Gå til innhold

flere som har ØKT matlyst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som tenker på mat og er sulten hele tiden? Jeg har lest at det er vanlig å gå opp et par kilo de første tre mnd, men fortsetter matlysten min slik, blir det vesentlig flere kilo på meg :(

Bør jeg la være å spise, og heller gå litt sulten? Livredd for å gå opp for mye i vekt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke i samme båt som deg da jeg bare er kvalm og kaster opp... :( Men tips her er å spise lite og ofte :o) Leste på et annet forum at man skal helst ikke gå sulten etterhvert (kan bli svimmel, kvalm etc) Synes uansett ikke at du skal være redd for å gå opp i vekt jeg da... Dette er jo en tid du skal kose deg! :o)

Ta vare på deg selv!

Skrevet

takk, skal prøve det :) håper kvalmen din gir seg etterhvert... god bedring:)

Skrevet

jeg har null matlyst.. samboeren min må jo nesten tvinge i meg mat. spiser et par kjeks om dagen.. har vært sånn i et par uker nå.. utrolig slitsomt.. kunne gitt mye for å ha appetitt å bare kunne spist og spist.

for dette går ut over jobb og alt ://

Skrevet

Ja, jeg må spise hver 2-3 time, og drikker masse vann! Dette er eneste gangen i livet du ikke behøver å bekymre deg for å gå opp i vekt, det er jo nettopp det du skal! Dessverre kan man ikke velge hvor de ekstra kiloene legger seg, men man skal definitivt ikke gå sulten når man er grvavid. Du skal ikke spise for to, men spise dobbelt så sunt! :) Kiloene forsvinner lettere om man har trent regelmessig før, under og etter graviditeten, og ikke går i karbohydrat-fellen når man ammer, men fortsetter å spise masse sunn mat! Lytt til kroppen, det er masse som skjer inni deg nå i begynnelsen, livmoren vokser, masse nytt blod skal produseres. Jeg spiser ofte, men lite hver gang, og prøver å tenke at alt jeg putter i munnen skal være noe kroppen trenger, altså ikke tomme kalorier som brus, sjokolade eller potetgull. Jeg spiser heller frukt, smoothies, yoghurt og drikker melk og juice (hjelper godt når man er sugen på noe). Lykke til videre!

Skrevet

det som er problemet mitt er at det er usunn mat jeg har lyst på akkurat nå :( spiser egentlig veldig sunt og trener ofte, men nå er jeg bare trøtt og sulten på søtsaker....

men takk for tipset, skal prøve å skjerpe meg :)

Skrevet

jeg spiste baaree sund mat før, trente hele tiden.. før jeg ble gravid trente jeg for å stille i fitness. var på god vei. så ble jeg gravid å har aldri vært mer sofagris enn nå.. klarer ikke tanken på sund mat.

er så trøtt hele tiden så jeg orker ikke røre meg (ikke så rart siden jeg ikke spiser hehe)

men er litt a en overgang fra den livstilen jeg hadde før da jeg faktisk la opp treningsprogram og kost for folk. til å være et slakt..

Skrevet

Jeg er sulten omtrent hele tiden og tenker en del på mat..."hva har jeg lyst på i dag da?" o.s.v. og spiser med god samvittighet...både sunn og litt mer usunn mat. Både lege , sykepleiere og jordmor sier "nå må du ikke tenke på vekta, det kan du gjøre etter fødselen". Og så lenge man har et normalt kosthold og kanskje unner seg litt ekstra i blandt er det ikke skadelig å spise litt mer, tror nå jeg da. Husk dette skal man ikke gjennom så mange ganger i løpet av livet, så NYT det!!! Jeg prøver og finne en balanse mellom å unne meg noe godt og bruke sunn fornuft..."for my eiller for lite dug itj", som mamma bruker å si...

Skrevet

Fra uke fem til uke åtte hadde jeg det slik. Fikk ikke sove fordi jeg tenkte på mat konstant. Samboeren min tok meg på fersken i å drikke fra en pakke med vaniljesaus en dag:p Ikke noe særlig bra det, nei. Klarte å styre meg forholdsvis greit, men det var vanskelig.

Nå er det helt omvendt. Blir dårlig av tanken på mat, og brekker meg ved lukten av det. Spiser nesten ingenting, men det jeg får i meg er frukt og grønnsaker, så dét er jo bra:)

Du burde prøve å styre deg så godt du klarer, og så heller spise usunt på en sjelden basis. Drikk mye vann, helst opp mot tre liter. Det roer ned sultfølelsen. Også burde du ikke spise det stappmett. Vent i ti minutter etter maten, og la den "synke" litt, så blir du mett nok;) For øvrig er er krom bra mot søtsug da det stabiliserer sukkeropptaket i blodet. Lykke til!

Skrevet

Å herregud, jeg er sulten hele tiden. Må spise annenhver time for å ikke få kvalme og halsbrann. Skikkelig plagsomt, blir liksom ikke mett lenger

Skrevet

Foreløbig er jeg veldig ikke sulten jeg da, og det er en forandring fra hva jeg pleier å være. Har alltid vært superklar for frokost fra jeg slår opp øynene, nå har jeg ikke lyst på mer. Ikke veldig mye lyst på annen mat heller, men er ikke direkte kvalm. Har hørt at man som gravid skal spise som man pleier, men egentlig legge om kostholldet til å inneholde noe mer karbohydrater(brød,poteter,pasta osv) og at man allerede fra uke 4 bruker 200kalorier mer pr. dag pga graviditeten.

Skrevet

Hei;) Jeg hadde det litt slik en periode. Mitt tips er å ikke spise altfor mye, ha heller litt større måltid når du først spiser med næringsrik mat, slik at det metter lenger;) Tror jeg hadde en del panikk for å ikke spise nok for den lille i magen, så var helt fokusert på mat hele veien.. Spis litt mer enn normalt;) Knask heller på noe frukt hvis sulten tar overhånd. På 2.trimester skal du virkelig kjenne hva appetitt er for noe, hehe.. Da blir du sulten gitt;) Og det er da du trenger litt ekstra å knaske på også når babyen begynner å blir såpass stor. Er 20+5 idag og har gått opp 4kg i svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...