Heidi_Therese Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Var hos legen i dag...er tredje gqang jeg tar urinprøve i dag mente de at den måtte sendes inn til kontroll eller noe sånt....når man tar urinprøve hos jordmor skal hun kunne se det samme som legen?? Redd for å kunne ha hatt det lenge... har hatt litt blod i urinen før men ingen som har sagt noe om mulig urinveisinfeksjon før. Blir barelitt nærvøs.
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 jordmor skal kunne se det samme som legen... om hun har mistanke skal hun sende til dyrkning/henvise til lege
Heidi_Therese Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2008 da har hun sikkert ikke hatt det siden hun ikke har gjort det...man leser og hører om symptomer og da kan du tru man får de altså... hoff syntes ikke jeg gjør noe annet enn å bekymre meg under dette svangerskapet jeg...Jordmor så sist blod spor men henviste meg ikke videre er vel kanskje noe annet de ser etter å da som viser tydeligere....
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 er helst gjenntatte ganger eller flere ting samtidig som avgjør tror jeg... sliter med UVI selv... ligger rett ut på sofaen... skrev om det litt lenger ned... rimelig lei allerede kan man si...
Krusemynthe Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 Jeg har UVI 3-5 ganger hvert eneste år - også i svangerskapet har jeg hatt et par runder. Det er jo ikke noe godt, men når det blir behandlet, så er det jo heller ikke farlig. Går det over til nyrebekkenbetennlse vil du merke det - tro meg! Så jeg vet ikke hva du bekymrer deg sånn for..?? Jordmødrene og legene sjekker deg for dette hver gang du leverer urinprøve - så intet nytt er godt nytt:-)
Heidi_Therese Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. mai 2008 Jeg fikk vite jeg var gravid i 20 uke...alt er veldig nytt på de siste ti ukene har alt snudd seg jeg har gått fra å ikke være klar for barn overhode til å bekymre meg for at dette lille menneske ikke har det bra eller at jeg skal skade det....leste alt mulig om hva som skjedde om det gikk for lenge og da begynner man å tenke...har jo hatt vondt i ryggen jeg men det er vel ganske normalt å ha vondt nederst i korsryggen når man er gravid...begynner jo å bli tung last foran der:)
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 er vanlig å ha vondt nederst i ryggen ja... men jeg har vridd meg i smerte, og fremdeles ingen fare mener legen i alle fall.. så tror du kan ta det helt med ro... men skjønner at du er nærvøs... det er vanlig det og....
Krusemynthe Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 Skjønner det... Men du må ikke lese så mye av det som står her, hvis det gjør deg mer bekymret. De fleste går det jo veldig bra med - men av en eller annen grunn er vi koblet slik at det er skrekk-historiene som fester seg og gjør inntrykk på oss. Det er som du skriver over her utrolig hvor mye man kan få av symptomer når man leser om alle andres plager. Det er en grunn til at noen mener at medisinske leksikon ikke bør leses av Gud og Enhvermann. Vi blir syke av det! BiM-sidene er ikke utpreget saklige til tider, det må du også huske. Folk hevder så mangt - uten egentlig å ha dekning for det de sier. Så hvis du er en bekymret person bør du snakke med kordmora di/legen din om at du er bekymret for alt som kan gå galt, og så forholde deg til det de kan fortelle deg om din og babyens helse. Det er jo de som undersøker dere og er "eksperter" på feltet. Du kan også spørre om du kan få gå oftere på kontroller - hvis det gjør at du føler deg tryggere. Graviditet er ingen sykdom (som mange repeterer til det kjedsommelige), men det er en stor belastning på kroppen, det er ikke til å komme unna. Men belastningen blir bare større hvis du i tillegg skal gå med masse unødige bekymringer. Derfor er det bedre å ringe legen/jm en gang for mye enn for lite - om ikke annet så for å få avkreftet det du er redd for. Lykke til de neste 10 ukene! Prøv å nyte dem - det er en hellig tid i livet.
Heidi_Therese Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 21. mai 2008 Bekymrer meg for det meste om dagen...redd for at jeg skal skade barnet...spesielt siden jeg også gikk 20 uker uten å vite det det vil jo si at dette barnet har hatt noen helger med fest og fyll...men alt ser bra ut på ul og barnet har jo overlevd i magen så kanskje det er en skikkelig sterking....
Heidi_Therese Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. mai 2008 Takk takk som du sikert ser har det kommet litt brått på...men det går seg nok til:) dummeste er å gå inn å lese ting ja...de sa den måtte sendes inn til kontroll!!!!PANIKK!!!!! med en gang...men jeg spurte om det bare var det det var fare for altså urinveis infek og da sa hun det og at det jo ikke var farlig....men så begynner jeg å tenke var det virkelig det hun sa hørte jeg riktig...
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 21. mai 2008 #11 Skrevet 21. mai 2008 de er som oftest veldig føre var med gravide... og uvi er jo ikke farlig om det blir behandlet... vanligvis går det bra ellers også, for man blir vanligvis dårlig før det er noe å bekymre seg for mye om lykke til videre..
Tungt med to Skrevet 21. mai 2008 #12 Skrevet 21. mai 2008 Hos legen fikk jeg konstatert urinveisinfeksjon, men det hadde jeg ikke merket noe til selv da. Måtte uansett ta medisin, og neste gang hos jordmor fikk jeg beskjed om at urinen var helt fin igjen.
nomiha, lykkelig 3-barnsmor:) Skrevet 21. mai 2008 #13 Skrevet 21. mai 2008 det er veldig vanlig at gravide får utslag på urinprøvene. Prøvene blir lest av på en strips som bl.a sier noe om leukocytter (hvite blodceller som er kroppens forsvarssystem), proteiner og blod. Noen ganger er det såpass mye at legen/jm setter deg på antibiotika med en gang, andre ganger vil de sende den til en lab for å sjekke om det virkelig er bakterier i urinen, og i så fall hvilken type. Det er flere ting som kan påvirke resultatet, både skjøre slimhinner i urinveiene, som kan gi utslag på blod, men er helt ufarlig, og utflod, som kan gi ulike utslag. Urinveiene blir forandret på slutten av svangerskapet, så de blir også mer mottakelige for bakterier. Du kan nok ta det helt med ro, hadde det vært grunn til det hadde du fått behandling. Dette er noe de har masse erfaring med:)
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #14 Skrevet 22. mai 2008 jeg har hatt UVI 2 ganger i svangeskpet og IKKE vært klar over det selv, jordmor oppdaget blod i urinen og ba meg ta kontakt med lege for å få sendt urin på dyrkning da viste d seg at det va uvi... så ikke nøl med å få sendt urin på dyrkning da det faktisk kan gå over til nyrebekken betennelse som kan være farlig (sa min lege til meg) Er det det får du 1uke på antibiotika og blir frisk som en fisk!=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå