Gå til innhold

Overgangsstønad..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som jeg har hele foreldreretten til og motar overgangsstønad, nå har jeg blitt gravid på ny og jeg og barnefaren har tenkt og flytte sammen (ikke faren til nr 1), jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, men hvor lenge burde jeg vente til jeg kontakter nav får å si "opp" overgang.. får jeg har vel ikke mere rett på den da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på os i 12 mnd etter du flytter sammen med noen.

Skrevet

du mister hele os med en gang hvis det er barnefaren til det barnet du mottar os for som skal flytte inn selvsagt. men er det en ny barnefar så kan du motta os i 12 mnd etter innflytningsdato ja :)

Skrevet

flytter dere sammen nå, så mister du OS den dagen barnet er født.

 

Da gjelder ikke den 12 av de 18 siste månedene, nemlig. For da bor du jo sammen med barnefaren på fødselstidspunktet.

 

Så du har rett på OS frem til fødselen, om du ikke har hatt den i 3 år innen det:)

Skrevet

Hun flytter jo ikke sammen med barnefar til barnet hun mottar os for, så hun beholder os i 12 mnd.

Skrevet

Nei, sånn er det ikke, for hun får jo barn med den nye, da er hun ikke enslig lenger:) Da skal hun ikke ha OS osv. OS følger moren og barnet, ikke bare barnet....

 

Den dagen du får barn med ny partner, eller gifter deg med ny partner, opphører stønadstiden:)

Skrevet

Nei det gjør ikke det. Jeg har vært i samme situasjon selv og mottok os i 12 mnd.

Skrevet

"Barn med forskjellige personer

Dersom forsørgeren har barn med forskjellige personer, foreligger ikke rett til ytelser dersom vedkommende har et forhold som nevnt ovenfor til den andre av foreldrene til ett av barna."

 

Det som er nevnt ovenfor i flg teksten her, er bl.annet at en bor sammen, eller oppholder seg så mye sammen i den enes bolig, at en må regnes som felles hushold.

 

Link:

 

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Kapitteloversikt/e05/e05k15?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

 

Her er hele lovteksten hos rikstrygdeverket.

 

Og utfra den forstår jeg at den dagen barnet blir født, og hun bor sammen med barnefaren, så opphører stønadene.

 

 

Skrevet

Stønaden opphører ikke før 12 mnd etter de har flyttet sammen så lenge det ikke er barnefaren til den man mottar os for man flytter sammen med. Det var besjeden jeg fikk, og fikk også stønad i 12 mnd.

Det er jo ikke barnefaren til det barnet hun mottar os for hun skal flytte sammen med!!

Skrevet

Da mener jeg at de har gjort en glipp i din favør:). For det jeg fant, var at har en barn med en en bor sammen med, så opphører stønadene.

 

 

Skrevet

Ja, hvis barnet bor sammen med mor og far så. Men jeg forstod det som om HI mottok OS for et barn hun hadde med en annen mann enn den hun venter barn med nå....

 

Skrevet

Les igjen det jeg klippet inn fra Rikstrygdeverket:)

 

Har en barn med flere, har en ikke rett til YTELSER om en bor sammen med far til et av barna. Det vil jeg si betyr at en ikke har rett til ytelser, punktum. Samme om ytelsen egetlig er for barnet samboerne ikke har sammen.

 

Overgangsstønad er en stønad en får når en er alene om omsorgen, det er en ikke når en har barn med ny samboer. En får jo fortsatt bidrag og slikt...

 

Du hadde vel flaks;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...