Gjest Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Jeg var paa UL igaar og ungen veide da ca 3100g. Var da paa dagen fullgaatte 36 uker. For to uker siden veide han 2500g. Det vil si at han vokser ca 300g per uke og hvis jeg gaar tiden ut vil han veie ca 4200g. Jeg er egentlig ikke saerlig bekymret for et stort barn, men jeg önsker saa langt det er mulig og forsvarlig aa föde naturlig. Hvor stort er barnet for at de begynner aa maale bekken og lignende for aa se om du maa ha keisersnitt? Jeg er ogsaa veldig liten (1.58 cm) og selv om jeg vet de naa har gaatt bort ifra regelen om aa maale alle under 1.60, saa har vel höyden noe aa si paa störrelsen av bekkenet... Eller? Gynekologen min tar naa alt med stor ro.."Blir störrelsen et problem saa tar vi det naar den tid kommer...". Hun er veldig flink og jeg har stor tillitt til henne, men kan ikke annet enn aa tenke... "hva om....?" =)
mammatilsøtemå Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 4200 er større enn gjennomsnittet, men likevel ikke spesielt stort. Min førstefødte veide over 4600, men hodeomkrets på 39... Høyde trenger ikke ha noe å si på bekkenet. Jeg ville vært mer bekymret for hodestørelse enn resten av kroppen til babyen...
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Høyde ift bekken kan jeg ikke noe særlig om, men jeg er 159 og ble verken målt eller noe annet sist. Har visst ikke noe særlig å si da bekkenet kan være stort alikevel. Når det gjelder str på barn og vaginal fødsel, kan jeg si at jeg kjenner noen som fikk et barn på 6,2kg vaginalt uten problemer.
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Kommer an på bekkenet ditt det. Jeg er 160 høy og jeg "visste" da jeg ble gravid, at det måtte bli ks (en fornemmelse), men jeg gikk for vanlig fødsel. De tok ul på meg dagen før han ble født pga sv.skapsforgiftning og da visste de hvor stor han var (4,5 kg), men de sa ingenting om det til meg. Jeg hadde ingen fremgang under fødselen, altså det stoppet på 8-9 cm og da sto han høyt i bekkenet. Han hadde ligget og stanget i bekkenet mitt lenge slik at han begynte å få en hevelse (ikke farlig). De besluttet å ta ks da hele forløpet stoppet opp og pga hevelsen i hodet. Han var 38 cm rundt hodet, 4,5 kg og 54 cm lang. Fikk beskjed om at neste måtte taes med ks om det nærmet seg 4 kg pga bekkenstr. min, så jeg skal til vektestimering i uke 33 Moren min har født 3 barn normalt, 1 i setefødsel, mens tanta mi måtte ha ks med begge sine. Og som hun over her sier, høyde trenger ikke ha noe med bekkenstr. Ïkke om du har smale hofter heller. Svigerinna mi er kjempe tynn og har ikke hofter eller rumpe og klarte fint å føde
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Takk for svar alle i hopa:) Virker ikke som vekten er en big deal da.. og at de forsöker vaginal födsel först for saa aa ta keisersnitt hvis det er liten fremgang.. Tenkte kanskje det var slik at er barnet större enn X saa maaler de bekkenet ditt. Men det er det altsaa ikke? The Crow m/spire: Vil det si at hvis barnet ikke fester seg, kan det vaere et tegn paa for lite bekken?
Lille Lu Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har også fått beskjed om at høyde ikke spiller noen rolle. Jeg er 1,58. Selv var jeg 4200 da jeg ble født og det sies jo at babyen blir en mellomting mellom mor og fars fødselsvekt. Vet ikke hvor sikkert dette er, men jordmora jeg gikk til første gang sa dette. Iallefall, jeg spurte om å måle bekkenet, men det var ikke aktuelt. Min mor var like liten og spebygd som jeg er da hun begynte å få barn, og hun har født mange store barn - alle vaginalt. Jeg kom i sete også. Ene broren min var 5,5 eller noe sånt. Jeg tenker litt at har hun klart det så går det vel greit for meg også.
junijente fikk julijente Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 Jeg har bedt om en undersøkelse av bekkenet mitt, fordi jeg er redd jeg er for trang. Er 1,59 m høy, men det viktigste for meg er at mora mi er for trang i bekkenet til å føde (jeg ble tatt med vakuum og tang, broren min med hasteks 3 år tidligere). Men beskjeden jeg fikk fra sykehuset var at de ikke gjør sånne undersøkelser dersom ikke barnet ligger i seteleie, fordi de er redde for at det fører til mange unødvendige ks. Så planen er visst at man skal begynne en vanlig fødsel, som så evt avbrytes om det tar for lang tid. Om dette er vanlig praksis på alle sykehus vet jeg ikke. Jm anslo på UL forrige uke at barnet mitt vil være ca 2,8 - 3 kg ved fødselen, så jeg kan nok i alle fall ikke regne med å få ks pga størrelsen på barnet. Men jeg og tenker en del "hva om", og har blitt litt engstelig for hele greia nå, så jeg skal på en samtale om fødselen på sykehuset, og det er mulig jeg presser litt mer på fastlegen for å få ny henvisning til røntgen av bekkenet. For meg handler det om å være tryggest mulig, jeg har tross alt aldri gjort dette før, og vet ikke helt hva jeg går til...
-kate Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 Jeg er 1,59cm høy og fødte sist en gutt på 4300g og med hodeomkrets på 37cm. Det endte med komplisert skulderforløsning og klipping både fremover og bakover. Det må sies at han bare var 50cm lang, så da ble han jo ganske bredskuldret med sine 4300g. Tenker vel ikke at 4300g er så veldig mye, men det er jo forskjell på om barnet er 54cm eller 50cm. Er i uke 39 og har nettopp vært på vektestimering grunnet forrige fødsel, jenta ble anslått til å være +6,5% over gjennomsnittsvekt. Det legen sa var at det uansett var veldig vanskelig å forutse en skulderforløsning, så det de gjorde var å ha lege med ved forløsning og veneflon klar i hånda mi.
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Jeg bor i belgia og her er lege med paa alle födsler og man har ogsaa UL ved hver kontroll saa jeg har jo mulighet til aa fölge med paa störrelsen (hvis det blir tid til flere kontroller da :-)). Virker altsaa som det er flere mulige senarioer man kan forvente med stort barn da; -Uproblematisk vaginal födsel (lenge leve denne varianten!!=)) -Tang/vakum -Klipping -Skulderforlösning -Ks Fryktelig vanskelig for en kontollfreak aa akkseptere at det man bare maa vente aa se....=P Hva er egentlig skulderforlösning? Og er det noen som vet om at hvis barnet ikke fester seg, kan det vaere et tegn paa for lite bekken? HI
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 *dytter* Ingen som kan svare paa mine to siste spörsmaal?
mammatilsøtemå Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 At barnet ikke fester seg trenger ikke ha noe med bekkenet å gjøre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå