Gå til innhold

Hvor fort øke til "full posjon" grøt?


Millerine

Anbefalte innlegg

Lillemann har spist grøt i tre uker nå, og nå spiser han fire posjoner om dagen, to laget av to ss maisgrøtpulver, og to med fire-fem ss. Blandet ut med alt fra 30 til 60 ml nan.

Men han virker mer og mer sulten for hver dag som går, men jeg føler at jeg ikke kan øke mengden hele tiden.

Vet dere noe om det?

(Når jeg sier full posjon mener jeg slik det står skrevet på pakka at er full posjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme lurer egentlig jeg på.. Hun har fått grøt i 4 dager nå, litt over en skje med grøtpulver på kvelden bare - og jeg lurer på hvor raskt jeg skal øke mengden..

Noen med erfaring eller tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg økte forholdsvis fort fra en ss til fem - det er hva gutten får nå fire ganger om dagen. Men herifra og videre til det dobbelte av dette igjen synes jeg er fryktelig mye og lurer på når han er klar for det. Han elsker jo grøt og sier ikke nei takk til mer nei!

Får vel høre med hs når vis kal dit snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HS her meinte det var bedre å auke opp porsjonsstørrelsen og ha f.eks. 2 store måltid, enn å gje dei ei ss eller to mange gongar om dagen.

 

Meiner å huske at vi ikkje gav guten vår meir enn 2-3 grautmåltid for dagen, når han ville ha meir mat då, fekk han middag og frukt som dei andre måltida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingene de fleste gir er 2 grøtmåltid om dagen, morgen/formiddag og kveld. Om de virker mer sultne imellom kan en begynne forsiktig med middagsglass eller feks fruktpure. Kokt moset potet med litt matolje og morsmelk er fint å starte med som mellommåltid om en vil lage selv. Vi startet med grøt på formiddagen, økte fra å balnde med 10 ml morsmelk i 2 dager, til 30 ml, så 40 osv og er nå oppe i 80 ml morgen og kveld. Dette økte jeg til over ca 14 dager. Husk å gi litt sviskepure om de har tendens til treg mage!

HS sa også til meg nylig at det er veldig fint å ha litt ojle, feksolivenolje i grøten og annen mat en gir da det er masse sunne fettstoffer som bebisene trenger nå som de vokser og utvikler seg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe som funker for alle, men etter å ha forsøkt en tynn blanding med maisgrøt (90 ml mme) en gang, så fikk han full porsjon neste gang (også av 90 ml mme). Var ikke noe problem for ham, og nå spiser han grøt av 120 ml mme 2 ganger til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...