Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemoren min er 90 år i dag. Hun er på dementavdeling, og da selvfølgelig dement. Verdens snilleste godeste bestemor.

Vi har hele tiden (5 år) mislikt sykehjemmet, pga elendige rutiner, rot, kaos og sløve ansatte. Det er ingen som helst struktur der, vi føler veldig at bestemor ikke blir tatt vare på.

I dag dro mamma på hjemmet sammen med søstern sin, for å feire bestemors dag. Jeg kunne ikke bli med da jeg er veldig langt unna.

Når de kommer dit, sitter bestemor på rommet sitt,og sover. Utsølete klær bustete hår, og ja, i det hele tatt ikke en 90 års jubilant verdig stellt.

Mamma reagerte jo på dette, og spurte primærkontakten hvorfor de ikke hadde pyntet henne litt.. Og kjøpt inn kake og feiret henne.

Joda! De hadde GLEMT bursdagen til bestemor.

Som om ikke det var nok, skjedde AKKKURAT det samme i fjor:-(

Ble skikkelig lei meg jeg nå. Ja, jeg vet at hun er dement og kanskje ikke vet at hun selv har bursdag. Men det finnes da ingen verdighet i dette! Stakkars bestemor. Der går hun rundt med dukken sin som hun tror er et lite barn. Jeg har skikkelig vondt inni meg nå:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er trist når slik skjer. Spesielt når folk blir demente og den som tidligere var der sakte men sikkert dør hen. Det er litt ekstra sårt da. Det er selvfølgelig trist at hun ikke huskes på dagen sin - og pyntes og gjøres fin for en så stor begivenhet. Men du kan jo forsøke å se de litt positivt ut i fra den vanskelige situasjonen - hun skjønner vel neppe omfanget av det å ha bursdag, og at hun egentlig fylte 90 år...? Så for henne gjorde det neppe noen forskjell til eller fra. Selv om det er trist uansett.

Skrevet

Det er altfor dårlig av personalet. Slurv, rett og slett. Man kan begynne å lure på hva de tenker om jobbene sine. Skjønner de ikke at de har med mennesker som har samme følelser som de selv har?

Noen ser dessverre pasienter som noe helt annet enn det de selv er og setter seg sjelden inn i situasjonen til pasienten/beboeren og pårørende. De er bare glad for at det ikke er dem selv.

Skrevet

Skjønner hva du mener siklerotte, og du har helt rett hun skjønner det jo ikke. Så egentlig er vel reaksjonen min litt egoistisk, det er jo jeg so blir lei meg pga det...

Jeg jobber på sykehjem selv, og er forferdelig glad i jobben min og brukerene. Slike ting får meg bare til å ha enda mer ønske om å gjøre en god jobb.

Skrevet

hvorfor kunne ikke mammen din pynte henne, og kjøpe kake da?

da hadde det blitt stas da.

Skrevet

De gjorde jo det, men det var liksom ikke poenget.

Sykehjemmet er bestemors hjem, og de som jobber der har valgt et omsorgsyrke.

Skrevet

Dette er ikke bra. Jeg jobber på sykehjem og der markeres dagen til jubilanten samme hvor gamle og hvor mentalt redusert de er. De får en fin blomsterbukett, flagget heises, de får bløtkake og et flagg ved bordet. Selvfølgelig pyntes de også i finstasen sin. Skulle bare mangle!

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Slik er det alle steder jeg kjenner til også, både der jeg jobba, der muttern jobba og der mine oldeforeldre bodde. Det er så utrolig uverdig, det du skriver om, Flinkekjerringa.

Skrevet

Åh, ja da er det stor forskjell fra hvordan det er her.

Min farmor er også dement. Når hun har bursdag, eller det skjer noe ellers i familien. Må pappa/tante dra dit dagen før. Sørge for at hun dusjer og sånn.

Kanskje vi burde klage.

Skrevet

Sug lut, ikke sant?Var det jeg ville ha frem. Uverdig. Og det gjør meg sint og skuffet:-(

Magica, tror ikke det hjelper med å klage. Det har vært prøvd, for å si det sånn. det eneste man oppnår, er stempel som vanskelige pårørende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...