Gå til innhold

Andre som ikkje vil ha graut?


Ranveig R

Anbefalte innlegg

Tuppa er no 6 1/2 mnd, og vi har prøvd oss på graut i ei veke. Dei første dagane brekte ho seg berre, deretter skjønte ho korleis ho skulle svelge, men dei par siste dagane har ho vridd seg konsekvent vekk kvar gong ho skjønar kva som skjer. Dermed har eg gitt meg, kan ikkje akkurat tvinge i ho maten heller.

 

Tenker at eg kanskje kan prøve med f.eks. most gulrot eller frukt (er gjerne litt bedre på smak), men på helsestasjonen var dei veldig klare på at det måtte vere graut ho fekk i og med at eg amma til 6 mnd, fordi ho treng jernet som er tilsett grauten. Men ho får jo uansett ikkje i seg jern når ho nektar å ete graut...

 

Dåke som begynte med andre ting enn graut, ville babyen ha graut seinare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa mi vil heller ikke ha grøt. (risgrøt uten melk)Jeg ammer, men begynnte å la henne smake grøt da hun var ca 5 mnd. Fikk i henne ca en ts og slik har det holdt på helt til nå (nå er hun nesten 6,5 mnd) Men jeg orket ikke å stresse siden hun allikevel får mm til alle måltider. I det siste har hun fått smake litt frukt. Banan og pære, det liker hun veldig godt. Så i går gikk jeg til innkjøp av risgrøt med banan og fersken med mme. Den spiste hun faktisk litt av. Tror jeg fikk i henne nesten 10 skjeer...jiippii :-) Så kanskje hun lærer seg å like grøt før hun begynner på skolen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster som jeg snakket med sa at om babyen ikke ville ha grøt kunne man gjerne prøve med brød istedet. Noen babyer som blir ammet "lenge" hopper gjerne over grøten, og starter rett med brødskive. Jeg vet det finnes brød som er tilsatt ekstra jern, nettopp for å få dekt næringsbehovet til våre småtroll.

Det er jo ikke sikkert jenta di vil synes det er bedre med brød og pålegg, det kan jo være ganske vanskelig å svelge... Men det kan jo være forsøket verdt=)

 

Snuppa her i huset er altetende, tror jeg. Har ikke fått den helt store sansen for middag, men grøt er toppers. Bittesmå brødbiter med prim eller leverpostei, er nesten enda bedre. Hun smatter godt da.

 

ps. her må vi ha masse fruktmos på grøten for at det skal gå ned. Til gjengjeld så spiser hun da grøt av 1,25dl vann- diger porsjon, pluss masse frukt , 2 ganger pr dag =) Matvraket =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi helsesøster sa at det var mange barn som ikke ville ha grøt, da var det helt greit å gi middag i stede. Mange babyer liker bedre "saltsmaken" (jeg vet at det ikke er tilsatt salt) enn grøtsmaken.

Da jeg sa at jeg vurderte å gi henne brødskive i stede så frarådet hun meg dette sterkt. Da måtte jeg i alle fall komme inn til blodprøve ved 1 års alderen for å sjekke jerninnholdet hennes, og det krevde mye planlegging for å få i jenta nok jern.

Hun mente at jeg skulle vente og prøve igjen.. grøt burde hun få.

 

La meg bare si at helsesøstera mi er en avslappet kvinne, men akkurat når det gjelder dette synes jeg det var litt hysteri ute å gå..

Bertine har fått litt grønnsaker siden hun var 5 mnd. og resten pupp. Jeg skal prøve med grøt igjen om ei stund, men om ho ikke vil ha så gir jeg heller brødskive.

Ho blir 6 mnd i morgen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med Hipp sin grøt? Lillemor spiser grøten fra nestle med ok innsats. I dag kjøpte jeg havregrøten til Hipp, og lillemor gapa av full hals, stønna og koste seg kjempe masse! Skikkelig morsomt å se at hu for en gangs skyld var ivrig når det kom til den faste føden :-)

 

 

-Lane- ; Lillemor blir 6 mnd i morgen hu også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det samme problemet som deg.

Vesla her i huset er også 6 1/2 måned nå og har blitt fullammet til 6 måneder. Dvs har gitt henne litt grøt i to uker nå.

Hun ville heller ikke ha grøt til å begynne med, prøvde ulike Nestle grøter men hun bare spyttet det ut og vred seg vekk. Fikk i henne litt av maisgrøtvarianten men det var ikke spes populært. Men så kjøpte jeg Hipp sin økologiske risgrøt med banan og fersken, har testet den i tre dager og den liker hun veldig godt nå. Hun gapte høyt til hver skje før i dag og spiste opp alt! Ellers har vi til å begynne med også prøvd å gi annenhver skje av grøt og sviskemos, og siden hun liker sviskemos veldig godt har hun også spist av grøten. (Fordi hun ikke sett hva det er før det er i munnen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...