Meerim Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Noen som vet om det er regnet ut ca hvor mye man bruker på en baby det første året? Tenker på alt man trenger av utstyr og sånn.... Det er ganske mye egentlig så det blir vel fort noen ti-tusener av kroner. Noen som vet?
Babyønske �� Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har så smått begynt å regne litt på det. Ang utstyr som man bør ha i hus når babyen kommer ligger jeg nå litt i overkant av 15000,-(+/-). Alt nytt vel og merke, men ikke nødvendigvis det dyreste som er å finne. Vogn har vi forespeilet å få av besteforeldre, så her kan vi spare litt. Men har uansett mulighet til å kjøpe til redusert pris via bekjentskaper, så håper å kjøpe litt der. Etter babyen er kommet, så er den første og dyreste utgiften bleier, har ikke regnet på det. men det blir vel fort et par tusen i mnd. Evt morsmelkerstatning hvis man ikke ammer. Andre matutgifter blir det jo ikke før etter noen mnd. Utover det blir det vel klær etterhvert som den vokser, her kan man jo være heldig å få i gave, så trenger ikke bli så mye de 3 første mnd hvertfall. Så det koster, ikke bare å ha baby, men barn generelt. Man skaffer seg utgifter for mange år framover :-) Men det er ikke en utgift jeg har så mye i mot sånn sett
Meerim Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2008 Nei, for all del. Jeg mente ikke at jeg har noe imot akkurat den utgiften :-) Men det er jo greit å være forberedt da. Er jo ikke snakk om småpenger.
Paprikka Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Hei, Det er alt hva du gjør det til. Skal du kjøpe alt nytt, så må du regne med ca 5000 for vogn, 1500 for seng + 500 for dyne, pute og sengetøy, vippestol og bæremeis er veldig kjekke å ha, men det er nesten for dumt å kjøpe de ny- du sparer opp til 75 % av prisen ved å kjøpe de brukt på finn.no. Ikea har masse billige og superpraktiske ting for babyer (stol, badebalje, etc) som koster nesten ingenting og som er like gode som i de dyre butikkene. Selv om du ikke bor nært en ikea butikk, lønner det seg å betale frakt for å få levert varene. Når det gjelder bleier så går det ca 2 pakker i uken (litt mer de første månedene), og da kan du kjøpe Coop bleier(de eneste Svane-merkede i Norge) for 29 kroner pakken, og da klarer du deg med 300 kroner i bleier på 1 mnd. Det bruker å drysse godt med gaver fra slekten også!!!! Så det er egentlig ikke så dyrt som mange vil ha det til:)
meg & to små vampyrer Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Det første året er ikke så ille. Det som er dyrest i begynnelsen er å kjøpe vogn, seng osv.+ litt klær. Bleier koster noen hundre i måneden, det samme med klær. De vokser kjapt ut av det den første tida. Men jeg syns ikke det første året var så ille jeg da..
Meerim Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2008 Så du mener det blir verre etter hvert? hehe.. det er jo logisk da. :-) Takk for svar alle sammen.
meg & to små vampyrer Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 He he:) Nei, ikke egentlig værre, for man må jo hele tiden kjøpe utstyr, f.eks. utetøy til barnehage, sko, støvler, klær, sykkel kanskje osv. Jeg vet man kan klare det uten å måtte kjøpe alt nytt til enhver tid. Og dessuten er det verdt det;) Vi har arvet masse, både klær, leker, bøker, ja, mer enn vi trenger! Og er du såpass heldig trenger det ikke koste så mye. Men klart, et ekstra menneske i familien koster jo litt.
magica fra tryll Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Hei! Tror nesten jeg fikk alt brukt eller som gaver til minstemann jeg:) Har fått for meg å la det gå litt sport i det. Det der med gjenbruk og så lite forbruk som mulig mener jeg. Fullt mulig:)
Meerim Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. mai 2008 Enig med deg magica fra tryll. Gjenbruk kan jo være minst like bra som nytt. Jeg synes virkelig ikke at det er nødvendig å kjøpe bare nye ting. Fint at flere tenker sånn.
magica fra tryll Skrevet 20. mai 2008 #11 Skrevet 20. mai 2008 Hei:) Ja må bare fortelle om den kuule hippievogna fra 70-tallet jeg fikk tak i gratis. Burgunderrød cordfløyel med små blomster inne i. Stor og fin bag. Dattera mi på 16 sa på forhånd at den vogna skulle ihvertfall ikke ho trille! Men gjett hvem som gikk stolt rundt på kjøpesenteret med lillebror:)
*Lykkeliten* Skrevet 20. mai 2008 #12 Skrevet 20. mai 2008 1000kr på bleier i mnd?? Syns det hørtes mye ut, har en gutt på snart 2år. Han bruker ca 1 pakke bleier i uken,kanskje 1,5. Jeg kjøper en kasse med 2pk, den koster 85kr på rema.. Jeg regner med at jeg bruker 200-300 i mnd på bleier. =) Når han var nyfødt var det enda mindre.. På rema tar dem 20-25kr for bleiepakke til nyfødt, og den varer ihvertfall en uke..=) Ihvertfall libero sin, den pakken er ganske stor..
*Lykkeliten* Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 ..også er jeg jo sånn at jeg Elsker å kjøpe ting til ungen min..=) Hadde spart opp 30.000.- i løpet av de 9mnd jeg gikk gravid.. Så jeg kjøpte emmeljunga edge duo kombi til 7.500.-, stellebord til 2.499.-, seng til 1998.-,klær-sengetøy+++ for ca 2000.-, og amme bh,, de synes jeg var dyre.. Klarte ikke å bruke opp all sparepenga, men det var jo ikke planen heller.. Det er kjekt å ha litt ekstra peng når man har unge.. Har enda ikke brukt opp alt- 2 år etter.. Hvis man en gang lager en sparekonto så samles det ganske fort, så det er til å anbefale! =)
Meerim Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 21. mai 2008 Oi, det synes jeg var dyre ting. Tror nok ikke vi kommer til å bruke så mye på utstyr. Vi vil prøve å kjøpe det meste brukt. I tillegg fikk jeg et tips av en venninne som har en på snart et år. Hun sier det kan lønne seg å kjøpe vogn og andre store ting i Sverige, de sparte visst ca 3000 kr på vogn og bilsete til sammen der. Kanskje noe å tenke på?
Allegra -med gullspira- Skrevet 21. mai 2008 #15 Skrevet 21. mai 2008 Kjøte vogn bilsete bag brukt vi. Vogna og bilsetet ga jeg 1500 for nesten ikke brukt så helt nytt ut. Alt på vogna og setet kunne jo tas av å vaskes. kjøpte ett bilsete til så godt som nytt med base for 800 isteden for 2-3000 liksom.. Vi bruker iallefall ikke tusenvis av kr på bleier i mnd! Bruker vel en pakke libero på en ukes tid..de koster rundt 50kr pakka så det blir 200kr mnd det. Fått masse klær. Og leker har vi også fått/arvet/lånt. Det jeg kjøpte nytt var til barnerommet.Seng kommode/stellebord skap hylle alt i en pakke for 5000kr,
Meerim Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 21. mai 2008 Jeg er litt skeptisk til å kjøpe bilsete brukt. Tenker på eventuelle usynlige svaketer som kan ha oppstått hvis forrige bruker har vært ute for noe osv. Det kan man jo aldri garantere seg for. Så akkurat bilsete tenkte jeg å kjøpe nytt, men evt kjøpe i Sverige siden det visst nok er billigere. Alt annet kjøper jeg mer enn gjerne brukt!
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #17 Skrevet 21. mai 2008 Hehe ... et par tusen i bleieutgifter kan jeg love deg at det IKKE blir! Blir vel heller noe i retning av et par hundre ;-)
Mammamm m nr 3 i magen Skrevet 21. mai 2008 #18 Skrevet 21. mai 2008 Jeg ville heller ikke kjøpt brukt bilsete. Der må man regne med et ste fra 0-1 år og så nytt etter det (kommer litt an på vekt). 1500,- pr sete ca. Ellers kan man fint greie seg med mye arvegods og bruktkjøp. Jeg ville nok kjøpt en pen vogn brukt og spart noen tusen der, men kanskje heller kjøpt splitter ny madrass til sprinkelsengen, som heller ikke trenger å være dyr. Et annet tips er å være konkret når noen spør deg om hva du ønsker deg. Du får fort mye pentløy til babyen, men det du trenger er myke, gode bodyer og strømpebukser og pysjer. En ting som ser kjekt ut å ha er en sånn stor og fin gymmatte (ja, vet ikke helt hva den heter) som babyen kan ligge på på gulvet etterhvert. De koster jo litt..
Mamma for 3<3 Skrevet 21. mai 2008 #19 Skrevet 21. mai 2008 huff, jeg skulle gjerne likt å begynne å brukt pengene mine på baby-effekter..Hitils har jeg bare brukt masse på å bli gravid ( har sikkert ikke brukt mye i forhold til hva det koster å ha barn) Men det koster å prøve oxo.. Tør nesten ikke tenkte på hvor mye jeg egentlig har brukt på feks folat, zink,vitaminer,pergo, EL tester, babyklister, termometer,og Negative graviditetestester. Går å drømmer meg bort i babybutikkene, og gleder meg til å kjøpe vogn og klær og stellebord og bleier:) Men først må jeg bare bli gravid..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå