Gå til innhold

Vannkopper like før fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet noe om dette? Etter det jeg leser på nettet kan det være farlig for barnet.

Mener jeg hadde vannkopper da jeg var yngre, et noe mildt tilfelle. Men mamma mener også det var det.

Nå er det noen som har sagt til meg at det ikke er nøye om man har hatt det eller ikke. Man bør holde seg unna vannkopper uansett. Det kan være smittsomme stafylokokker som kan være farlige likevel??

Hva med de som har barn fra før som får vannkopper da? Man kan jo ikke unngå folk og sine egne barn?

Nå er jeg sikkert overengstelig, men møtte et barn på butikken i dag. Snakket med foreldrene en kort stund. Stod jo ikke helt inntil de eller barnet da. Hadde ikke kroppskontakt. Kom på det etterpå at det barnet har hatt vannkopper nettopp. Er det slik at dette også regnes som farlig? Er jo bare tilfeldig at jeg vet at de har hatt vannkopper. Kan jo være massevis av folk man støter borti på butikken som er syke.

Noen som vet noe om dette? Hvor lett smitter det? Er det helst tiden før vannkoppene bryter ut av man er smittsom? Hvis jeg ikke blir noe syk selv nå, kan jeg regne med at det går bra da?

Beklager at jeg er litt hysterisk her. Men har selv lest dette, at det kan være farlig, men det er kanskje ved mer nærkontakt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får bare vannkopper en gang, og da er man immun resten av livet.

Skrevet

Det går vannkopper i barnehagen til de to minste her, så var i kontakt med føden + lege ved t\Tønsberg SH i går ettermiddag. De sa at sålenge jeg hadde hatt vannkopper var det ingen fare.

Skrevet

Takker for svar.

Men bare for å være litt vanskelig: Hvis det er slik at det ikke var vannkopper jeg hadde da jeg var liten, noe jeg tror det var da, men var ikke veldig syk. Hovr stor er sannsynligheten for at jeg kan bli smittet av det ved et slikt kort møte, uten kroppskontakt? Smitter det lett gjennom lufta? Kan jeg føle meg trygg så lenge jeg ikke får noen symptomer?

Huff. Kjenner det klør overalt her jeg nå. Sikkert innbilning da, men

Skrevet

Ja det er innbilning. Hvorfor spør du her når du ikke tar svarene du får alvorlig?

Har du hatt vannkopper KAN DU IKKE FÅ DET IGJEN.

Og uansett, så kan du ikke gjøre noe med det som allerede er skjedd. Bruk energien din på noe fornuftig istedet.

:-D

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, det skal mye til for at du blir smittet ved et kort møte med noen på butikken, spesielt siden du mest sannsynlig har hatt vannkopper allerede. Vannkopper smitter ved direkte kontakt eller ved dråpesmitte. Inkubasjonstiden er relativt lang ved vannkopper, så du vil ikke ha symptomer før det har gått mellom 10 og 21 dager.

Skrevet

Dessuten smitter ikke vannkopper etter at "koppene" har sluttet å væske. Tror nok du er overnervøs,ja. Snakk med lege/jm hvis du er usikker. 3 av mine barn hadde vannkopper da jeg gikk med nr 4. Da sa jm at det var værre om de hadde fått det etter at ungen var født, for det er ikke noe særlig for nyfødte å få det. Så ei på tv hvor det slo ut vannkopper under fødsel, og da ble hun og baby'n fulgt litt ekstra godt opp.

Skrevet

Min datter hadde vannkopper nå for ikke så lenge siden, og jeg er relativt sikker på at jeg ikke har hatt det som liten. 100% kan jeg ikke være, men min mor husket når de andre søskene mine hadde det, men ikke at jeg haddet hatt det. Selv kan jeg ikke huske å ha hatt det.

Når datteren min var syk nå var jeg super bekymret, men både lege og jordmor tok dette helt piano. Og jeg sov sammen med datteren min mens hun var mest syk og mest smittsom, og jeg fikk det ikke!

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg.

Skrevet

jeg jobber i en barnehage som jeg nå er sykemeldt fra. men,mens jeg var på jobb så var det et barn som fikk røde hunder.da fikk jeg litt panikk for det har jeg ikke hatt. jeg kontaktet lege. han sa at så lenge vi er vaksinert mot disse sykdommene så er det ikke fare.tror det gjelder vannkopper også. men,har du hatt vannkopper så er det ingen fare. er du veldig i tvil om du har hatt vannkopper så finner de det ut med ei blodprøve på legekontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...