"Liten" lykke Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Jeg var hos legen i stad, bare fordi jeg føler man bør det når man finner ut at man er gravid. Jeg er kanskje gammeldags. Det som skuffet meg mest, var egentlig at det ikke skjedde noe. Hadde i alle fall regnet med å skulle fylle ut helsekort for gravide og søke om fødeplass. Men det tar vi ved første svangerskapskontroll om 6 uker (jeg er 5+2). Det ble ikke tatt blodprøve eller urinprøve.... Ikke bekreftet graviditeten, da CB tester likevel var sikre nok. Skal det være sånn?
C *baby i magen* Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 så kjedelig da. vet ikke hvordan det er egentlig jeg. kanskje du kan ta kontakt med en jordmor el. jeg har ikke tatt noen blod prøve eller noe jeg heller. har hatt assistert befruktning så jeg skal på ultralyd 7uker på vei.
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Tror du kan ta det helt med ro. Man sier vel at første kontroll bør være før 12 uker. Så legen har vel tenkt å måle blodtrykk, blodprosent osv da. Et poeng, som du sikkert har hørt allerede, er jo at du bør ta folat. Så tar du bare kontakt med legen igjen hvis du trenger det . Gratuelrer - og lykke til med svangerskapet.
Guttemamma75 Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Dette er helt vanlig, nå anbefales ikke mer enn 8 kontroller i et normalt svangerskap.. Første kontroll skjer vanligvis rundt uke 10-12 hos lege (eller jordmor) og da fylles helsekortet ut samt blodprøver taes Så er det: Uke 17-19 : UL Uke 24: Jordmor/lege Uke 28: Jordmor/lege Uke 32: Jordmor/lege Uke 36: Jordmor/lege Uke 38: Jordmor/lege¨ Uke 40: Jordmor/lege Grunnen til at de ikke tar den første kontrollen før et stykke ut i svangerskapet er jo fordi dette er den mest sårbare perioden der risikoen for at det kan gå galt er størst.. Får man problemer med blødninger eller kvalme (eller andre ting) tar man jo kontakt med lege uansett. Urin prøve eller blodprøve for å bekrefte graviditeten er ikke nødvendig da testene som selges på apoteket er like gode som de de bruker på legekontoret... Skjønner at du er skuffet, men gled deg over at du er gravid!!!!! Dersom du ønsker mer informasjon kan du jo be om å få de gratis bøkene man får hos legen på første kontroll, så har du noe å lese i og "følge" graviditeten i ukene framover..
"Liten" lykke Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2008 Takk for svar! Er gravid med min første, så jeg har bare hørt om alt alle andre gjør første gang hos legen. Da er det sikkert første kontrollen de tenker på. Er mye rart en bekymrer seg for når det er første gang!
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Hei :-) Jeg ble sendt hjem med samme beskjed men da var jeg 10 uker, min fastlege mente det var altfor tidlig å gjøre noe som helst.. Det endte opp med at jeg måtte gå privat siden fastlegen min ikke hadde noen ny time de kommende ukene, så var ikke til første kontroll før jeg var 14 uker på vei :-) Men hvis du har en like sløv lege som min så kan du jo kanskje presse på litt mer enn hva jeg gjorde ;-)
britto87 Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 På mitt første legebesøk (er også førstegangs) da jeg var 5+4 på vei. Tok blodprøver, blodprosent, urinprøve, vekt, underlivsundersøkelse, blodtrykk og fyllte ut helsekort for gravide:) Skal tilbake neste uke, er da nesten 12 uker! <3 De magiske 12!
scoobydo Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 mitt første legebesøk var eg 4+4... tok graviditetstest... blodprøver, søkte om fødeplass og fylte ut helsekort Var greit å ta blodprøver så tidlig... fikk bla vite at jeg ikke hadde antistoffer mot rødehunder... Så da har man litt forholdsregler... spes om man jobber i bhg...
Endeligtobarnsmamma Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Jeg bestilte time i stad bare for å prate litt. FIkk beskjed om å ta med urinprøve, så da skal de nok bekrefte graviditet antar jeg
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #10 Skrevet 21. mai 2008 Var på min første kontroll for noen uker siden. Eneste legen gjorde var å ta ut spiralen. Alt det andre kommer på 12-ukers kontrollen. Og enda det kun er 10 mnd siden jeg fikk gutten min, så husker jeg ikke hvordan det var sist, men tror ikke vi fylte ut helsekort og slikt før 12 uker da heller. Også legene jeg har vært på kontroll hos mener det er unødvendig å ta flere tester etter CB-hjemmetest, for de er like gode som legen sine. Søke om fødeplass trenger du bare å gjøre dersom du bor i Oslo og omegn eller dersom du ønsker å føde et annet sted enn det sykehuset du sogner til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå