Gå til innhold

Dagmammaen passer seks barn, inkl. vårt...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å passe så mange barn? De er små alle sammen, fra ett år til tre. Hun er flink med unger, og alle barna er av den relativt rolige sorten, men jeg lurer av og til på om det er mulig å følge dem opp alle sammen... har også i det siste lagt merke til at hun ofte snur ryggen til relativt lenge (går på kjøkkenet, el skifter bleier ol.) mens de andre barna er alene i et rom - også de helt små. Gjør jo det hjemme selv, men føler det er mer som kan gå galt når fire, fem småbarn sitter alene igjen på stua, enn når datteren min styrer seg selv et par min. Har også sett at hun ikke er flink til å se at små ting er tilgjengelige for de minste, og DET er det verste - virker ikke som om hun tenker over at de kan putte det i munnen. Har prøvd å hinte, "denne lå på gulvet, det er vel best å ta den bort?" ol.

Hun er kurset i pedagogikk, og barnepsykologi og har erfaring med både egne og andres barn, hun er snill, rettferdig og tålmodig. Likevel...

jeg i litt i tvil om hun skal få passe datteren min mer... det er synd i så fall, for datteren min elsker både henne og de andre barna. Liker henne godt selv også. Er jeg helt på jordet her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mange, synes jeg. I familiebarnehager er vel grensen på 3 eller 4 barn når de er så små og det er det en grunn til.

Skrevet

Grensen er på 4 barn, så det der hørtes litt ille ut. Vanskelig valg hvis dere liker henne så godt da.

Skrevet

Vi slet lenge for å finne en dagmamma, da de ikke er å oppdrive her jeg bor... og det er enda lenger mellom de som faktisk har både engasjement og erfaring.... vanskelig, vanskelig... vil liksom ikke gå å ikke føle meg 100% trygg heller, men å si henne opp sitter langt inne altså....

Skrevet

Som dagmamma hadde jeg 6 barn, men bare når mannen min var hjemme og hjalp til var det mer en 4 barn tilstede på en gang.

Altså jeg hadde 6 barn som delte 4 plasser. Og hvis mannen min var hjemme og noen spurte om å være ekstra så var det greit. men ble jo på en måte at han passet det barnet som var ekstra da.

Jeg er barne og ungdomsarbeider og har jobbet både i familiebarnehage og vanlig, og aldri ville jeg hatt ansvar for mer en 4 små barn alene slik.

Det er så fort at ting skjer.

Hun kan sikkert være kjempeflink med barna men hva gjør hun når ulykken er ute?

For ulykker kan skje om man passer et eller mange barn.

Skrevet

Grensen er på fire barn om barna er over 2år

Tre barn om de er under to.

Så det er for mye, og ikke lov. Regner med hun jobber svart?

Skrevet

Hadde fire barn ( to søskenpar) når jeg var dagmamma for maaaange år siden..

Under bhg streiken da ble jeg nedringt av desperate foreldre og hadde da 6- 7 barn i en toukersperiode ( tok kun inn unger over fire år da).. Men det var ille.. følte ikke at jeg hadde kontroll, dro ikke på tur med de, kun hage/ lekeplass rett i nærheten...

Så nei.. jeg vil ikke si det er forsvarlig..

Skrevet

Det er svart ja.... uff, ja, jeg vet jo egentlig dette selv, det er for mye for en person. Vi fikk barnehageplass fra august, og før det skal vi 14 dager på ferie, minst. Hun er der bare 4 timer pr. dag, og av disse sover hun 1-2 timer (lenge nok til at noe kan skje likevel, jeg vet).

Hun har en person hun kan ringe til dersom det blir for mye, men jeg tror ikke hun har følt behovet så lenge jeg har kjent henne...

Skrevet

Dette er ulovlig. Hun bør passe seg så ikke myndighetene oppdager det, og det ville vært synd om noe skulle skje. Let etter en ny en vel, du finner sikkert andre flinke dagmammaer. Det kan jo også hende at hun ikke er flink til å si nei/at hun ikke orker mer?

Skrevet

Vi lette i to mnd for å finne henne, vi hadde annonser i avisa, hang opp lapper på butikkene og trålet de veldig få som annonserte dagmammatjenester - uten hell. 2 stk ringte på annonsa, den ene trakk seg, og den andre var en tamilsk mann som nesten ikke snakket norsk. Ingen tok tlf. nr på lappene våre. Derfor er det så vanskelig å gi slipp på henne også, når jeg tross alt ikke har noe "særlig" å utsette på henne. Hun var veldig ivrig etter å passe, og datteren min er den siste ungen hun har tatt inn.

Svart arbeid i seg selv er jo ulovlig, så det sier vel det meste om min moral :-P Hehe, neida, men jeg tenker jo litt på dette med OM det skulle skje noe....

Skrevet

fra 1-3 år og 6 stk synes jeg var mange på en person

Max 4

Skrevet

En hvit dagmamma med barn under 3 år har bare lov til å ha 4 barn. Vår dagmamma hadde også 6 stykker (to betalte svart), men plutselig var det kontroll fra kommunen gitt. Det sto en person på døra som ville inn og sjekke forholdene, det kan nemlig skje når man er registrert som dagmamma. Egentlig er kommunen pålagt å ha sånne kontroller, men det er desverre altfor sjelden de har det...

De foreldrene som betalte svart mistet dagmammaen sin etter den kontrollen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...