Gå til innhold

Utrolig sterk historie i lokalavisa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en utrolig sterk historie i lokalavisa i dag, om en ung gutt som sto frem som homofil. Vedkommende var godt kjent innenfor et religiøst miljø og artikkelen handler mest om hvordan han ble møtt av "sine egne".

Dere kan lese selv på nett: http://www.aftenbladet.no/livssyn/article642460.ece

Selv tenker jeg at det er synd at det finnes mennesker som aktivt går inn for å såre andre. Det finner man i alle miljø, ikke "bare" miljø knyttet til en tro. Selvfølgelig kan man være uenig i en annens livsførsel, men det finner jo konstruktive og mindre konstruktive måter å gjøre det på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff jeg syns det er så leit at de holdningene der får overleve i 2008... Jeg syns det er helt sprøtt rett og slett.... uvitende og dumt. Og jeg i min karriære som menighetsarbeider har slitt både titt og ofte med kirkens holdninger til andre mennesker som ikke er som dem selv. De påberoper seg retten til å dømme, hvilket jeg syns er helt sprøtt, for skulle de levd/ vi levd etter hva kristendommen faktisk forkynner høyest, så er det troen på at man ikke skal ha andre guder en Gud selv, ingen har rett til å båssette, ingen har rett til å stenge ute, og ingen har rett til å gi dommen... Dobbeltmoral, hykelri og falske smil... det er det den norske kirke hovedsaklig består av, om det er i bedehusmiljøet, i KFUK/M eller i arbeidskirkene forøvrig.... Mange prøver å snu trenden, og bruker krefter og tid på det, meg selv bland annet, men jeg har gitt opp. Det er for sterke krefter som drar i feil retning. De sparker og slår under beltestedet, midt i trynet og rett i hjertet på folk, det er et slit av en annen verden å skulle kjempe i mot disse kreftene, og om jeg ikke helt har gitt opp likevel, så har jeg i alle fall tatt en god pause.

"Det du har gjort imot mine minste har du også gjort imot meg... "

"Elsk din neste som deg selv..."

Det er provoserende at mange kristne miljøer heller bygger sin tro på eventyr skrevet i Gamle testamentet enn på det som liksom skal tilhøre den kristne tro. Jesus og det han formidlet, om han var Guds sønn eller ikke, det burde være grunnsteinen i kristenmiljøene i Norge, men det ser det ut til at kirkens maktelite har glemt, og jeg blir så sint at det koker i meg!

Nei takke meg til å leve i et humanetisk miljø med hemmelige religiøse tanker i hodet, enn å bruke tida sammen med en haug med nek!

Skrevet

Jeg har veldig vanskelig for å forstå at dette går an.......

At det går an å oppføre seg slik som familie og venner har gjort mot han. Det er en dobbeltmoral og så mye vondt at jeg ikke finner ord for det.

Skulle ikke tro at dette var i 2008, og så er det dessverre det.

Hm........ Hvor ble det av nestekjærligheten som det i det samme kristne miljøet sannsynligvis prates mye om??????????????

Skrevet

Jeg støtter dere andre,og kjenner at jeg blir sint og lei meg.

At det går ann å oppføre seg på denne måten overfor mennesker som velger litt anderledes.

Akkurat som om ikke disse menneskene har hatt det tøft nok med å erkjenne sin legning...og så skal de dømmes.

Fy så sint jeg blir av sånne lavmålsfolk.

Ikke rart selvmordsstatistikken er høy blant homofile i det kristne miljø.

Skrevet

Jeg var inne og leste den historien...og gikk videre til debatten som fulgte den...

Og jeg må si at den skremte meg like mye...

Mange sympatiske oppegående mennesker som engasjerer seg, men så kommer de snikende...de dømmende, "gode" kristne...som hevder at homofili er feil og bibelen og gud fordømmer de homofile...

Den eneste feilen jeg kan se når det gjelder homofili er vankelighetene med å skaffe egne unger uten assistanse. Men det lar seg heldigvis ordne, for de som måtte ønske det.

Jeg har selv vokst opp i en pietistisk småby, som heldigvis ser ut til å være i endring nå...Min familie var innflyttere, uten tilhørighet i de ulike menighetene eller sektene som lever der... Og jeg har blitt kallt hedning i offentlighet etter en opphetet debatt om abort på videregående skole...

Skrevet

Sånt som dette blir jeg trist og lei meg av og enda mer sikker på at det er riktig for meg å ikke stå i statskirken. Jeg møtte en del av dette da jeg bodde i Rogaland og skjønner ikke at enkelte kristne mener de har rett til å dømme andre.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men jeg støtter synet på at kirken skyver fra seg inkluderende og romslige mennesker som kan være med på å gjøre kirkedøren høy og vid.

Jeg er helt sikker på at mange (men kanskje for få?) har meldt seg ut av Statskirken pga av menneskesynet som praktiseres, selv om mange av disse gjerne har barnetroen i behold. Har lært at størst av alt er kjærligheten og at man skal behandle alle med respekt. Dette synet er for meg fraværende i dagens kirke, der det stadig vekk kastes sten som om man var komplett uskyldig for all slags "synd".

Nå hevder jeg bare mitt syn, men jeg blir opprørt av forskjellsbehandling og hetsing av de som fremstår som annerledes uansett i hvilken retning det måtte være. Snakker om å misunne mennesker som er sterke nok til å gå litt på siden av den ordinære gruppen/gjengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...