Gå til innhold

Samboer mener fastlegen og jeg er hysteriske!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men gutten min, 12 mnd på torsdag, har falt nesten 4 persentiler siden oktober. Han er 74 cm høy og veien 8855 gram. Vi har testet for cøliaki, negativt. Han har melkeallergi. Ammer fortsatt, men spiser melkeprodukter selv, så nå skal jeg kutte ut det mens jeg avslutter ammingen. Han spiser svært godt og er blid og glad, men har avføring minimum 4 ganger daglig. Skal nå ta avføringsprøver og flere blodprøver.... Og samboer mener legen og jeg krisemaksimerer!!!! Om 1 mnd er han undervektig om han ikke legger på seg. Han har vært mye syk, og har en eldre bror på 3 år.. og dette kan jo forklare at han er veldig tynn, men det forklarer jo ikke hvorfor han har så hyppig avføring... Jeg er faktisk litt redd for lille gutten min.... Nå har jeg masse olje i grøten hans og skal prøve å gi avokado også. Han spiser brød og fruktpure til lunsj, og nesten 2 glass middagsmat til middag! og grøt med banan i til frokost og kvelds. Og kjeks og avokado mellom lunsk og middag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han blitt testet for cøliaki ved bare blodprøve eller ved gastroskopi også?

Blodprøvene slår iallfall ofte negativt ut selv om en har cøliaki. Derfor kan en aldri si om en eller ikke har cøliaki før en har tatt gastroskopi.

Cøliakiekere som ikke går på diett har også tendens til å reagere på laktosen i melka, men dette forsvinner kort tid etter at de har begynt på diett.

Jeg synes hverken du eller legen er hysteriske men fornuftige.

MEN har derekun tatt blodprøven så FORLANG gastroskopi. Dette kan fremdeles være cøliaki.

PS: Har selv en gutt med cøliaki som ble syk da han ble ett år, han slo det ikke uyt på noen blodprøve men han har kraftig cøliaki.

Har gutten din noen andre tegen kanskje som du ikke har tenkt over?

- lite rødt utslett

- oppblåst mage

- oppkast

- slapp og gjerne trøttere enn vanlig

- brekninger når han spiser

- jernmangel

Skrevet

Hei! vi har jo snakket sammen før.. sendte deg melding til postkassen din..

Bare blodprøver er tatt. Vi skal ta flere på Ullevål for å bla sjekke jern. De ville ikke ta 8 glass som legen hadde henvist når vi var der sist. Så vi må tilbake neste uke å ta resten. Da får jeg vite jern status. (vi må vente 1 uke fordi han har tatt vaksine på 12 mnd kontroll). Vi skal leverer avføringsprøve i morgen fordi vi også ha vært i Egypt (for å utelukke det...)

Jeg kutter melkeprodukter mens ammingen trappes ned så får vi mer kontroll over tingene når jeg er amme fri. Da vet vi akkurat hva han får i seg.

Han har litt afrika mage når han har spist, men det er jo ikke så rart siden han jo er så tynn..... Han er absolutt ikke trøtt for han vil bare sove en gang nå. Pappa er hjemme og sier at det er umulig å få han til å sove mer. Han sover også bare 45 min den ene gangen han sover..men han er dog ikke helt i rutiner da vi gikk over til å sove en gang for 2 dager siden. han sover vel litt lengre i morgen kanskje... Ingen andre av de symptomene du nevner har han.

Jeg er litt fortvila og føler at ting tar så tid. Men fastlegen fikk hakeslepp av diagrammet han fra HS, og skrev langt brev om at han må prioriteres og bla at alle prøve svar også skal sendes til meg.

Og vi er satt opp på veiing på HS hver 4 uke.

Lett å være etterpåklok, men jeg har jo sagt at det er noe hele tiden, helt fra han var 5-6 mnd.

Han hoster dog mye, går på ventoline/flutide fast.

Skrevet

Ja ser pm'en nå, he he.

Er dessverre veldig dårlig til å m,erke meg nick som jeg snakker med om dagen.

Håper iallfall de finner ut hva det er snart, og men forlang gastroskopi!!!!

Skrevet

Når vi får time på Ullevål så skal det skje ting, det er helt sikkert.. Jeg spurte fastlegen i dag hvordan det gikk med barn som ikke hadde så "ressursterke" mammar som meg.. Legen sa at de barna gikk det ikke så bra med... Det er jo tragisk at velferds Norge ikke fanger opp slike ting uten at mor er ei masehøne!!!!!!

Har jo mast og gått til lege i 6 mnd før det har skjedd noe... Jeg har stått på og stått på mitt! Det er jo ikke normalt å spise mye, drite masse, ikke legge på seg.. trenger ikke være Einstein for å skjønne det...

Skrevet

Sant.

Selv ga vi opp legekontorene og tok lillegutt selv med på sykehuset, først da begyne det å skje noe.

Med tanke på hvor ødelagt kroppen hans var da våger jeg ikke tenke på hvordan det hadde endt hvis vi hadde gjort som fastlegene sa: "Se det an en uke til og kom tilbake hvis det ikke er noen forandring".

Skrevet

Kjenner jeg blir så forbannet på fastleger nå til dags!!!!!!!!!!! Min familie har nettopp vært igjennom testene for cøliaki etter at jeg testet positivt på blodprøve. Da gikk jo lyset opp for mange i familien hvorfor de har vært mye magesyke, slappe, jernmangel osv osv osv... Men søsteren min fikk negatikv blodprøve og beskjed

Skrevet

Har en krabat som henger på tastaturet hehehe ;)

Og fikk beskjed om at hun var frisk.. Hun som hadde de sterkeste symptomene av alle. Hun har nå slåss i 1 år!!!!!! for å få gastroscopi og endelig fått bekreftet mistankene..

Blodprøvene slår bare positivt ut på noen, slett ikke alle. Det er derfor du MÅ ha gastroscopi for å få stilt denne diagnosen.

Om mistanken om cøliaki er stor så krev å få han lagt i gastroscopi. Det skal jeg med mine barn nå...

Skrevet

Det er nettopp dette min kjære samboer mener jeg er hysterisk på.. å ta gastroskopi. Lille gutt har jo vært mye syk, så det er jo ikke rart han er tynn. Men å ha avføring så mye er jo ikke så rart. Er det ikke farlig å legge en 12 mnd gammel baby i narkose da?? han er jo så spe?

Skrevet

Er alltid en risk med narkose. Men det er veldig lett narkose de får under gastroskopien, sover ikke lenge.

At han er mager tilpaser de. Lillegutt hadde var bare skinn og bein da de gjorde det på han og det gikk så bra så. Han skal på kontorll om en mnd og vi håper han får en gastroskopi til for å se om tarmene er ser bra ut.

Og en ting til. Slå din samboer med noe hardt i hodet så han våkner opp!!!!!

Cøliaki er alvorlig udiagnosert og ikke minst veldig ubehagelig for gutten deres.

Skrevet

Jeg skal ikke si at det er det eller det, men vi har vært gjennom de samme rundene med eldste vår og jeg er glad for at jeg maset.

Om magefølelsen sier at det er noe er det ofte det..

Må ikke være det du tror det er men det kan være det.

Vi har for øvrig ei tulle også som er veldig tynn, men.. Magefølelsen sier ingenting og hun er ellers frisk og rask (utenom astma og allergi), det var ikke broren. Så det har en del å si, mødrene kjenner som oftest best om det feiler barna noe.

Skrevet

Det er alltid en risiko ved narkose for man vet ikke hvordan de reagerer, men dette er snakk om en lett narkose. Jeg gjorde det uten og undersøkelsen tar 3-5 minutter, så er ikke snakk om at han skal ha tung narkose i 5 timer. Jeg vil jo si at det er større risiko ved at han skal miste så mye vekt uten at dere vet hva som er galt!!

Men om ikke mistanken er tilstedet så er det jo ikke noe vits i å gjøre det for "moro-skyld".

Jeg hadde få vanlige tegn på cøliaki og ble derfor heller ikke oppdaget før i voksen alder.

Skrevet

Min sønn hadde veldig hyppig avføring over lang tid grunnet melkeallergi (det var jeg som spiste melkeprodukter, han fikk bare mm) - og det ga seg etter en ukes tid hvor jeg unngikk alt med melk i.

Skrevet

Takk for mange fine og hjelpsomme svar. Nå har jeg gått en dag uten melk selv, så får vi se om det hjelper. I går bæsjet han hele 8 ganger (mye hver gang). Og når jeg gikk på morgenen i dag hadde han allerede bæsjet 4 ganger!!!!!!!!!!!!! HAn våknet kl. 05 med bæsj, fikk litt pupp og så bæsjet han igjen. Sov så til 730, våknet med bæsj, spiste frokost og bæsjet igjen. Det virker som han våkner tidligere og tidligere på morgenen nå fordi han er sulten. Han spiser KJEMPE MASSE! Har jo en sønn fra før så jeg vet hva som er normalt.... Vi får teste ut denne uken her og se om det blir bedre. Han blir 1 år i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...