Gjest Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Har hört at hvis hodet ikke er festet ved vannavgang er det fare for at navlestrengen kan komme rundt halsen og at man derfor skal ligge.. Er dette en regel utgaatt paa dato eller gjelder den fremdeles? Og evt hva menes med ligge.. er det saa alvorlig at man skal ringe sykebil eller er det bare det at man skal bevege seg og sitte minst mulig?
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 Jeg spurte en lege på sykehuset om dette når jeg gikk gravid med andremann og han sa at det var ikke noe vits i å legge seg ned =) Utgått på dato med andre ord! hehe... De eneste som skal legge seg ned ved vannavgang, er dem som har barn som ligger i tverrleie. Han sa det at de fleste var hjemme en god stund etter vannavgang, til riene var skikkelig igang osv, så det var bare å ta det med ro
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 hmm.. regnet med at det var noe saant siden legen min ikke har sagt noe om det:) Takk for svar og lykke til
Guttemamma75 Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Dette er nok fortsatt omdiskutert fordi jeg fikk klar beskjed fra jordmor om å legge meg ned å ringe sykehuset dersom vannet skulle gå pga at hodet enda ikke er helt festet..... Har sett dette spørsmålet flere ganger her, og alltid kommer det forskjellige svar.. Det lureste er vel å sjekke hvordan DITT sykehus forholder seg til dette..
♥Mammatil3små♥ Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Når jeg var på kontroll hos jordmor forrige uke sa hun att hun ville jeg skulle legge meg ned hvis vannet går... For att navlestrengen ikke skulle komme i klem... Så jeg kommer til å gjøre d- bare for å være sikker...
Zabbi Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 det med navlestrengen har jeg ikke hørt om, å ikke det å legge seg ned heller, men det at vannet går å hodet ikke er festet, men fødseln begynner allikevel, kan ende i keisersnitt.
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Men som han legen jeg snakket med sa, det er vanlig at hodet ikke fester seg når man er andregangs/flergangsfødende. Om alle skulle legge seg ned og bli kjørt i ambulanse ville det blitt maaaange ambulanseturer i løpet av en dag Uansett, snakk med JM'en din eller legen din du Så er du sikker hvertfall
cille35 Skrevet 20. mai 2008 #9 Skrevet 20. mai 2008 Når det gjelder dette er det uenighet mellom fagpersoner mht til å ta det rolig/ligge etter vannavgang når hodet ikke er festet. Det som er sikkert er at du ikke trenger noen ambulanse. Vannet gikk hos meg, uten at hodet var festet. Da blir det ganske mye vann for å si det sånn - ringte føden og fikk beskjed om å komme til fødestuen selv om riene ikke var ordentlig i gang. Da de skjønte at hodet ikke var festet etter noen timer med rier, ble de litt "stresset" og ba meg holde meg i ro (ble før det oppfordret til å bevege meg mye under riene), de sjekket også crp og temp osv. Uansett, babyen ble født like etterpå med navlestrengen to ganger rundt halsen. Det kunne visst skjedd uansett - ingen dramatikk. Likevel vil jeg nok velge å holde meg litt i ro om det samme skjer denne gangen. :-)
Nordhagenjentene :) Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har fått beskjed om å legge meg ned og ringe føden. De skulle da ordne ambulanse. Jeg skulle IKKE sette meg i bil og kjøre til sykehuset, bare bli liggende til jeg ble hentet, pga navlestrengen som kunne komme først. Nå er ikke dette aktuelt for meg, her er hodet festet, men dette er beskjeden som ble gitt på svangerskapsgruppa hos jordmor for 3 uker siden... Ring ditt sykehus og hør hva de sier, det er jo tydeligvis forskjellig praksis!
nomiha, lykkelig 3-barnsmor:) Skrevet 21. mai 2008 #11 Skrevet 21. mai 2008 Jeg snakket med min lege/gynekolog om dette i dag pga at gutten ligger ganske høyt med hodet og jeg har mye fostervann (38+4). Jeg fikk beskjed om at hvis det kommer mye vann skal jeg legge meg ned og ringe etter ambulanse, fordi det da er fare for at navlesnoren kan komme ut med vannet. Hvis den blir klemt sammen enten av hodet som presser oppå eller i livmorhalsen kan det være farlig for babyen. Kommer det bare litt vann kan man kjøre selv (helst mannen selvfølgelig, he he), da er det sannsynlgvis bare en liten lomme foran hodet, og hodet har kommet langt nok ned til at navlesnoren ikke komer i mellom. At snoren kan ligge rundt halsen har ikke noe med dette å gjøre, det kan den uansett. Jeg ville vært på den sikre siden og fulgt dette rådet:) Lykke til!
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 21. mai 2008 #12 Skrevet 21. mai 2008 Hei, jeg fødte for ni uker siden, jeg hadde mye fostervann og gutten festet ikke hodet før langt ut i fødselen. Han lå kjempehøyt i magen. Jeg fikk beskjed på Ullevål om at jeg bare skulle ta det med ro hvis vannet gikk og ringe føden. Trengte ikke ligge og trengte ikke ambulanse. Vannet gikk på natten og vi ringte, tok bilen og kjørte inn. Ble lagt inn med en gang fordi hodet ikke var festet, men det var ikke noe krise på gang. Det ble keisersnitt her også for han ville ikke ned, og løsnet hodet igjen etter 23 og en halv time i fødsel. Alle sykehuspersonell sier forskjellige ting, så det eneste rette for deg er å høre på de som du har med å gjøre på sykehuset der du skal føde. Lykke til med siste tiden som gravid og med fødselen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå