Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er jeg hjemme med sønnen min :-) Han ble født 14. mai kl. 21.40, og kom til verden tre dager før termin (17. mai). Han kom som en rakett: kun 4 timer og tre kvarter etter første tegn til fødsel var i gang.

Som førstegangsfødende har jeg gruet meg slikkelig til fødselen, og forsøkt å forberede meg på alle mulige måter. I tillegg til gravid-yoga og fødselsforbredende kurs, har jeg gått på modningakupunktur fra uke 35.

Men det hadde jeg ingen grunn til! Alt gikk strålende; kjapt og uten de helt store smertene. Det hele startet med at slimproppen gikk skikkelig kl. 17.00. Deretter var det full tømmin av kroppen både foran og bak. 5 minutter senere gikk vannet, og rett etterpå startet første rie. Da samboer begynte å ta tiden på riene, viste det seg at riene varte i 30 - 40 sekunder, og at det kun var 3 minutter mellom riene. Jeg fikk ikke dette helt til å stemme, så jeg trodde samboer klumset; jeg var jo innstilt på at latensfasen kunne ta mange mange timer.

Etter en litenn stund kom riene hvert andre minutt, og samboer skar igjennom: "Nå drar vi til sykehuset!"

Vel fremme på sykehuset, skulle jordmor sjekke åpningen Jeg ble helt himmelfallen da hun sa: "Oi, her er det 9 sm åpning, snart blir det fødsel!" Utdrivningsfasen tok 45 minutter, og gutten var ute. Helt utrolig til å være førstegangsfødende, og jeg er ikke veldig tøff på smerter til vanlig. Derfor er jeg både takknemmelig og ydmyk for denne opplevelsen.

Jeg er overbevist om at modningsakupnkturen har fortjenesten for at dette gikk så greit. Dagen før fødselen startet, hadde jeg time hos akupunktøren min. Hun kjente på pulsen, og sa at hun trodde jeg var klar forigangsettingsnålene. 24 timer starterfødselen, og åpningstiden var utrolig rask og uten de store smertene. Jeg må jo ha vært kjempemoden i forkant av fødselen.

Vill bare dele denne opplevelsen med dere. Nå skal vi bare kose oss, straks vi har øvd inn dette med ammingen.

Masse lykke til, dere som har sluttspurten i graviditeten igjen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for en drømmefødsel håper min blir sånn:) grattis og nyt tiden med gutten din:)

Skrevet

Wow,hørtes jo virkelig ut som en drømmefødsel:-)

Gratulerer såå mye med den lille:-)

Kan jeg spørre hvor nålene ble satt når du fikk den akupunkturen siste gangen?'

Jeg var hos min siste akupunktur-time igår å har termin på torsdag,så bare litt nyskjerrig her:-)

Skrevet

Gratulerer så mye med den lille!!

Er så moro å høre så positive fødselshistorier. Er sjøl førstegang, og jeg har gått til akupunktur..

Lykke til videre!

Skrevet

Tusen takk! Jeg tror nålene ble satt bak nederst på ryggen (i "Smilehullene"), mellom tommelog pekefinger, + i håndleddene.

Lykke til med din fødsel også! :-)

Skrevet

Wow, gratulerer med flott fødsel!

Skrevet

Åh, det hørtes ut som en fødsel jeg kunne ønsket meg og! Masse lykkeønskninger! Ammingen kommer du til å fikse snart.

Skrevet

Jeg suger til meg dette og oensker meg HELT likt, hehe....

Saa fantastisk, gratulerer med soennen og supervellykket foedsel, maa jo vaere helt fantastisk, skal ta meg modningsakupunktur jeg ogsaa og gjerne igangsettingsakupunktur ogsaa.

Kos deg masse og nyt tilvaerelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...