Gå til innhold

Barnevakt - Familien stiller ikke opp!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på 2 år og nå venter vi en til i november. Jeg er drit forbannet på familiene til både min mann og min egen. De gidder FAEN ikke å stille opp som barnevakt. Hvis de i det hele tatt stiller opp så må man virkelig skjære av seg hodet og være utsatt for noe alvorlig. Jeg er så utrolig skuffet.

En ting er at vi kunne trenge litt fri innimellom til å få gjort ting, slappe av, SOVE UT osv. Men en annen ting er jo at sønnen vår verken har besteforeldre eller tanter eller onkler som gidder å være der for ham. Så fælt at han ikke skal få bli kjent med slektningene sine.

De er så JÆVLIG egoistiske. Får lyst til å slå!!!

Mine foreldre bor på andre siden av landet, så de har jo en delvis unnskyldning, men når jeg er hjemme på besøk og har med sønnen min så stiller de ikke akkurat villig opp ne. Det er helt tydelig at det er veeeeldig stress og at dagen deres blir ødelagt i så fall.

Moren til min mann døde nettopp dessverre. Hun var den eneste av besteforeldrene som faktisk gadd å stille opp og virkelig brydde seg. Hun kunne til og med tilby seg selv på eget initiativ å passe han og ha han på overnatting. Sønnen vår var så glad i henne.

Faren til min mann og hans nye kone er pensjonister (altså har de ingen forpliktelser som jobb osv.) bor halve året i syden og sender ikke en julegave en gang. Når de kommer hjem for sommerhalvåret gidder de ikke komme innom og hilse på oss en gang. Da drar de rett til hytta og tar med masse venner for å kose seg, fikse ting, sanke sauer osv. Så de feiler ingenting og er i god form.

Min manns søster og mann bor i nærheten og de gidder i alle fall ikke være barnevakt. De vil bare reise selv (de har en datter på 18 og en sønn på 13) eller ligge hjemme på sofaen og røyke.

Min søster og mann bor i London, så de har jo også en geografisk unnskyldning, men jeg har mine tvil om de hadde stilt opp hvis de hadde vært i Norge. Kanskje min søster.

Hva ville dere gjort med dette? Skjelt dem ut? Oversett dem?

Vi har noen tenåringsjenter som vi betaler for å være barnevakt innimellom da, men hva med familien som virkelig burde stille opp? Jeg blir så forbannet!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk dere som har valgt å få unger, ikke familien deres!

De har gjort jobben sin med barn..gidder ikke passe alle sine unger jeg heller, har nok med mitt. Sånn er det bare..noen elsker å passe barn andre ikke.

Skrevet

Unnskyld at jeg ler her, jeg forstår frustrasjonen din. Det er deilig å få et avbrekk fra barna selv om vi har valg situasjonen selv.. og så bla bla... Men det jeg flirer av er at du forbanner hele slekta di, men så leser vi nedover her og da ser vi at foreldrene dine bor på den andre siden av landet, søstra di bor i london, svigers bor 6 mnd i året i syden, og svigermor er død(!).. Da er det jo ikke så mange igjen? Men for all del, jeg skjønner hva du sikter til =)

Skrevet

Deres barn deres ansvar. Barn er en fulltidsjobb som dere har tatt på dere frivillig. Å være i familie med dere betyr ikke at man automatisk er barnevakt.

Faddere skal stille opp og delta i oppdragelsen av barna, men hvor mye er veldig varierende.

Besteforeldre har ikke plikt til å bry seg om barnebarn, selv om de aller fleste elsker barnabarna sine over alt på jord. :-)

Så mitt råd er at dere ikke skal bære nag, men bruke betalte barnevakter (som dere også står fritt til å slutte å bruke dersom dere ikke liker hvordan de passer barna, det er ikke så lett å gi familiemedlemmer "sparken" som barnevakt, ikke sant?).

Skrevet

Hmmm, me er litt i samme situasjon. Pga sjukdom kan me ikkje rekne med mine foreldre. Svigermor lever ikkje, men svigerfar har funne seg ei ny dame. Dei er begge pensjonister, men prioriterer alt annet enn familien særlig på min manns side. Derimot stiller dei opp for min nye svigermors sine barn og barnebarn. Men oss har dei nesten aldri tid til. Då ungen vår var 2 år hadde dei passa han 3 ganger, dvs par timer. Me har tatt det opp på ein saklig måte om at me ynskjer dei stiller opp med barnepass og viser større innteresse. Heile 2 ganger måtte me ta opp diskusjonen før det var bedre. Men forsatt må me helst planlegge minst 2-3 mnd på forhånd om evt barnepass. Men det er blitt bedre.

De bør ta det opp på ein sakleg måte, så du må legge sinne ditt av deg sjølv om eg forstår du blir frustrert. Så må du skryte masse når dei passer sønnen deres, og sei kor mykje de og ungen setter pris på det. Lykke til !

Skrevet

Skjønner det kan være frustrerende og tungt. Skulle selv også ønske jeg hadde mer tilgang på barnevakt, men når helsen til beste foreldre svikter er det lite å gjøre med det. Har du noen ungdommer som du kjenner og stoler på som kan passe for deg mot litt betaling? Det er jo en løsning mange velger.

Skrevet

Har familiene deres skrevet under på å passe ungene dere føder eller?

Siden dere snakker om "å ta det opp"? Vil de ikke så vil de ikke.. de har tross alt født frem sine barn, og er ferdig med småbarn.

Og søsken har som regel nok med sitt?? Om en ikke er så heldig å ha ei fjortiss søster.

Skrevet

ser at det har du jo. syns ikke du kan legge ansvaret over på slektningene dine, og ville ikke tatt det opp med dem. Det er jo deres valg. Kjedelig for dere. Men som de fleste andre gjør så er det å betale for barnevakt.

Skrevet

Syns dere krever ekstremt mye av familien deres. De har ikke plikt å være barnevakter, de er familie!

Som andre sier; det er ikke familien din som valgte at du skulle få barn.. Det var du og din partner, betal barnevakt som alle andre..

Skrevet

Hmmm merkelig holdning dere har. Jeg synes det er kjempeskuffende jeg, at familien gir sånn blaffen. Året har 52 helger, og så kan de ikke avse en eneste en så har de faktisk 51 helger igjen til sjældigging.

F.eks mine foreldre som bor en annen plass i landet og faktisk slipper å forholde seg til sitt eneste barnebarn mesteparten av året. Blir det for tøft å tilby seg å stå opp med sønnen min en morgen sånn at jeg kunne sovet til f.eks. 9? De kan jo sove i 100 år etter at de er kvitt oss en helg på besøk hvis det ble så tøft å stå opp kl 7 og passe barnebarnet sitt i to timer? Smøre en brødskive og lese litt bok for et barn? Ja det er slitsomt å bruke hele to timer av sitt liv på det.

Vi tilbyr oss til både venner og familie å ta med deres barn og passe dem. Jeg vet jo hvor mye dette betyr for folk og for barna deres. F.eks. 12 åringen jeg nevnte, han har vi passet og tatt med oss på hytteturer osv når foreldrene skulle på fest. Ikke noe problem, og det er bare koselig (jada, jeg innrømmer at det er litt stress ja). Jeg skjønner at det er noe annet med en på 12 fremfor en på 2 men likevel.

Tydelig at dere andre ikke trenger avlastning, men det er en del av oss som faktisk trenger det og hadde satt pris på en familie som gadd stille opp.

Skrevet

jeg syns du er uheldig med familien. kjenner ingen som har det slik. jeg kjenner flere som har fam langt unna, og når de besøker hverandre er besteforeldre bare glad for å hjelpe til med barnepass.

rart om det er så mange som ikke trenger avlastning. tror ikke så mye på det. klart man har valgt å få barn selv og alt det innebærer. uansett så trenger man avlastning og bare tid til seg selv og mannen. jeg syns det er viktig fordi da er det alltid godt å være sammen med barna etterpå. Og man får litt overskudd som kommer hele fam til gode. Bra for forholde også at man kan få tid alene.

jeg selv må bruker barnepike og syns det er en grei løsning. kan ikke forvente at fam stiller opp hele tiden. men for deg stiller de jo aldri opp, og det er synd.

Men som en trøst, barna blir fort store. og da kan de leke eller se barne tv alene på morgenen. mens du kan hvile litt ekstra

Skrevet

Og nr.1 hos oss er så mye hos venner, eller har besøk at jeg savner å ha litt mer tid sammen med henne. Det er helst småbarnstadie som er litt krevende på den måten.

Skrevet

Så klart er det godt med frihelg og avlastning, men man kan ikke kreve familien til å stille opp. Og det høres ikke ut som familien deres er så godt knyttet pga avstand osv.

Du får gå til kommunen å søke avlastningfamilie, det er en mulighet om har stort behov for å slappe av...

Skrevet

Barna dine er ditt ansvar, ingen andres. Men for all del; "ta det opp" med de du mener burde stå opp med ungen din du.

Skrevet

Ja, for sånn er det faktisk å være mor! Man bruker å bytte på mellom foreldrene selv på å få sovet til klokka ni.

Skrevet

Sånne holdninger er helt hårreisende. Ja klart er det vi som av fri vilje har bragt barna til verden, men er det ikke hyggelig med familie som bryr seg og at barna får kontakt med dem?

Jeg husker f.eks. min egen mormor som konstant sur og hun passet aldri verken meg eller min søster. Farmor derimot, hun var oppofrende og konstant blid for alle sine barnebarn og hun har fått så uendelig mye igjen for det. Hun har tatt med seg barnebarna på hytta, laget middager til dem i hverdagen, hatt dem på overnatting, ja snakk om godt hjerte!

Klart jeg ikke forventer at kreti og pleti skal sitte barnevakt støtt, ikke dra det så langt da dere som er i mot barnevakt og avlastning!!

Jeg ønsket bare at min mor kanskje kunne passet lillegutt i to timer så jeg endelig kunne sovet ut litt når vi var på besøk hos dem. Jeg ber ikke om at "noen" skal stå opp med min sønn til vanlig, det er det nemlig jeg og pappaen som gjør 364 dager i året ellers. Nå jobber forøvrig pappaen i nordsjøen så det betyr at jeg faktisk må ta enda mer av "belastningen" det er å være mor alene.

Dere som ikke trenger barnevakt, ja så la være! Stå opp kl 5 hver morgen og kos dere med å være sur og grinete i lengden. Ja for det er det folk flest blir av søvnmangel når den begynner å tære på. Jeg vil gjerne ha avlastning og samle overskudd til å bli en enda bedre mor for mine barn.

Takk SunnyBeach, du skjønner nyansen i det jeg sier.

Skrevet

Siden du har en mann som jobber i nordsjøen har jan vel fri i 4 uker hjemme da, så du kan sove to timer lengre?

Så klart er det kjekt at besteforeldrene bryr seg om barnebarnet, men du kan ikke kreve at de skal stille opp for deg.

Er ikke sur fordi om jeg må stå opp med barn..det har jeg gjort i seks år mere enn deg:o)

Skrevet

Jeg vet iallefall at jeg hadde stilt opp hvis noen trengte meg. Det er godt å vite med seg selv at man er sånn og ikke bare synes at det er gørr og stress med andre sine barn.

Mannen min driver et annet firma i tillegg til jobben sin i nordsjøen så han er rimelig opptatt når han liksom har "fri" i 4 uker. Han har aldri fri.

Jeg er vanligvis ikke noen grinebiter, men jeg vet iallefall at den nye hytten vår på fjellet ikke står åpen og tilgjengelig for familie. Da får heller venner låne den. Gratis så klart.

1 natt barnepass = 1 døgn gratis hytte, det er prisen for familien. Hadde de vært villige og stilt opp så hadde prisen vært 1mnd gratis hytte pr natt med barnepass. Så vrang blir jeg av dette her. Helt teit, men det driter jeg i. Heldigvis har jeg gode venner som gjensidig stiller opp for hverandre.

Skrevet

LinnBE

Det virker som du faktisk spør folk her hva de synes om at du er sur på familien din for at de ikke passer barn. Du får en hel haug med svar, de aller fleste forstår at det er slitsomt å ikke ha barnevakt i familien, men samtidig er det få som mener at du har noen som helst grunn for å si fra til dem eller være spesielt forbanna på dem. Så da fikk du vel ditt svar på hva folk mener?

I tillegg nevner du nå at du har en hel gjeng med gode venner som gjensidig stiller opp for hverandre, hva er da problemet?

Ble du enig med familien din om at dere skulle få barn sammen?

Syns du virker som en litt bortskjemt person som tror at verden spinner rundt din egen akse. Kanskje en idè å ikke få flere barn om det er så utrolig vanskelig for deg det hele?

Jeg syns det er helt utrolig drøyt å skulle ha sånne krav til sin familie uten en gang å ha kommet til noen som helst enighet.

Skrevet

Hærre...du høres ut som en drittunge Linn..sorry for det! Og du er ikke alene om å ha en mann som jobber hele tiden. Du får null sympati her, frihelger er bonus når man er foreldre, ingen selvfølge!

Skrevet

Det er vel ingen småbarnsforeldre som ikke kunne ønske seg avlasting en gang i blant , men det er langt fra det og til å FORVENTE avlasting slik du gjør... Det er faktisk dere som har valgt å få barn og dere kan ikke forvente av familien at de skal se det som sin oppgave å være barnevakt.. Skjønner at du blir skuffet, men du har som sagt ingen rett til å forvente hjelp..... Tenk på alle de som er aleneforeldre og ikke har familien rundt seg???

Skrevet

Og å låne bort hytta mot ei natt å være barnevakt...hehe, utrolig barnslig spør du meg.

Skrevet

"mamma du skal få låne den splitter nye mercedesen min om du passer ungene mine ei natt" HAHA. Dette begynner å bli festlig. Hva får deg til å tro at hytta deres på fjellet er så ettertraktet?

Skrevet

Hvis du er så sur og bjeffete, med "Dere får ikke låne hytta mi, så ædi blædi bluse!" så skjønner jeg godt at folk ikke stiller opp.

Du sier jo at de bor på en annen kant av landet, tilogmed noen i utlandet.

Nei du får sitte oppe på hytta di uten familien, og kose dere med stemninga dere skaper. Det virker heller som du er sur på mannen din som jobber mye.

Skrevet

ædda bædda bluse, LinnBE går uten truse..hihi, føler meg på samme nivå som deg nå:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...