Gjest Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 jeg klarer ikke jobben min pga bekkenløsning. har vært sykemeldt siden dag 1. legen mener jeg har krav på å gå over på svangerskapspenger, men jordmor sier at jeg må ha sykemelding. jeg vet jo at svangerskapspenger er til for å beskytte fosteret, så hvordan kan jeg få dette når det er kroppen min som er problemet? hvordan har dette blitt praktisert hos dere andre som enten er sykemeldte eller er på svangerskapspenger? jeg skal etterhvert prøve å jobbe 3 timer to ganger i uken. jeg er forresten i uke 11 nå.
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 du får ikke svangerskapspenger hvis du ikke har en jobb som kan være direkte skadelig for fosteret. evt jobb med kjemikalier, vold etc...da har du krav på omplassering, eller svangerskapspenger. Bekkenløsning =sykemelding
Oliver`s Mamma Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Det vil jeg si er litt feil "sperminated" -for det kan også gis svangerskapspeng når det ikke er muligheter for tilrettelgging hvor en jobber.. Legen jeg var til nevnte også svangerskaps peng- jeg sliter med kynnere, har mistet tre ganger tidligere, og kan ha fare for prematur fødsel..jobber som sykepleier, og kynnerene tar seg opp ved fysisk aktivitet- jeg kan sef. sitte på en stol ¨på jobb, men da kan jeg like godt være hjemme og få svangerskapspeng...Jeg vil ikke utsette mitt barn får en mulig fortidlig fødsel, pga jeg presser meg til å gå på jobb...har mistet så mange ganger, og synes ikke det er verdt å ta sjangse heler!! Så vist legen din mener du skal gå på svangerskapspeng, synes jeg du skal ta dette skikkelig opp med jordmoren din- hun må da høre på legens anbefaling!! Jeg vet at forlk har fått svangerskapspeng pga av bl- men det kommer jo også ann på arbeids situasjonen..Lykke til videre:)
Brillemamma Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Jeg gikk over på sv.skaps penger forrige graviditet. Hadde bekkenløsning, og klarte ikke jobbe. Var ikke mulig for tilrettelegging på jobben, derfor fikk jeg sv.skapspenger. Så du har krav på det! Mye bedre enn å måtte gå til legen og få ny sm hver mnd...
Guttemamma75 Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Det er jo hverken jordmor eller lege som bestemmer om du får svangerskapspenger, det er det faktisk nav som gjør - riktignok på grunnlag av uttalelse/søknad fra lege/jordmor.. Og dessverre er det nok slik at praksisen på dette varierer fra nav kontor til nav kontor... Jeg har bekkenløsning men fikk ikke svangerskapspenger... Dette sier regelverket: Svangerskapspenger Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette gjelder for eksempel arbeid med kjemiske stoffer fysisk slitsomt arbeid arbeid med stressbelastning psykososial forhold Du må ha vært i arbeid i minst fire uker. For at du skal ha rett til svangerskapspenger må inntekten din på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Svangerskapspenger gis fra det tidspunktet du må avbryte arbeidet, og fram til tre uker før forventet fødsel. Etter det får du foreldrepenger, hvis du har opptjent rett til det. Hvis du ikke kan arbeide under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til sykepenger. Riktig søknad gir raskere svar Legen eller jordmoren din må alltid foreta en medisinsk vurdering av risikoen for at fosteret kan bli skadet hvis du fortsetter i arbeidet. Er du arbeidstaker søker du på Arbeidstilsynets skjema "Omplassering/tilrettelegging pga graviditet" (nr 474 . Lege/jordmor fyller ut sin del av skjemaet. Skjemaet tar du med til arbeidsgiveren din. Dersom arbeidsgiveren din ikke kan omplassere deg, skal arbeidsgiveren fylle ut sin del av skjemaet før du sender det til ditt lokale NAV-kontor. Hvis arbeidsgiver utbetaler full lønn i den perioden du har rett til svangerskapspenger, regnes avkrysning om dette på Skatte og inntektsblanketten - NAV 08-30.01 som framsetting av krav om refusjon fra folketrygden. Refusjonen er likevel betinget av at også arbeidstakeren setter fram eget krav om svangerskapspenger til rett tid. Det gis ikke ytelser for lengre tid tilbake enn tre måneder før du søker. Dersom kravet settes fram senere blir utbetalingen redusert. Som dere ser her er svangerskapspenger i utgangspunktet noe FRISKE gravide får der det er fare for fosteret pga jobben og det ikke er mulig med tilrettelegging..................
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå