 Hørest akkurat ut som meg!! Går som regel greit hele dagen, men etter middagen er det verst! Prøver så godt jeg kan å drikke masse vann, men er så vankelig!! Skal prøve tipset meg å alltid ha en vannflaske i nærheten. Skal forsøke det det dere tipser om også...Håper inderlig noe hjelper for detter er så utrolig frustrerende. Under sist graviditet fikk jeg fullstendig forstoppelse. Har skikkelig angst for at det skal skje igjen!!! Men takk for tips!)
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 Siloxan-tabletter løser opp lufta/gassen, er reseptfrie og kan med fordel tas av gravide.. Vet ikke om dette er tilfeldig, men jeg har vært kjempetreg i magen i mange uker.. Spiste masse fersk ananas, og jaggu meg fikk jeg gått på do .. Verdt et forsøk =)
freefly Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 brød,melk og sukker er luftbomber for magen! og det får fordøyelsen til å gå tregt.. kan vær verdt å merke seg. ananas som hun over nevner er utmerket for fordøyelsen. godt råd som smaker godt! =) ellers vil jeg nevne melkesyrebakterier (helsekost) jeg tar det selv hele tiden. det hjelper for oppblåsthet,diare,forstoppelse osv. den balanserer tarmen og hjelper kroppen med å nyttiggjøre seg næringen i maten. supert for babyen også! forskning har vist at den forebygger allergier og astma i tillegg. =)
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har alltid slitt med luft i magen, og jeg har i mange år prøvd å plukke opp tips og råd. Men det er ikke lett - jeg synes mange råd er litt selvmotsigende! Jeg har hørt noe om at gass i tarmen kan være en fordel hvis man har forstoppelse. Kan det stemme? Ellers har jeg kommet fram til at for mye fiber gir mye luft i magen (iallefall hos meg). Jeg kan heller ikke spise frukt på tom mage, bruker det heller som dessert . Men rådet om å holde seg unna kullsyre hører jeg ikke på, det har null å si for meg. Hehe, dette var kanskje ikke så mye til hjelp for deg, da, men jeg synes selv dette er vanskelig å forholde seg til .
har4barn Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har alltid vært plaget med forstoppelse i alle mine sv.skap og ammeperioder (unntatt denne gangen! ). Det som har hjulpet meg er : -holde meg mest mulig unna gjær og hvitt mel (dvs. mye Ryvita knekkebrød, lite boller o.l) -drikke mye vann - men det viktigste: en kopp te (el. vann med sitrondråper) med Lactulose i stedet for sukker. Dette drakk jeg en kopp hver dag, og det holdt meg i gang. Denne gangen tar jeg bare en kopp en gang i blant:) Lykke til!!
... <3 ... Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har samme problem, også 15 uker på vei. Kom hjem i fra apoteket for en time siden med Ido-form kapsler Det var det de anbefalte. Kan ikke gi noen mening om virkning en da, tar den første nå
... <3 ... Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 FEIL: Jeg som skrev Ido-form mente MINIFOM!!!!!
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #11 Skrevet 22. mai 2008 Hmm...hugsar ikkje kva eg gjor for å bli kvitt luftproblema, dei løyste seg vel i grunnen sjølv når eg fikk fart på magen. Hadde veldig hard mage ein periode. Kvidde meg til å gå på do og hadde eit helvette. Løysinga for meg kom med sommarsola;) Dei fekk inn vassmelon (som faktisk hadde smak, sjølv om det er tidleg i sesongen) på butikken her, noke som gikk ned på høgkant. Dette har hjelpt meg med væskebalansen og med treig mage;) Om eg merkar at magen begynner å "tette seg til" no, så er det rett på butikken for å kjøpe vassmelon. Så dette vil eg anbefale. Smakar godt gjer det og;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå