Gå til innhold

Hjelp! Min datter har fått angst/fobi mot å spise mat/svelge.....


Mamma til tre :o)

Anbefalte innlegg

Er så bekymret, min datter på snart 4 år har plutselig fått det for seg at hun kan sette fast mat i halsen og kaste opp... dette er noe hun sier selv..Hun spiser nesten ingenting lenger, maks en youghurt om dagen.. hun er kjempesulten, men så fort hun får maten servert blir hun engstelig og går i fra bordet.. Hun har alltid vært en matglad jente og hatt en veldig fin vekt. I den siste tiden har hun gått ned 3 kg, og alle klærne blir for store... jeg har prøvd alt, servert henne akkurat det hun vil ha, små porsjoner osv.. men hun tar en bitteliten bit, tygger, finner papir og spytter ut... men derimot godis spiser hun, pastiller, is osv.. så jeg er ganske sikker på at det ikke er noe fysisk galt med henne. Hun har også før hatt perioder hvor hun har vært redd og engstelig for ting, f.eks. biler.. dette har gått over etter en periode, men nå er det maten.. har bestilt time til legen, så hun skal dit i neste uke. Men, det er så vondt å se at hun ikke spiser noe!! Er det noen som har opplevd ligningende? Hva gjorde dere? Råd mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei!

 

Det du beskriver her er samme tilstand som vårt barn på 5år er kommet i, og som inntil nylig hadde god apetitt. Situasjoen har oppstått etter at hun i løpet av 3 uker fikk 2 runder med omgangssyke. Nå tør hun ikke svelge fast føde. Hun har ikke spist fast føde på 10 dager. Hun spiser is og drikker melk, biola og lignende. Er også redd for at hjertet skal slutte å slå.....Vi har vært hos barnelege som sier at dette går over, men vi er ganske urolige. Skal besøke psykolog for å få råd om hvordan vi skal opptre.

 

Ettersom du skrev ditt innlegg for en tid tilbake - hva har skjedd i ettertid? Har det ordnet seg? Har du noen råd?

 

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk veldig vondt i mamma hjertet når jeg leste om jenta de. huff for en opplevelse som virkelig har satt inntrykk hos henne. være redd for å spise.

jeg tenke men dere har helt sikkert allerede gjordt, men har dere satt dere ned og snakket med henne om dette med hva som kan skje om hun setter fast maten i halsen, hva du og faren hennes vil gjøre hvis det skjer. kan hende at det hun trenger er forsikringer og forsikringer. hva om dere sitter sammen med henne og moser maten hennes og bruker god tid på hver skje eller gaffel hun spiser i seg. kan hende hun føler seg utrygg, så snakk med henne og gjør det klart for dere alle hva det er hun er engstelig for, ikke sikkert hun vet selv hva det er? kanskje hun trenger hjelp til å sette ord på redselen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanke og råd. Vi har nå vært hos psykolog med henne og hun får "behandling". Det starter med at hun beskriver hva hun selv har opplevd, setter ord på tankene osv. Dette er første trinn i prosessen med å finne tilbake til seg selv. I går kommentere hun for første gang på lenge at hun synes middagen luktet godt, men deretter var det full stopp. Vi gjør ellers som du foreslår ovenfor og rpøver å ikke stresse for mye. Vi får se hvordan det går....

 

Er det andre der uts som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei,

Ser det er to år siden dette innlegget ble skrevet, men vi er i akkurat samme situasjon nå og ønsker gjerne å vite hvordan det har gått med dere. Vår datter er riktignok litt eldre, 7 år, men har så og si sluttet å ta til seg fast føde. Det hele startet etter en episode hvor hun satte fast en godis bit i halsen. Hun fortsatte riktignok å spise etter hendelsen, men etter noen dager stoppet det helt opp. Nå går det kun i ernæringsdrikke og youghert. Har pågått en måneds tid.

Hun har av og til fått ned en muffins men hun bruker utrolig lang tid. Vi har fått tid hos et legeteam om 14 dager, men tenkte likevel å høre hvilke erfaringer dere har hatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Hei trondos. Jeg ser dette innlegget er noen år gammelt nå. Men håper du kan svare om hvordan det gikk med din datter. Vi er i samme situasjonen nå med vår datter på 10 år og det har pågått i et år nå, så er det noen råd du kan gi oss om hv a som funket for dere for nå føler vi at vi har prøvd det meste. 

 

 

Endret av Råd trengs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...