Gå til innhold

Venninna mi tok akkurat keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun hadde scheduled keisersnitt, bare for hun syntes det fungerte bra med keisersnitt sistgang, og hun "har ingen ting å bevise" med å føde vanlig. Hun hadde time for keisersnitt ca 14 dager før termin (eller var det 10 dager) bare for det ikke er vits å dra det ut lenger enn nødvendig. (Hun bor i USA vell å merke). Legen hennes syntes det var helt fint at hun skulle ta keisersnitt, for da er det lett å planlegge arbeidsdagen for ham (her har vi samme legen til fødselen som vi får til gjennom svangerskapet. Vi ringer legen og sier at ting er på gang, ikke til vakthavende på sykehuset.), pluss at det er mindre fare for komplikasjoner.

Nå fikk jeg akkurat melding om at gutten var ca 2900g og ca 47cm lang. FYYYFILLEN! Jeg blir helt matt. Altså- han har det nok helt godt han, men jeg kan ikke for at jeg tenker at han helt sikker ville vært inne i magen lenger. Jeg kan ikke forstå at folk bare tar en slik avgjørelse, så kommen lille babyen ut til denne verden før han er klar. Stakkar liten..

PS: Jeg er helt for keisersnitt når det er en medisinsk grunn for det, samt hvis forrige fødsel var helt forferdelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må ta planlagte k.snitt pga for trangt bekken. Første gang ble sånn kjempe akutt. Og når jeg da ble gravid med nr to så sa de at de kunne sjekke hvor stor hun var når termin nærmet seg og se hva som var best å gjøre. Den første var 36 i hodet, og var ikke plass til å komme ned i bekkenet. Viste seg at det måtte bli planlagt k.snitt med nr to også. Jeg var også redd for at den bebisen skulle bli født liten. Jeg kjente jo ingenting når jeg kom til føden. Men de tok UL ca en mnd før termin og sa at alt var greit. Og jeg fikk da dato. Da barnet kom viste det seg at omkretsen var 37 i hodet, så da var jeg glad det hadde blitt planlagt k.snitt. Jenta var 3600 gram og 50 cm, så var jo fullvokst.

Har de ikke tatt UL eller noe mål eller noe for å se hvor stor bebisen var? Trodde jo usa lå så langt framme??

Jeg skal ha planlagt k.snitt denne gangen også. Og håper de gjør som sist.

(savner det å ikke ha født selv. føler jeg er blitt snytt for en vakker opplevelse, eg er ett sårt punkt for meg. Første gang lå jeg i 1.5 døgn med rier som var helt ekstreme før det ble akutt k.snitt, følte jeg ble stoppet på målstreken og gikk glipp av høydepunktet så jeg kan ikke skjønne slike valg at de bare velger k.snitt for det høres enklere ut)

Skrevet

I USA er det mye vanligere å ta planlagte, selvvalgte keisersnitt uten medisinsk grunn (inkludert fødselsangst) enn her. Klart at legen synes det er praktisk å kunne planlegge arbeidsdagen sin! *roll* Jeg leste at det samme var tilfellet i Hellas (tror jeg), der har de også visstnok samme system som i USA - at du ringer legen som har fulgt deg under hele svangerskapet når fødselen starter. Han/hun har da i praksis vakt omtrent hele tiden, så da blir det vel enkelt og greit (for legen!) med keisersnitt... Dessuten er legene under mye hardere press i USA når det gjelder å bli saksøkt.

Problemet er jo bare at det er faktisk ikke mindre sjanse for komplikasjoner ved keisersnitt vs en normal fødsel... Det er vel blitt bevist igjen og igjen... Jaja, dem om det. Godt at alt gikk fint, da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...