Gå til innhold

Barnehagedilemma - luksusproblem kanskje, men..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har fått plass i 2 barnehager fra høsten av, en privat og en kommunal og nå klarer vi ikke bestemme oss...

Den private er en idrettsbarnehage, og som jeg forstår er det en basebarnehage, altså ikke noe egen småbarnsavdeling. Barnehagen har 30 plasser og har nylig flyttet til nytt lokale med en fantastisk uteplass/lekeområde.

Den kommunale barnehagen er en familiebarnehage. DEt er ei som driver den og hun har da 5 barn. Førskolelærer er ansatt i 19% stilling. Denne barnehagen har en del dyr, noe som jenta vår er veldig opptatt av og glad i.

Så nå altså; hva skal vi velge????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, takk begge deler.

Hvor gammel er datteren din? Er hun ett år er hun kanskje litt ung for idrettsbarnehage.

Skrevet

Pedagog i 19% stilling. Det er jo ikke en dag engang.... Vil tro at det pedagogiske tilbudet er bedre i den private da. Er nå litt i mot familiebarnehager jeg da.

Skrevet

Glemte jo å si hvor gammel hun er. Hun vil være vel 16 mnd når hun begynner i barnehagen.

Skrevet

Jeg ville gått for idrettsbarnehagen. Familiebarnehager har en stor ulempe, og det er at når den som jobber der blir syk (og alle som jobber i barnehage blir syke iblant) kommer det inn en vikar som ikke er der til vanlig og som barna ikke er trygge på/kjenner godt. I en større barnehage er det flere som jobber der og når en er syk vil barnet fortsatt finne "kjente" voksne der selv om det kommer inn en vikar for den som er syk. Som en annen nevner er pedagog en dag i uken veldig lite.

I tillegg er familiebarnehagen bare egnet frem til de er 3 år, og da må du stå i kø igjen og nok en gang bekymre deg for om du får en passende barnehageplass.

I min kommune har kommunale barnehager ikke søskenprioritering, mens det har de fleste private barnehager. Om du vurderer flere barn kan du slippe å bekymre deg for det med barnehageplass hvis du allerede har et barn i en barnehage med søskenprioritering. (Men nå vet jeg ikke om den private barnehagen du vurderer har søskenprioritering, men det kan være verdt å vurdere.)

Jeg er ikke noen tilhenger av basebarnehager, men 30 barn er ikke en veldig stor barnehage, og selv en basebarnehage uten egen småbarnsavdelinger har nok et opplegg for å ta ekstra godt vare på de minste barna, slik at de får den hvilen og kosen de trenger. Hvis du er usikker på dette kan du jo ringe barnehagen og spørre litt om opplegget for de minste barna i barnehagen.

Skrevet

Jeg ville valgt idrettsbarnehagen!!! Stor stas for små barn å være sammen med større barn. De små lærer mye av de større, og de store lærer å ta hensyn til de små.

Må også spørre.................

Bor dere i Tr.heim??

Mye av det du skriver ang idrettsbarnehagen stemmer med her hvor jeg bor............

Skrevet

Ja, jeg bor i Trondheim, ja :) Kjenner du til denne barnehagen?

Skrevet

Velg idrettsbarnehagen du. Har jenta vår i en liten familiebarnehage, og det har vært en del rot med stadig nye vikarer. Det blir slitsomt for ungene å stadig skulle forholde seg til nytt personel, og det blir lite stabilitet, i og med at de bare er 1-2 ansatte.

Hvordan har du forresten klart å få tilbud om to plasser da??

Bor i Trondheim jeg og, men har fremdeles ikke hørt noe om plass for ettåringen min......

Skrevet

Er det Lunderhaugen idrettsbarnehage?? Som har flytta ned til gården??

Hvis det er den, så de som har barna sine der veldig fornøyd. Jeg er tante til en som går der, og tante til en som skal begynne der til høsten (da er han 1 år). Begge hadde fått plass i sjetne barnehage, men foreldrene valgte å å fortsatt være i idrettsbarnehagen.

Nå lurer jeg svært på hvem du er??!!

Jeg er bosatt i Sjetnemarka, fire barn (tre i skole og lille-nusk på 13 mnd)

Skrevet

hei! vi har hatt plass til ungen vår i familiebh i trondheim med masse dyr. ble litt nyskjerrig siden den ligger i sjetnemarka.. hvis det er den samme, vil jeg bare si at hun dama aldri har vært syk det året vi har hatt plass. hun har hatt vikar kanskje et par ganger (av andre grunner), men da har hun brukt noen som barna kjenner. hun samarbeider med en større fam.bh, så har lånt en person derfra, også har heller den andre bh leid inn fremmede, siden der er det alltid noen fast ansatte tilstede:)

Skrevet

Jepp, er Lunderhaugen ja og nå har jeg takket ja til plassen. Virket veldig ok.

Jeg lurer også på hvem du er - men sannssynligvis så kjenner vi nok ikke hevrandre. Vi flytter dit i helga og har lite kjennskap til plassen annet enn fra familie som jobber der.

Skrevet

Har fått tilbud om to plasser fordi den ene er privat, den andre er familiebarnehage, altså hører til under det kommunale opptaket. Private styrer sitt eget opptak.

Skrevet

Har sendt deg en PM Magicka..........

Skrevet

Sendt PM tilbake :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...