Gjest Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Emilie har di 2 siste ukene hatt avf. annen hver dag, av og til hver 3 dag... hun har bare mme... har alti hatt avf. hver dag... bruker malt i hver flaske.... noen med tips??? Ser ikje ut som hun plages av det... men har lest og hørt at di små skal ha avf. hver dag siden di får mme.... Kanksje bare en periode hun er inni???
Linnea&Julie Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 heisann hmm..jeg mener å ha hørt at for mye malt virker mot sin hensikt!? Jeg bruker det i en flaske pr. dag! Men så lenge hun ikke virker plaget av det, så gjør det sikkert ikke noe om hun ikke har avføring hver dag! ;o)
lille_Harepus Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 Det er faktisk bare tull, at de skal ha avføring hver dag når de får morsmelk erstatning er ikke tilfelle. Så lenge babyen din har det bra, og ikke har noen plager gjør det ingenting at det går et par dager mellom hver gang hun har avføring. Min sønn får MME og i begynnelsen kunne det gå nesten en uke mellom hver gang han hadde avføring. På helsestasjonen sa de at det ikke var noe farlig så lenge han ikke hadde vondt, og det virket ikke som har var noe særlig brydd av det. Nå har han avføring ca annen hver, eller hver tredje dag. Og det går helt fint Så, så lenge babyen din har det bra så gjør det ingenting at det går et par dager mellom hver gang.
*Smiley* Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 Mini fikk mme fra begynnelsen hadde avføring nøyaktig hver 3 dag. Det hadde han noen mnd. De må ikke ha avføring hver dag. Så lenge ungen er blid og fornøyd og ikke har vondt , så er det ingen fare:)
*Smiley* Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 Glemte å nevne.Han fikk malt i hver eneste flaske.
leonoras mamma Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Trodde det var når de fikk mm at de skulle ha avføring hver dag og ikke nødvendigvis når de fikk mme. Muligens jeg har feil, men vi fikk høre det av en barnelege.
silje-Thea 010108;) Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 leonoras mamma: hvis de bare får mm så kan det gå opptid 10 dager tror jeg...
*Smiley* Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 Jo det stemmer det du sier.. Som sagt så hadde sønnen vår avføring hver 3 dag. Det var hans bæsje rytme.He , he. Er veldig individuelt fra barn til barn. Samme med de som får morsmelk også. Er nok ingen fasit på akkurat dette. Er ungen blid og fornøyd , så har den det bra:)
leonoras mamma Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Da snuppa var 2 uker så var vi på legevakta med snuppa for hun var så urolig og det så ut som hun presset noe forferdelig,men fikk ikke noe ut.Vi tenkte jo at hun da måtte være opstipert, men da fikk vi høre av barnelegen(ble sendt til barsel fra legevakta) at barn som kun fikk mm ikke kunne bli opstipert dvs at de har avføring hver dag. Somnevnt tidligere så kan det være at jeg har feil, men det var det legen sa.
BlåklokkaVest Skrevet 21. mai 2008 #10 Skrevet 21. mai 2008 Ja, de sier så, at barn på morsmelk ikke kan få forstoppelse..... Men jeg hører flere og flere mødre som forteller at barna deres har vært uten avføring i opp til 14 dager, og virkelig vært plaget. Så om de ikke vil kalle det forstoppelse, ja, så er det i alle fall en situasjon som plager dem...... Mange velger å ta tempen en gang eller to, da løsner det ofte :-)
*Smiley* Skrevet 21. mai 2008 #11 Skrevet 21. mai 2008 Spebarnets avføring Eyvinn Tveterås De første 3-4 dagene består avføringen av en grønnsort, jevn og seig masse som kalles barnebek (mekonium). Senere avhenger utseendet av hvilken ernæring barnet får. Hos morsmelkernærte barn er gjerne avføringen de første 1-2 uker hyppig, grønnlig, løs og noe slimet. Enkelte spebarn har i lengre tid slik avføring, men de fleste får etter kort tid den typiske brystbarns-avføringen som er gul og salveaktig og lukter behagelig surt. Brystbarnet har gjerne 1-4 slike avføringer daglig, men dette kan variere mye. Det er viktig å være oppmerksom på at ekte forstoppelse aldri forekommer hos brystbarn. Hos enkelte kan det periodevis gå opp til 3-7 dager mellom hver avføring, men likevel blir den aldri hard. Denne "falske forstoppelsen" gir ikke noen plager og bør aldri behandles med klyster, stikkpiller o.a. Brystbarn får iblant løse, grønnlige og slimete avføringer når moren har spist visse næringsmidler som skalldyr, kål, løk, eller har fått igjen menstruasjonen. Hos barn som får morsmelkerstatning, er avføringen fastere og lukter råttent. Fargen kan variere fra grønn til gulhvit. Vanligvis har barnet 1-2 slike avføringer daglig. Løse og hyppige avføringer er ikke normalt. Ved kumelkernæring oppstår det ofte forstoppelse. Som regel får avføringen passe konsistens når melken tilsettes maltekstrakt eller eventuelt havreavsil i samråd med lege. Unaturlig hvit avføring over lengre tid kan imidlertid være tegn på alvorlig sykdom. Ved overgang til fast føde som grøt og middagsmat, får avføringen mer brunlig utseende. Den kan periodevis en tid være noe løs og slimet, noe som ofte skjer hvis barnet får for meget fast føde til å begynne med. Knipsmerter Noen spebarn er plaget med knipsmerter som gjerne begynner ved 2 til 3-ukersalderen og varer til 3 til 4-månedersalderen. Skriketurene kommer som regel mellom kl. 17–22. Om dagen er barnet vanligvis rolig, og det kan også sove godt om natten. Når barnet tas opp under skriketurene, trykkes og masseres lett på magen, roer det seg gjerne en stund, men fortsetter så å skrike, og trekker bena opp under seg. Noen effektiv behandling for 3-månederskolikk er det ofte ikke. Hos noen spebarn kan dråper eller pulver som letter luftavgangen lindre. Disse dråpene eller pulveret fås kjøpt uten resept på apotekene.
leonoras mamma Skrevet 21. mai 2008 #12 Skrevet 21. mai 2008 Ja ja delvis riktig ble det:) Det er nok som du sier at det er veldig individuelt fra barn til barn. Mann kan stille klokkka etter snuppa mi for hun har avføring hver morgen:) Uff det er ikke bare bare å være mor. En blir bekymret når de ikke bæsjer og en blir bekymret når de bæsjer for ofte.
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #13 Skrevet 21. mai 2008 Tusen Tusen Takk for alle svar jenter ) ) Hun har ikje vondt, så regner med at alt er som det skal... ) God Kveld!!!
:)venter jente nr 2 Skrevet 21. mai 2008 #14 Skrevet 21. mai 2008 hei! gutten min har også avf annenhver dag, og får kun mme og litt grøt. snakket med både lege og HS ang dette, og dew begge sa at så lenge han ikke plagdes og var hard i magen, var det ikke noe i veien med at han ikke hadde avf hver dag. legen min sa også at alle har forskjellige bæsjemønster, så vi skulle bare ta det med ro så lenge avf ikke var hard og han ikke hadde vondt. så ikke bekymre deg du:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå