Gjest Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Jeg ble så inspirert av mailen phantomet fikk fra skolen (hvis inspirert er rette ordet om et så grusomt tema). Jeg har nemlig veeeeldig tillitsfulle barn i ein alder der de eldste er store nok til å ferdes alene i nærmiljøet. Så jeg har selvsagt tatt "Samtalen om ekle menn", opptil flere ganger. Jeg har vært redd for å skremme, redd for å ødselegge barndommens deilige tillitsfullhet, så jeg har ordlagt meg forsiktig. Sagt at ikke alle voksne er snille, noen prøver å lure barn med å tilby de godter, eller ved å spørre om hjelp. Derfor skal de aldri gå inn i fremmede biler (påfølgende lang diskusjon om hvem som er fremmede...), aldri følge med noen som vil vise spennende ting etc. Så kom lommemannsaken, og det viste seg at han hadde ferdest i vårt lokalområde. Ny runde om slemme menn. De to eldste er leseføre, og lurte på detaljer om denne lommemannen, hva hadde han egentlig gjort? Så jeg droppet vagheten, og fortalte om hullet i lommen, og at han ville lure barn til å ta på tissen hans. Hakeslepp på begge guttene, hvorpå seksåringen spurte; "Men mamma, er det giftig?"
tebekaa Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 He, he:-) Nå måtte jeg faktisk le, selv om jeg kjenner at jeg kanskje ikke burde... Vanskelig tema å fleipe og tulle med dette her, men giftige tissefanter - det er jo litt morsomt da.
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Eg vart heilt satt ut, så lo eg litt, og etterpå har eg tenkt at eg vil vere meir direkte i mine advarslar. Desse gutane mine er tydeligvis ikkje lettskremte. Det vart ein liten lærdom for meg om å tåkeprate litt mindre. Dessutan er det vel også sånn at det skumlaste av alt er det ein ikkje helit forstår, så frå no av er det klare ord for penga her i heimen
iznogood Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Jeg måtte le litt jeg også :-) (Hadde det vært min sønn, så tror jeg at jeg nok hadde gått med på at scnolken sånn sett var giftig! Meget giftig!) Overfor barna forsøker jeg å si ting som de er ut fra hvilke forutsetninger de små har til å oppfatte og se verden. Men det er ikke bestandig jeg treffer jeg heller i all min oppriktighet. :-)
Maud Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Hi hi, nå måtte jeg fnise! Det er ikke så lett å treffe riktig med informasjonen og advarslene, men jeg tror det rett på sak som du gjorde er det de skjønner best. Selv om man trenger noe ekstra informasjon før man skjønner at fremmede tisser ikke er giftige ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå