Gothminister Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Noen som vet? Var på poliklinikken i dag ang om minsten og astma.. Jeg synest å huske att legen sa att hvis ikke flutiden virker,eller om han fortstt er litt tett om dagen,så kunne vi gå over til singular,men samboer mente hun sa att hvis ikke flutide eller ventoline fungerer i det hele tatt,så kunne vi få singular.. Litt uenige altså.
Gothminister Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2008 Ja,vet att det er tbl eller o pulverform,men hva er forskjellen på de to? Altså,på flutide og singular? Eller er det det samme? Er den ene sterkere enn den andre.?
Himmel og hav Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Flutide er inhalasjonsmedisin med kortison. Singular inneholder ikke kortison og har helt annen virkningsmekanisme. Det blir som å sammenligne epler og appelsiner... begge virker mot astma men bortsett fra det er de veldig ulike.
Gothminister Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2008 Ok. Kortison er vel ikke så bra eller`? Litt ny i dette gamet enda..
Scorpiogi Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Vi fikk et tips om å gi en dose med ventoline først, for så å gi en dose flutide rett etter. Funket kjempebra, for ventolinen opner opp sånn at flutiden kommer lettere til...Dette fant jeg om Singulair: Tilleggsbehandling ved bronkialastma når behandling med inhalasjonsteroider og korttidsvirkende beta2-agonist tatt ved behov ikke gir tilstrekkelig kontroll av sykdommen. Et behandlingsalternativ til lavdose inhalasjonssteroider for 2-5 år gamle pasienter med mild vedvarende astma som ikke nylig har hatt alvorlige astma-anfall som har krevd bruk av orale kortikosteroider, og for pasienter hvor det er vist at inhalasjonssteroider ikke kan brukes. Tabletter og tyggetabletter: Tilleggsbehandling ved bronkialastma når behandling med inhalasjonssteroider og korttidsvirkende beta2-agonist tatt ved behov ikke gir tilstrekkelig kontroll av sykdommen.
Tiddelidu! Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Både Flutide og Singulair virker forebyggende, men som nevnt lenger oppe har de helt forskjellige virkningsmekanismer. Det ene medikamentet utelukker heller ikke det andre, vår lille går på både Flutide og Singulair, og skal gjøre det to-tre måneder til før Singulair kuttes ut. Singulair kommer for øvrig både i vanlige tabletter, tyggetabletter (med kirsebærsmak) og pulver. For barn er det tyggetabletter og pulver som er vanlig, vår lille får pulver som skal blades i myk mat på kvelden. For å få best mulig effekt av Flutide, skal man først ta Ventoline, vente 10-15 min slik at Ventolinen rekker å virke, og så ta Flutide. Lykke til!!! :-)
Tiddelidu! Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Du kan forresten ta en titt litt langt ned på denne siden: http://www.naaf.no/no/Fakta/Astma/Behandling_av_astma/ Her står det litt om behandling av astma, og de forskjellige typene medikamenter :-)
Himmel og hav Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Kortison i store doser over lang tid er ikke bra. Men de dosene som er i inhalasjonsmedisin er veldig, veldig små. Man kan allikevel få ubehagelige bivirkninger av dem, men ingen alvorlige. Kortison er på en måte grunnsteinen i astmabehandling, for den virker både forebyggende og behandlende. Men du skal ikke bekymre deg for om barnet ditt må bruke litt kortison, det er mye "farligere" å gå å være tett og ha gjentatte infeksjoner. Det leiter mer på en liten kropp enn noen støvfnugg med kortison :-)
Gothminister Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. mai 2008 Hei,og takk for svar alle sammen. Må nesten bare prøve oss fram her. Men jeg lurer på om dere gir ventoline hver dag? Det gjør ikke vi.. Vet jo att det er akutt medisin,men her så blir han litt tett hver dag selvom vi bruker fast 2 puff med flutide morgen og kveld. Vi skulle bare bruke det inntil videre,også ventoline ved behov. Enda synest jeg det er vanskelig med når jeg skal gi ventoline,for han blir tett flere ganger om dagen,men ikke mye tett,og det gir seg etter alt fra 5-15 min,og da skulle jeg ikke bruke ventoline fikk jeg beskjed om.. Han er jo i en fin periode nå også da.
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 20. mai 2008 #11 Skrevet 20. mai 2008 Det kan kanskje være at Flutide vil virke sammen med Singular? Gutten min får begge deler hver dag. I tillegg bruker han Ventoline i perioder han er veldig tett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå