Bettybu Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Søkte på en jobb, kun meg som søkte.. Pga at jeg mangler en eksamen i utdanningen, vil de spørre om det er noen som ALLEREDE jobber i bedriften som vil ha den lederjoben, men jeg kan få en assistent jobb.... Ingen av de som jober der har sammme kompetanse, jeg har hatt samme lederjobb i 4 år,andre plasser... I jobbanonsen sto det ikke noe om internt opprykk, i tilfelle ingen kvalifiserte søkte.. Og jeg mangler EN eksamen,. men har fullført utdanningen ellers... Er det noen som kan si noe om dette???
Mama,sunshine-kid og lillesøs Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Du har jo ikke fullført hvis du mangler en eksamen...
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 De kan vel strengt tatt ansette/ikke ansette hvem de vil.
Bettybu Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2008 Fullført ELLERS står det!! Jeg kan jo det jeg kan, det er jo ikke sånn at alt må være på plass for å en kan NOE som helst..
julenissen Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 Ja det er lov, i og med at du mangler en eksamen har du ikke den kompetansen de søker. Hvilken type jobb er dette? En del arbeid krever jo visse utdannelser og en må søke kompensasjon dersom det ikke er noen kvalifiserte som søker.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Selvfølgelig har de lov.. De er ikke pliktet og ansette noen..
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 Kan ikke forstå annet enn de har sin fulle rett til å gjøre som de vil. Det er jo ikke sånn at du har rett på jobben bare fordet du har søkt.. Og når du ikke har fullført utdannelsen heller, så må jeg si jeg forstår bedriften! Ville ihvertfall tatt den eksamenen du mangler var jeg deg, så stiller du sterkere neste gang:)
Mama,sunshine-kid og lillesøs Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 Hallo! Verken leger, tannleger, sykepleiere, jurister, psykologer, fysioterapeuter og sikkert en haug med andre yrkesgrupper får ikke lov til å verken praktisere eller å kalle seg for ... dersom de mangler en eksamen, selv om de helt sikkert kan faget sitt...
julenissen Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Kan du ikke bare ta denne eksamen da? Dersom du har strøket tilsier det jo at du ikke innehar den kompetansen som du trenger for å gjøre en god jobb, og uten eksamen har du ikke noe papirer som viser at du kan det du skal kunne (teoretisk vell og merke) Men må jo si at dersom du har de holdningene som ovenfor, hadde ikke jeg ansatt deg vertfall....
Bettybu Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. mai 2008 De andre som kan få tilbudet har iallefall ikke lignende kompetanse.. Det er det det er snakk om, de foretrekker en med mindre kompetanse innenfor faget!! Hvem foretrekker du som lærer til barnet ditt: Den som har jobbet på dispensasjon, pga manglende skole, eller den som har gått skolen, men mangler en eksamen??
Bring_it_on!!:)) Skrevet 21. mai 2008 #11 Skrevet 21. mai 2008 Skole eller ei er nødvendigvis ikke det viktigste.. Også personlig egnenhet ... Ikke for og være frekk.., men kanskje du ikke var den de var ute etter person messig da.. Skole er ikke alt i denne verden.. Og i enkelte yrker så er ikke fullført skole like mye kvallifisert som ikke tatt skole i det hele tatt...
julenissen Skrevet 21. mai 2008 #12 Skrevet 21. mai 2008 Kommer veldig ann på faktisk. Allerhelst ønsker jeg en lærer som har alle eksamene i boks. Men personlighet har mye og si, og hvilket inntrykk man gjør på intervjuet, og dersom den som mangler en eksamen(i dette tilfellet deg) gjør et dårlig intervju, ansetter jeg heller en ufaglært på dispensasjon dersom jeg kjenner denne fra før og hvet at det er en posetiv, sammarbeidsvillig og lærenemn person med mye er faring. Hadde undret meg mye på hvorfor søkeren ikke hadde denne ene eksamen, og hadde nok spurt om det. Det kan nemelig fremstå som om du ikke gidder, ikke er dyktig nok osv...
julenissen Skrevet 21. mai 2008 #13 Skrevet 21. mai 2008 Kan du ikke bare ta den siste eksamen da, så slipper du dette flere ganger?
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #14 Skrevet 21. mai 2008 du vet det at en jobb har jo egentlig krav om å ha utdannet personale. Og selv om du fikk tilbudet så må arbeidsgiveren lyse ut den stillingen, i tilfelle det er noen med utdanning(på pairet så har jo ikk edu det siden du mangler den ene eksamen) som søker. jeg for eks, har inge utdanningen,men jobber som ped.leder på disp. dette var et midlertidig vikariat som gå rut i august. De er veldig fornøyde med jobben jeg gjør og spurte om jeg ikke kunne tenke meg å forsette som førskolelærer 1år til. etter å ha tenkt meg litt om ( skulle egentlig studere), sa jeg ja. MEN hun var jo fremdeles nødt til å lyse ut den stillingen- tilfelle det var en førskolelærer osm søkte på den- da hadde jo hun hvert mer kvalifisert enn meg ( på papiret- jeg kan kunne så mye jeg bare vil jeg, men har i negn ting å stille opp med om det søker en som har utdanningen ( enda dem aldri har jobbet i bhg før også- jeg har tross alt gjort dte i over 4år.. hehe))
Bettybu Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 21. mai 2008 Hadde du gått foran om den som søkte manglet en eksamen??
Bettybu Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #17 Skrevet 21. mai 2008 Er det ikke omtrent samme problemstilling som HI har?? Tror du at du hadde fått jobbet et år til, om eneste søker manglet en eksamen??
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #18 Skrevet 21. mai 2008 ja det tror jeg nok! Som hun sa, eneste grunnen til at hun lyste ut stillingenvar fordi hun/styrer er pålagt å ansette utdannende førskolelærer, OM det er noen osm søker. Hvis den eneste som søker mangler en eksamen og på papiret ikke har utdanning fullført så ville hun valgt meg, fordi hun er veldig fornøyd med jobben jeg gjør. ( hun ville jo helst ikke ansette noen andre.) men det er jo veldig mye som spiller inn når noen blir ansatt i en stilling. i mitt tilfelle- måtte det være som var utdannet til, ellers ville hun gjøre mye for å beholde meg! Hadde jeg og Hi søkt på samme jobben ( der jeg nå jobber som ped.leder og hun mangler en eksamen, vill emin sjef valgt meg. ( hvetrfall så lenge Hi ikke hadde søkt på å få tatt opp eksamen i sommer. Da kanksje hun hadde hvert nødt til å vurdere Hi også. )
Bettybu Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #19 Skrevet 21. mai 2008 Så det at vedkommende tross alt har gått igjenom alle fag, teller ikke noe opp mot en ufaglært altså?? Fordi du er "hyggelig og godt likt??" (Ikke ta det personlig!) Litt rart, de lærer egentelig ikke noe de har bruk for på skolen da??
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #20 Skrevet 21. mai 2008 jo så klart man har bruk for dte man lærer på skolen. Nå vet jo ikke jeg hvordan jobb HI søkte på da ( skumleste bare alle svarene, så kanksj enoe jeg ikke har fått med meg). men uten at dette høres for dumt ut, så er jeg ganske flink i jobbe jeg gjør. Hun som var ped.leder(som er sykemeldt) hadde aldri jobbet ui bhg før og jge kunne/kan mye mer enn henne. Hun har aldri jobbet i bhg før hun plutselig ble ped.leder. en annen ting som veier endel for meg, er det at i år er hele peronalgruppen på min avd ny- og fungerer veeeeeldig bra. Vi får ingen klager og alle foreldre er kjempe fornøyd meg avd. I fjor var det en avd der det var mange konflikter bland personalet. mange misfonøyde kolleger og foreldre- og styrer hadde flere krisemøter+ at avd fikk direkte klager inn til bhgetaten ( dette var før vi som jobber der nå begynte). Styrer ønsket å ta vare på hvertfall en av oss som er der nå for å ta med oss den rødetråden som er der nå inni neste bhg år... osv osv..... det er jo alltod MANGE ting som teller meg i en ansettelse. og hadde jeg hvert styrer og noe jeg vet min sjef hadde tekt på, det er hvis noen mnagler bar en eksamen, Hvorfor ikke melde seg opp så hun får tatt den?!
julenissen Skrevet 21. mai 2008 #21 Skrevet 21. mai 2008 Jo det teller mye. Men hvordan vedkommende (som mangler eksamen) opptrer på intervjuet teller også mye. Og ikke minst hvorfor vedkommende mangler en eksamen. Det er jo også desverre slik at det er mangen som har fullført en utdaninng som de ikke burde utøve i yrkeslivet. Og dersom vedkommende ikke gjør noe godt inntrykk er det da tryggere å ansette noen som du "kjenner" istedenfor.
jordbærsjokolade Skrevet 21. mai 2008 #22 Skrevet 21. mai 2008 Mitt lille midtpunkt.. Kan jeg spørre deg om hva du har i lønn? Jeg skal begynne å jobbe som førskolelærer på dispensasjon i år. Har tre¨år på førskolelærerlinjen men mangler en eksamen (som jeg ikke får tatt opp). Skjønner deg om du ikke vil legge ut om lønn her altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå