Gå til innhold

Planlagt eller ikke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om at både kjente, mindre kjente og relativt ukjente kommer og spør om barnet var planlagt eller ikke når de får vite om graviditeten deres?? Jeg synes det er litt irriterende egentlig=S Vil jo ikke legge ut om alt til alle liksom! De aller nærmeste kan for såvidt spørre. Dem hadde jeg sikkert gjort spurt selv, men de andre kan spare seg altså! Hva synes dere andre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sinnsykt irriterende er det, også blir jeg så j**la lei å skal forsvare at jeg er imot abort, at jeg egentilg ønsket meg en til, selv om jeg har mange nok fra før, og forklare hvor dårlig legen er på å sette inn spiral!

Skrevet

Har en sønn fra før, og er gravid igjen nå (tatt en svak positiv test). Første var ikke planlagt, det vet alle for jeg visste ikke hva jeg skulle svare, annet å være ærlig. Denne gangen er barnet planlagt, og barna blir forholdsvis tette, så alle kommer jo til å lure på om det var planlagt eller ikke!! Vet liksom ikke hva jeg skal svare til det uten å måtte gå direkte inn på det at vi har prøvd så så lenge osv.=S Var liksom så mye lettere å bare svare med førstemann. hva svarer dere andre på dette spm???

Skrevet

svarer at babyen ikke var planlagt, fordi jeg var så ung, og ikke hadde tenkt på å få barn, men skal gjøre det beste ut av situasjonen når det har skjedd. gruer meg litt, men gleder meg mest til å føde. greit for meg at noen spør. noen spør vel for å være ekle, men når jeg kommer med erlig svar, så holder de kjeft. hadde noen vært så jævlig frekke og sagt at jeg burde tatt abort, siden det ikke var planlag og pga alderen, hadde jeg blitt dritsur, for at de mener jeg skulle tatt liv av min egen unge.

jeg hadde aldri kommentert at noen burde/ikke burde tatt abort. er et sårt tema, og ikke noe man skal si til andre.

Skrevet

Jeg synes alltid det er litt vanskelig å svare når folk spør om det, for babyen var ikke direkte planlagt, men det var ikke noe uhell heller liksom...

Men en tidligere kollega av meg sa på en litt stygg måte at "jaja, det der var vell ikke helt planlagt, hehe" og det var litt drøyt å si synes jeg.

Ellers er det stort sett bare venner som spør om babyen var planlagt, og det er helt greit, utenom at jeg ikke vet helt hva jeg skal svare, hehe-)

Skrevet

Har fått det spørsmålet 3 ganger av både svigerfar og svigermor. Syns det er litt for privat at de spør meg om det. men svarer så godt jeg kan. I tilegg spør de mannen min. (at det er mulig..) Irriterer meg litt at de blander seg inn.

Spør beste venner om det, er det litt mer greit. Da bryr jeg meg ikke så mye om det. Planlagt eller ikke så er det ikke noe andre har noe med. Hvis en ønsker å si det, så opplever jeg at foreldrene forteller det selv uoppfordret. Stort sett så er det en gledelig overaskelse for de fleste selv om det ikke er planlagt.

Skrevet

Tror kanskje dette er et spørsmål som oftere stilles til de yngre av dere og ikke fullt så ofte til de litt eldre (ihvertfall ikke de "etablerte".) Selv tilhører jeg sistnevnte kategorier og har aldri blitt stilt dette spørsmålet. Junior var forresten i aller høyeste grad planlagt.

Synes forøvrig ikke andre, og ihvertfall ikke fremmede, har noe med hvorvidt barnet var planlagt eller ikke

Skrevet

svar dem på tiltale og si at :vi har holdt på hardt og lenge! iom at folk vet hvordan barn blir til, så er det sikkert noen som klapper igjen munnen!

Skrevet

Siden bare de to første var planlagt, sier jeg at alle som tar bolig i kroppen min, er velkommen uansett om det er planlagt eller ikke!

Skrevet

Det spørsmålet fikk jeg spesiellt med nr 2. Da hadde vi prøvd en stund, og til slutt så spurte jeg de nysgjerrige om de egentlig lurte på om babyen var "ønsket" og ikke "uønsket". At de bare ikke turde å spørre.. Da ble det kjapt stille i fjøset...

Men: Det var ingen av mine nærmeste. Alltids noen diltere som må komme med noe dritt for å i det hele tatt komme med noe...

Skrevet

En ting er sikkert... får jeg det spørsmålet, så er det noe alvorlig gææærent med folk....

Skrevet

Verken kjente eller ukjente har noe som helst med om det var planlagt eller ikke. Ei venninne av svigerinna mi har mast på svigerinna mi siden jeg ble gravid om det var planlagt osv. Hva faen har hun med det?? Barnet vårt er like velkomment uansett.

Skrevet

HI her=)

Er godt mulig at dette spm. helst stilles til oss yngre, som en nevnte ovenfor. Var artig å lese andre sine erfaringer og meninger ihvertfall;) Folk mener jo ikke noe vondt med det, MEN det betyr ikke at det er passende for det!! Er selv 22 år da, så som sagt, kanskje alderen som gjør det;) Var 20 da jeg ble gravid med første=)

Skrevet

Har ikke sånne i min omgangskrets, familie eller andre miljøer jeg ferdes i. Mulig det er en klasseforskjell.

Skrevet

sug lut satan i toern: Klasseforskjell??

Skrevet

fikk min første når jeg var 20, han var planlagt, og er gravid nå 3 år etterpå. også planlagt,

så JA jeg synes det er irriterenes at folk spør. ihvertfall når de er planlagte.

Og noen sier: oi skal du ha de så tett???? men 3 år er da perfekt,

sånt irriteterer meg ja..

Skrevet

jeg blir ikke leimeg når noen spør om dte er planlagt/ikke planlagt. men hadde noen spurt om det var ønsket, hadde jeg sett veldig rart på de. jeg beholdt jo barnet, så hva tror de. men det har ingen spurt om:) de skjønner vel at det er ønsket når jeg har beholdt.

Skrevet

er nok mange som beholder barnet selvom det ikke er planlagt.

Er ikke så fan av abort selv så det er fint.

Blir ikke direkte lei meg når de spør. kommer helt ann på hvem og situasjonen.

men når folk spør sånn når man selv er ung, tar mange det som en fornærmelse. og det kan jeg forstå.

Skrevet

HI her=D

Blir ikke lei meg, heller ikke fornærmet. Aldri noen som har spurt for å være slem! Men som sagt, ønsker ikke å legge ut om privatlivet til enhver person jeg møter på;) Blir veldig privat. Spesielt når barnet er planlagt føler jeg. Er så mye rart folk kan begynne å spørre om då;) Er ikke barnet planlagt, så er det ikke så mye mer å si om akkurat det liksom!!=) Men skal nok klare å svare på en grei måte, denne gangen og=D Er veldig stolt over å være gravid igjen, så vi gleder oss til å dele dette med andre=)

Skrevet

har aldri fått det spørsmålet fra noen jeg..... men med første ble det vel sagt at...ooops... er visst gravid. jaja, det er jo egentlig greit:)))

denne gangen var det storbror som ringte å sa ifra at mamma har et lite frø i magen, så alle har vel skjønt at det er veldig veldig ønsket og at vi er kjempeglade,selv om han er et lite under som ingen trodde ville bli unnfanget engang.

tror jeg hadde blitt ganske forundret over å bli spurt om det var planlagt.... syns det er uvesentlig,når barnet er der og skal fortsette med det, så har det blitt planlagt,om det ikke var det i utgangspunktet.... litt som å grafse i andres forhold og anliggender kanskje....

Skrevet

Det er ofte et spørsmål som kommer fra middelaldrende damer, så da passer det egentlig å si "Javisst, forresten, er du kommet i overgangsalderen ennå?" Mitt sexliv, min sak...

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er jo ung, så spørsmålet har kommet noen ganger, men jeg har egentlig ikke tenkt så veldig over det, og ikke følt noe sinne eller noe.. Tror da de fleste ikke nødvendigvis mener noe stygt med å spørre, og å sammenligne det med spm om sexlivet er vel å dra den litt langt?? de spør jo ikke om sexlivet!! Er da veldig lite å bli sur for syns jeg, men jeg er ikke så hårsår akkurat der. Dumt at noen skal ta det tungt om man blir spurt om det var planlagt eller ei, verre om man blir spurt om man syns det var noen god idè å beholde, sånn som jeg fikk slengt i trynet..

Får man spm og ikke liker det, så er det vel bare å svare at det har de ikke noe med.

Skrevet

Linn^^: Hm, "ta det tungt" er vel ikke rette beskrivelsen av hvordan spm. oppfattes;) Som sagt, jeg blir verken lei meg eller sint, og jeg forstår at folk som står meg nært vil spørre. MEN, derimot andre jeg vanligvis ikke omgås, når de spør, så blir jeg litt forundret!! Da er folk bare nysgjerrig altså!! Du kan jo lese hele innlegget, så ser du at du ikke har fått helt det rette inntrykket. OG du, de spør jo på en måte om sexlivet;) Når det er planlagt, kan de f.eks spørre hvor lenge man har prøvd, og DET har med sexlivet å gjøre!! Takk til tips til hva jeg kan svare, men tror nok at "det har ikke du noe med" vil oppfattes noe frekt;)

Uansett takk for svar:) interessant å lese!

Hilsen HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...