bestemt oss:) *mamma* Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Lurer litt på hva som skjer hvis man sliter med å bli gravid, og man betemmer seg for å dra til legen. Hva blir gjort og når? evt hva gjør man på første time og videre.. Håper på svar:)
blirjegsnartmamma Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Nå var jeg veldig heldig, var hos legen for ca 1 mnd siden - og vi har prøvd i ca 6 mnd. Fordi jeg ikke har regelmessig mens, eller mens i det hele tatt, ble det startet undersøkelser rundt det med engang. Første vi gjorde var å måle progesteronet mitt (tror det skrives sånn).. Det ble gjort ved å ta blodprøver hver uke i litt over en mnd. Siden det er helt uforanderlig og lavt i tillegg viser det at jeg ikke har eggløsning. Så jeg er henvist videre til spesialist, eller gyno da. Der kan jeg visst få noe medisiner så jeg får EL, men det må jeg ha en grundig GU for først. Så det blir spennende å se! Skal også til en lege i Nederland snart, alternativ medisin osv, og se hva han sier. Det er helt på eget initiativ da.
Yasmin ♡hvor.e.du.lille.spire♡ Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 Eg skal til legen på fredag, sluttet på p-sprøyten januar07 å vett eg hadde EL i fjord sommer men har enda ikke blitt gravid så eg skal kunne bli gravid men eg har problemer me de tror eg så nå vil eg finne ut av ting.
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. mai 2008 Takk for svar:D Vi har bare prøvd i 6 mnd da.. Men vi vet at det kan ha vært problemer fra hans familie. Det er 14 år mellom sambo og storebroren, og broren ahr tre prøverørs barn. så.. Tenkte at han kunne spørre om sædtest hos legen da. Så får vi sjekket svømmerne hans først.
Dolla&Heidi&spire Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Jeg var nettopp hos legen pga vi har prøvd i ett år nå, men har et barn sammen fra før, så burde jo være mulig for oss å lage fler.. Det første vi gjør er å ta diverse blodprøver for å måle hormoner og se om jeg får EL. Så tar vi det videre ut i fra svarene som kommer...
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 22. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2008 Blir dette gjort på første legetime?
Dolla&Heidi&spire Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Ja, første legetime fortalte jeg jo situasjonen.. og så tror jeg at disse pørvene skla tas visse dager i syklusen... jeg var da hos legen nøyaktig en uke etter 1 dag i siste mens, og da passe det iallefall å ta dn ene prøven. og den neste prøven som viser om man har hatt EL skal tas på dag 21.
håpet omden lille... Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Hi, så rart må si at det er forskjellig fra lege til lege. Jeg var hos legen i går og fortalte situasjonen, at vi har prøvd å bli gravide i 6 mnd. Han spurte om jeg hadde eggløsning, det har jeg fordi jeg har kjæpt fertilitetsmonitor og brukt det i over 3 mnd, så jeg er ganske sikker at jeg har eggløsning. Da sa han bare: " ja, da er det ikke noe å ventå med, jeg henviser deg til gynekolog og der blir det tatt blod prøver, innvendig ultralyd, sædprøve av mannen din og mye annet før du evt blir sendt til IVF-klinikken". Jeg ble helt satt ut og tenkte at det kanskje var vanlig praksis, men jeg er slett ikke sikker vat det foregår slik når jeg leser andres innlegg her. Men det som er viktig er at nå er jeg blitt henvist til spesialisten, og tro det eller ei jeg fikk time hos gynekologen om en uke ( jeg trodde at det var lang ventetid).
Dolla&Heidi&spire Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Jeg tror hva som blir gjort kommer litt ann på om man har EL eller ikke. Tror legen først undersøker om man har EL og så tar det derfra. Er resultatet at du ikke har el, blir du satt på hormonkur for å få EL. VIser det seg at man har EL, eller sånn som du babyen-min,30, vet du har EL - men likevel ikke blir gravide-går man videre til gynekolog. Slik har iallefall jeg oppfattet at det fungerer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå