Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Eg skal til svangerskap kontrol neste uke.Har vert på en kontrol før men eg lurte på om det var vanlig med gynokologisk undersøkelse på svangerskap kontroller? Er mit første barn. Er 14 uker på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er i min uke 21 og har kunn hatt en gynokologisk undersøkelse, litt usikker på hvor mange man skal ha =)

Skrevet

oky..takk for svar! har litt angst for slike undersøkelser;( men hvem har ikkje det kan vel ikkje sei det er det mest behaglige!

Skrevet

har utrolig angst for sånne ting jeg også, men legen min vet dette og dem er veldig forståelses fulle for dette, jeg får alltid en dame som jobber på legekontoret til å holde meg i hånden og det hjlper veldig altså hvis det kunne vært no for deg =)

Skrevet

Det varierer om legen tar gyn eller ikke. Når jeg bodde i Oslo og gikk gravid det tok fastlegen gyn undersøkelse på første kontrollen ca uke 8-9. Ikke noe mer etter det.

Men den legen jeg går til nå mener at det ikke har betydning med gyn og så lenge jeg ikke hadde et stort ønske om det så han ingen grunn til å utføre gyn undersøkelse:-)

Skrevet

Dersom det ikke er for en spesiell grunn, sá er det ikke nódvendig med gyn-undersókelse i lópet av svangerskapet. Det kan jo vaere at de gjór det helt i starten for á bekrefte graviditeten, men ikke noe mer.

Skrevet

takk for gode svar og råd! Har vert på ultralyd i uke ni og hjerte slo og slo:) hærlig!

Skrevet

Hvis det er lenge siden du har hatt en (type 3år elno) og/eller du bør sjekkes for kjønnsykdommer tar de GU. Men hvis ikke er det standard å "rote minst mulig der nede" som legen så fint sa....

Skrevet

Jeg har hatt en GU i forrige og dette svangerskapet. Legen sa at det var for å teste klamydia og andre bakterielle tilstander ettersom det ikke er bra for babyen å fødes gjennom infeksoner, kan da bli smittet. Tok også celleprøve. Tror ikke det er vanlig med mer enn en GU.

Skrevet

Jeg hadde en GU når jeg tok ut spiralen, og har ikke hatt noen i svangerskapet. Kommer ikke til å ha noen heller da det ikke er noe behov for det. Hadde ingen forrige svangerskap heller.

Skrevet

Tror det er helt tilfeldig med gu ved svangerskaps kontroll. Med mine to første ble jeg undersøkt ved første kontroll. Tok celle prøve og forskjellig.

Nå med nr 3 sa den nye legen at gu ikke var nødvendig, og celle prøve skulle hvertfall ikke taes så det skjer endringer hele tiden på alle fronter!

Skrevet

Det er egentlig ikke vanlig med GU i svangerskapet, det er tattut av svangerskapsomsorgen, men var vanligere før. Det henger derfor igjen hos enkelte leger.

Jeg hadde ikke ordentlig gu i forrige svangerskap, men hadde ul invendig og da var han å kjente på noe husker jeg

Denne gangen skal jeg ta en test fordi jeg testet positivt på GBS ved fødselen sist

(det var akkurat da det var et enormt fokus på denne bakterien i media og jeg hadde tenkt å teste, men havna på føden litt tidlig og derfor tok de infeksjonsprøve )

Skrevet

Man må ikke ha gu på svangerskapskontroll nå lenger nei :) jeg har ikke hatt det denne gangen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...