2 søte småpiker Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Min datter på 3mnd har usymmetriske valker på rompen, og kan vøye den ene foten lenger opp mot magen enn den andre. Hun ble sjekket med ul da hun ble født siden jeg ble født med og er operert for hoftefeil. De fant ingenting, og fant heller ingenting på 6 ukers kontroll. Jeg bad dem sjekke nøye siden jeg hadde det selv. På tre mnd kontrollen bar hs enig i at hun burde sjekkes igjen, og legen fant da forskyvning da hun lå på magen med bena i froskestilling.Hun sa jo at det ikke nødvendigvis var noe, men jeg er ganske sikker på at hun har hd. Så jo forskyvningen veldig godt selv.Skal få time til ny ul. Noen her med lignende tilfeller?
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 fysioterapeuten hadde mistanke om det på vår gutt-forskjell på hvor mye det ene benet kunne bøyes opp. Legen min var mer usikker,men vi fikk henvisning til ultralyd,det var heldigvis i orden. Han har hatt låsning i nakken og det var pga det. Gjør øvelser med han og han begynner å bli symmetrisk. Viktig å få det grundig sjekket-jeg maste en del - man blir jo veldig usikker av å gå å vente.
Mikkemafian Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 Lilletrilletralle hadde også usymmetriske valker og en ujevn bevegelse i beina. Hun ble henvist til barnepoliklinikken. Hadde angst og beven i mange lange dager før det ble avklart at det ikke var noe galt med hoftene hennes... Tror ikke at valkene har noe å si.. De sa på sykehuset at de har gått bort fra det som kriterium for hd. Det med forskyvningen er nok kanskje litt verre. Men det er grader av feil, og hvis det ene beinet er lenger enn det andre, så kan det gi feil utslag på den testen. Lykke til på ultralyden!! Håper alt er bra..
2 søte småpiker Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. mai 2008 Takk for svar. Håper alt er i orden, men jeg har en dårlig følelse. Fant noen bilder på nettet av babyer med hd i froskestilling, og det ser akurat sånn ut på henne. Ja, ja. Er bare å vente og se, men skal ringe og mase slik at vi kanskje får komme til før.
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Snuppa mi fikk ortose da hun var 2,5 mnd og det fikk hun etter 3 UL. Jeg hadde HD da jeg var baby og det var vist arvelig. Hun løftet og bøyde høyre beinet mye bedre enn venstre og det var venstre hofta det var noe feil med. Nå etter 4,5 mnd med ortose er hun erklart frisk men jeg venter spent på etterkontrol i slutten av juni, da kan jeg roe meg helt ned.
Sunshine26 Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har ei jente med HD. Ble oppdaget på ul når jenta var 4 uker, er rutiner siden jeg selv har hatt HD. Ikke klinisk mulig å oppdage. Trener voita hos barnefysio, ligger i freijkas pute. Skal på kontroll om 1 mnd, er super spent.
mamman til to gutter Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har en venninne med en datter hvor det ble oppdaget etter mor tvang seg til ul-kontroll etter 6mndkontrollen på helsestasjon. De hadde spurt etter det mange ganger, men ikke fått det tidligere fordi helsesøster og fysioterapeut! mente det ikke var hd. Hun fikk først pute, men det fungerte dårlig fordi hun var så sterk i beina, så hun fikk skinne i stedet for. Den hadde hun til hun var ca 13mnd og tror det var verre for foreldrene enn henne. Hun humpet seg fremover på gulvet med skinna og mot slutten reiste hun seg til og med opp med den på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå