mor til Tordenskjold +ny spire Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Hei! Trenger snart bilsete nr to og lurer på om noen av dere har noen erfaringer å dele?!? Vil ha et bilsete fra 9kg som kan brukes begge veier. Har sett på Akta Graco Cosmic Comfort 9-25kg og Britax Two Way Elite 9-18kg....noen som har erfaring med disse???
heisand? Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 setter han seg opp selv og sitter en stund når man kan begynne på sete nr 2?
2 små orkaner Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 Vi har Akta Cosmic til eldstemann og er veldig fornøyd. Fordelen ved Akta frem for Britax er at du kan bruke det lengre tid.
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 eldste her har hatt akta cosmic, den "gamle" modellen. VELDIG fornøyd med det! står støtt som et fjell bakovervendt, vanskelig og montere, så det er ikke noe særlig om du skal bytte frem og tilbake. Forovervendt derimot, er den enklere. Britax har snuppa i pappaens bil, og de har vært fornøyd med det også. Står ikke like stabilt, innbiller jeg meg, men vet ikke sikkert.
balsam Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 vi har acta graco cosmic comfort..=) og er suuuepr fornøyd!!
EnMamma Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Mitt beste tips er: Ta med bilen ut og prøv forskjellige bakovervendte seter, finn det som passer i deres bil. Velger dere et bakovervendt sete fra en anerkjent produsent skal dere kunne føle dere trygge på at dere har gjort et godt valg. Her er noen forslag til andre seter dere kan se på(bakovervendt): * Akta Graco Cosmic Comfort 0 - 25 kg, godkjent opp til 18 kg i baksetet, 25 kg i forsetet. * Akta Graco DuoLogic 0 - 18 kg, kan festes med isofix, 2 pkts. eller 3 pkts. sele. * Brio Zento 0 - 25 kg * Britax FixWay 0 - 18 kg, isofix. * Britax Hi-Way 0 - 25 kg * Britax Secura 0 - 25 kg * Britax Multitech 9 - 25 kg * Britax Two Way Elite 9 - 25 kg * HTS BeSafe iZi Combi X1 0 - 18 kg * HTS BeSafe izi Kid X1 0 -18 kg * MaxiCosi Mobi 9 - 25 kg * Recaro Polaric 9-18 kg, isofix. Mange lovpriser kombiseter men: Jeg ville ikke lagt vekt på å kjøpe et kombisete, i hvert fall ikke med tanke på å bruke det forovervendt etter hvert. Skal barnet sitte fremovervendt er det tryggeste alternativet en beltestol med god sidestøtte og rygg, IKKE fremovervendt barnesete(men ikke fra før barnet veier minimum 15 kg og helst ikke før de er 4 år gamle). Det tryggeste er å ha de bakovervendt så lenge man har muligheten til det, det er anbefalt av Norges fremste eksperter(blant annet leger, Trygg Trafikk, Statens Vegvesen og NAF) at barna sitter bakovervendt til de er min. 4 år. Forresten noe som kan være greit å vite er at bøyde ben hos barnet ikke er farlig, det skal også veldig mye til før det blir vondt(men det ser ofte ubehagelig ut for oss voksene, barna sier selv fra hvis det gjør vondt). Om bøyde ben i bil: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html'>http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html Et alternativ til plassering av barnesetet(om man har dårlig plass) er bakovervendt i forsetet om airbagen er koblet ut. Selv har vi Britax Two Way Elite(bakovervendt i besteforeldre bilen) og Akta Graco DuoLogic som vi er veldig fornøyde med. TWE er forresten på tilbud hos Babyshop nå til 1499,- Lykke til med handelen :-) http://sikringavbarnibil.blogspot.com/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå