Labambie Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Noen med erfaringer,tips eller råd til meg? Har prøvd maisgrøt,sinlac, hipp god natt grøt og hipp vanlig risgrøt med fersken og banan.. Har også prøvd diverse fruktmoser,alt helt uten noe form for optimisme fra vesla... Hun blokkerer munnen med tunga,spytter,brekker seg og noen ganger spyr hun.... Huff,jeg er helt rådvill!!!
tyrjente76*mammatil2imars10* Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 ikke noe morsomt det er, men da er det vel bare å vente til hun begynner å like grøten (igjen).. her har det også vært matnekt, men i kveld gikk hipp god natt grøt ned på høykant -hurrrraaa;) HS sa at matlysten går mye opp og ned hos de små og hvertfall i forb. med at de får tenner, er det ofte matnekt, og noen er rett og slett ikke klar for fast føde. en venninne av meg hadde det som deg, men det ordna seg tilslutt, måtte bare vente;) ingen gode råd eller noe fra meg, men tipper det løser seg;)
Sunniva78 har to små Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Hmm, så kjedelig da. Vet at i mange land er avocado det første som tilbys barnet når man begynner med fast føde. Går kanskje an å prøve det? Den er svært næringsrik, har en fin konsistens og er mild på smak. Men gutten min har ikke begynt med fast føde enda, så har ikke så mye råd å komme med egentlig...
❤lille stjerne❤ Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Kanskje hun ikke er klar for det ennå? Du kan jo prøve å vente f.eks 14 dager og så prøve igjen? Det er viktig at ikke babyen merker at du er rådvill og føler stress rundt spisingen, for da blir det verre!
Trønderjente82 Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Skriver under på innlegget over. Det er viktig at du ikke prøver å tvinge maten i marnet og heller venter ett par uker før du prøver igjen.
mai mammaen til to Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 men om hun ikke vil ha og kun 4 mnd da kan du vel fint vente noen mnd da? trenger jo ikke grøt før de er ca 6 mnd
Sunniva78 har to små Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Fant dette på nettet: "Vi brukte mye avokado i overgangen til fast føde. Jeg mener å huske at det er den faste føden som ligner mest på morsmelk. Den er mild for magen og den mest næringsrike av grønnsakene. Masse sunt fett og vitaminer."
OsloMor Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Hvis ikke du ammer så bør du vel kanskje bare gi mme et par mnd til, høres ikke ut som om hun var helt klar for grøt enda, hun er jo bare 4 mnd. Lykke til:-)!
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Som andre her har sagt, vil jeg råde deg til å ta en pause. Det er viktig at babyen får et positivt forhold til mat. Jeg startet med smaksprøver når min var litt over 4mnd, første teskje var greit, men så stoppet det helt opp, prøvde flere ulike typer. Tok deretter lenger pause - det var vel ca 14 dager - og så var plutselig grøt godt, da var det maisgrøt som ble en hit. En ting du eventuellt kan prøve er grønnsaker istedenfor grøt, f.eks most gulrot blandet med litt mm eller mme.
Legekjærringa Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 helt normal...ikke unormalt ihvertfall. Her ble det ikke ordenlig grøtspising før ca. 7 mnd. Jeg slet veldig. Min kastet også opp av grøtene, men det var fordi han hadde melkallergi. Etterhvert prøvde vi Sinlac...det gikk bedre og når jeg tok kanel på så ble det skikkelig poppis. Etterhvert har jeg blandet den ut med Holle grøt eller havregryn som jeg koker Det hjalp at jeg tok en pause og ga litt middag på kveldlen istedet for. Nå er jo din ganske liten ennå, men hva med å bare gi litt fruktpurre eller most postet med litt usaltet smør og kanskje med en grønnsak til; gulrot, søtpotet, brokkoli? Potet og avokado mos er godt. Hvis hun tar flaska kan du lage tynn velling, eller blande grøten med en større andel frukt. Kommer veldig ann på konsistens, varm/kald, tykk/tynn. Går oftere lettere med tynnere konsistens.
Labambie Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. mai 2008 Tusen takk for gode råd,da legger jeg hele grøten på hylle i et par uker.... Så får vi se om det hjelper noe... Funker ikke grøten da,så prøver vi avocado!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå