Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Lurer rett og slett på hvor jeg kan finne en partner til min hund? Hvordan finner folk parringspartner til hunden sin? Skal sette kull på henne til sommeren, og vil ha samme rase. Ikke blandingshund.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 Mange setter inn annonse på Finn.no Eller på hunderrasens offisielle hjemmeside.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Hva skriver man i en slik annonse de? Takk for svar forresten
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 jeg har en JRT som jeg vil sette kull på over jul.. jeg vet egentlig ikke hvor jeg skulle spurt jeg heller, men tenkte jeg skulle spørre hos dyrlegen om de vet om noen andre som har JRT og om de kunne evt. ringt den eieren og spurt
Storken1979 Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Norsk Kennel Klub har valpeformidlere innenfor de aller fleste raser. De har jo kontakt med oppdrettere, og vet sikkert om noen du kan ringe. Ring NKK for å få kontakt med valpeformidleren.!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har også JRT, du kan registrere hunden din hos JRT klubb Norge, der kan du sette hunden din opp på en liste. Dene klubben er for både ureg og reg JRT. Men er også veldig vanlig å legge ut på Finn.no
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Hvorfor vil du parre den da?? Er den veldig flott eller noe? Kan ikke bare ta en hvilken som helst heller da, du må sørge for at de passer og om begge er sunne og friske+stamtavlen, ligger det noen sykdom eller svakhet i genene. Derfor er det best å kontakte raseklubben og forhøre seg. Hilsen Oppdretter.:-)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Jeg lurer på hvorfor du vil bli oppdretter når du åpenbart ikke er særlig opplyst når det gjelder hundeavl? Du bør før du parer hunden din være fullstendig kjent med ektstriør, stamtavler og helse på både din hund og den du benytter som far til kullet. Hvilke sykdommer rasen din er spesielt disponert for osv. Vet du forresten at enkelte hunder er bærere av sykdommer som kan være skjult hos din hund og som vil dukke opp dersom den hunden du velger å benytte også er bærer av sykdommen, men heller ikke har vist symptomer? Dette gjelder både sykdommer som rammer synet (eks PRA) og lidelser som rammer hofter, skulder eller albuer ( F.eks HD og AA) og andre plager og lidelser. Dessuten er det vel antakelig et mål for deg at valpene som settes til verden får gode hjem? Hva vet du om markedet for din rase? Dersom du ikke har attraktive linjer og foreldre til dine valper vil du kunne bli sittende med usolgte valper. De aller fleste seriøse oppdrettere stiller strenge krav til sine valpekjøpere. Vil du i din situasjon være i stand til det? Avlivning av valper er ikke hyggelig, men det er slett ikke hyggelig å sitte med mange valper i pubertet og verste rampealder! Valper blir ikke lettere å omsette etterhvert som de blir eldre heller! Jeg er ganske sikker på at hadde du hatt kunnskapen om oppdrett og kjennskap til din egen hunds linjer ville du helt klart også visst hvor og hvordan du skulle funnet en egnet hannhund. Er du innenfor et seriøst hundemiljø sier slike ting seg selv! Meld deg inn i en hundeklubb og skaff deg kunnskap før du går i gang med eventuell hundeavl. Å ha valpekull er kjempemoro, men det krever utrolig mye av deg som oppdretter. Mamman klarer mye selv, men valpene trenger mye oppfølging av mennesker også. Uendelig mange timers arbeid! Forutsetningen for å lykkes som oppdretter er at du har nødvending kunnskap og kjennskap til rasen og hunder generelt. Det at en har en hyggelig hund, som fungerer godt og som har i dine øyne et vakkert og uimotståelig utseende betyr ikke at den nødvendigvis egner seg som avlshund! Jeg sier ikke at du aldri kan bli oppdretter og at hunden din ikke egner seg som avlshund, men jeg sier at du bør skaffe deg mer kunnskap og sjekke ut hunden din for eventuell avlsegnethet. Det at valpen var lovende og at din oppdretter har ved salg sagt at den kan brukes i avl kan være et godt tegn, men etterhvert som tiden går vil ting kunne dukke opp og hunder og linjer som for et år eller to eller lenger tid var framtidige avlshunder er kanskje ikke det lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå