Gjest Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Kunne tenkt meg å utveksla litt erfaringer med andre som har hatt dette. Sliter med å finne noe som lindrer, og bekymrer meg for at det ender med at jeg må bli satt i gang tidlig. er det andre her på forumet som har eller har hatt dette?
TeBax Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 jeg hadde det i mitt første svangerskap. prøvde med hvit vask men det hjalp ikke. satt me føtter i kaldt vann, prøvde alt men ingenting funket. var til og med inne på føden og tok blodprøver for å se om det var noe med leveren min, men den var heilt fin. men så viste det seg at jeg reagerte på bringebærkapslene som jeg tok...sluttet å ta dem og vips, der va kløen vekke... =)
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 hm Klødde du under fotsålene og inni håndflatene også? jeg klør meg til blods og sover ikke stort om natta. jeg har fått noe piller av legen som hjelper litt, men som man blir veldig sløv av... Var inne og tok blodprøver på mandag. jeg tar ikke noe tilskudd, men sliter med matintoleranser fra før.
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 legen ringte med resultater fra prøvene i dag, og de var ikke bra. så skal inn på sykehuset i morgen. Nå er jeg egentlig bare dritlei meg og redd for ungen...
*tornerose* Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Uff da, ikke noe kjekt. Hvor langt er du på vei?... Jeg slet med svangerskapskløe/ utslett i mitt første svangerskap og det var rett og slett pyton. Ingenting hjalp. Sønvløse netter var det verste. Men jeg fikk dette på slutten av svangerskapet (de siste ukene). De tok blodprøver og mine var heller ikke fine. Var et eller annet med leveren tror jeg. Husker de kom å tok blodprøver dagen etter at jeg hadde født også for å se om de høye leververdiene var gått tilbake og det hadde de. Er i alle fall betryggende at du skal inn på sykehuset for da vil de nok ta flere prøver og følge med på utviklingen. Er verre å gå hjemme å engste seg hvis prøvene ikke er fine. Uansett lykke til, dette går nok fint. Skulle ønske jeg kunne informert deg mer, men vet rett og slett for lite om dette. Klem fra
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Takk for svar, LilleMy:) Jeg er 26 uker på vei. Det bekymrer meg at det er såpass tidlig liksom. Hadde det bare vært få uker til termin så.... Får vel litt oppklaring på ahus i morgen...
Ninni venter nr.2, 12/9-08 Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Heisann Jeg hadde også svangerskapskløe i min første graviditet(den farlige typen). Startet i ca uke 30 på meg, og det var absolutt ikke noe som hjalp for å lindre kløen. Begynte med hender/føtter og spredde seg siden til overalt på kroppen.. Det de sjekker på sykehuset er leververdier + gallesyre. Gallesyre er visstnok den farligste, og er den verdien for høy blir du fulgt opp og igangsatt. Det er riktignok ikke vanlig at de setter i gang før i uke 37/38. Håper virkelig at jeg slipper unna det i dette svangerskapet, har aldeles ikke lyst til å kløså mye, og bli satt i gang igjen! Lykke til til deg.
Mayel Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Hei, jeg hadde også svangerskapskløe i forrige svangerskap. Ikke mye som hjalp på kløen når det stod på som verst. Det ble bedre etterhvert på meg, dog ikke leververdiene. Selve kløen er visst når verdiene er i endring. Når de stabiliserer seg, så blir kløen bedre. Selv fikk jeg dette i ca. uke 35 og jeg sa ikke i fra med en gang. Trodde det var helt ufarlig og hadde ikke hørt om slik svangerskapskløe. Da jeg sa i fra i slutten av uke 36 gikk det fort. Fødselen ble i gangsatt nesten med det samme pga. høye leververdier. Men: jeg har aldri fått svar på hva som er farlig? Er det fosterdød eller hva? Er det farlig for mor også? Håper noen kan svare. Jeg er i uke 29 nå og går og gruer meg for om det samme skjer denne gang. I hvertfall hvis jeg får det for tidlig... Lykke til med deg Lilleulv, håper alt går bra (som det sikkert gjør!!!)
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 ja... det som er med meg er at jeg har for høye leververdier og for høye verdier av gallesyre. Men de kan ikke sette meg i gang for jeg er bare 26 uker på vei!! er ikke normalt å få dette så tidlig...
Ifzat Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Begynte å klø i uke 38 sist, og fikk påvist for hepatose umiddelbart og igangsatt på to dagers varsel. Det er visst ulik praksis mht igangsetting ved forskjellige sykehus, men det er påvist statistisk høyere risiko for fosterdødelighet, så det er ikke uten grunn at de gjør det. Det er imidlertid behandling å få dersom det oppstår tidlig i svangerskapet. Tror medisinen heter ursofalk. Selve kløen mener jeg også å ha lest at det finnes en effektiv medisin mot. Men jeg fikk ikke tilbud om det selv. Prøvde alt mulig - inklusiv bade i eplesidereddik - blæh! Hvilket sykehus er du tilknyttet? Mener å ha hørt at Ullevål har god kompetanse på dette i Norge.
Makko med to små gutter Skrevet 24. mai 2008 #11 Skrevet 24. mai 2008 Har ikke hatt svangerskapskløe, men ganske mye eksem... -aner ikke om det blir det samme. Det som har best effekt på meg er skikkelig spenefett (IKKE spenol), kjøpt i liters bøtter på felleskjøpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå