Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en sak.

Jeg er ikke flink til å trille noe mye tur med vesla.

Hvis vi drar til byen , eller på handling f.eks triller jeg.

Så har vi fast trille tur hver onsdag med barsel gjengen.

Utover det er jeg aldri ute å triller med henne.

Skikkelig sløv på det der jeg.

Vesla sover alltid i vogna , på dag tid ute. Så sånn sett er vi flinke.

Men bør jeg trille mere med henne?

Fler som ikke er så aktiv på trillefronten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ungen har jo godt av luft...

min baby på 3 mnd får to trilleturer om dagen i tillegg til utesoving i vogna.

Har et barn til som jeg er hjemme med så derfor får han en del timer ute hver dag. Jeg har tro på at det er fint for ungen. Han sover i hvertfall veldig godt.

Skrevet

så lenge hun sover ute, så får hun jo frisk luft. er vell ikke noe forskjell om du triller, eller vognen står i ro. Eneste er vell at du får litt trim av å trille. Ser ingenting gale i å ikke trille, er ikke så flink selv.

Skrevet

Ungen din får jo like mye luft enten du triller eller ikke, så lenge hun sover ute. Sånn som jeg ser det så er trilletur bare for å få litt trim selv når ungen er så liten at den ikke sitter opp og ser litt, men meg om det da :-)

Varierer hvor mye jeg triller, alt fra 4-5 ganger i uken til to ganger i uken.

Skrevet

Hvor gammel er hun da?

Det er fint for balansenerven for de små å bli trillet, vugget, gynget osv... det stimulerer den vestibulære sansen som går på balanse og her kan du lese mer om dette (og enda mer om du googler på nettet) :

- Vestibulærsansen (balansesansen). "Vestibulærsansen er lokalisert til det indre øret. Her aktiviseres en væske hver gang hodet beveger seg (Dal-Fredriksen 1983)".

Vestibulærsansen registrer:

- om hodet forandrer stilling

- om personen øker eller minsker farten i en bevegelse

- om det er individet eller omgivelsene som beveger seg

- om en har kommet ut av balanse

- personens forhold til tyngdekraft- klar over hva som er opp og ned

- betydning for balanse og motorisk aktivitet

"NB! Vestibulærsansen har ikke direkte forbindelse med hjernen, som de øvrige sansene, men stimuli fra det indre øret integreres på hjernestammenivå med alle øvrige sanseopplevelser" (Grindberg og Jagtøien 1999).

Så om du ikke triller - kan du jo gjøre andre ting som stimulerer vestibulærsansen etterhvert (jo tidligere jo bedre da....)

Skrevet

ja, barnet får seff frisk luft når det sover ute i vogna uten at du triller ; )

Skrevet

Men synes du ikke det er deilig å få litt trim selv da? Vi triller hver dag, i sol som i regn/snø. Men det er mest fordi jeg liker trimmen, og hun sovner så godt på tur. I tillegg sover hun alltid ute i vogna på dagtid.

Skrevet

OJ..Jeg triller jo nesten aldri...Når skal en begynne med sånt da?Jenta mi er tre uker gammel,tenkte jeg liksom skulle prøve å få hodet litt mer "over vannet" først.Er førstegangs og det har vært litt "hett" rundt øra våres her disse ukene...bærer henne mye da,men triller ikke annet en om vi har time noe sted eller når vi må dra og fikse noe...

Skrevet

Hvis hun er 3 uker, så kan du jo begynne å trille nå. Jeg har som mål å være ute min 2 timer hver dag, og da tar jeg enten 2 korte turer eller en lang tur i løpet av dagen. På dager hvor været er knall, så triller jeg gjerne i 2-4 timer. Er jo bare å finne en benk, plen eller noe for å amme :)

Skrevet

jeg har ikke kommet så godt i gang med de lange turene enda. men her går storesøsteren i bhg og da følger og henter vi henne. tar meg 5 min å gå ned ca.. men tar minst 20 min hjem med henne..hehe og samme når vi skal til. bruker ca 1 time tilsammen hver gang...;)

nå er lillebror her bare 13 dager da. tenker etterhvert at eg skal gå en lang tur når eg har levert henne. må bsre få litt rutiner på hvor ofte han skal ha mat først..ikke så greit å sitte ute i regnet og amme en så liten baby

Skrevet

Jeg er ute og triller hver dag, men det er jo egentlig mest for min egen del da. De få gangene jeg ikke triller sover mini ute i vogna.

Blir helt rar av å være inne en hel dag jeg.

Men du Melkekua...

Hvordan er det med amming ute i forhold til brystbetennelse?

Jeg er livredd for å få det, har noen venninner som var så mye plaget, og det vil jeg virkelig prøve å unngå.

Blir man ikke lettere utsatt når det kommer vind etc på puppene?

Skrevet

hvorfor skal du gjøre det for at alle andre gjør det? Gjrø det du syns er gøy og det du har lyst til sammen med babyen din:)

Vi har ikke vært så flinke med det dessverre, har stort sett en tur kl 08 om morgenen på ca 30 min for å få han til å sove.. ellers lite.. Men det henger sammen med at mini nesten ikke sover så jeg er utrolig sliten.

Orker ikke å sitte med dårlig samvittighet for det, han blir stimulert ellers både med babysang, babysvømming og i åpen barnehage...

Men skulle GJERNE gjort det om jeg hadde overskudd:)

Skrevet

Ikke ALLE barn sover godt i vogna!! Jenta mi sover ikke i vogna i det hele tatt med mindre hun må,selvom jeg prøver å trille en time om dagen... Selvom hun skulle på å sovne i vogna,sover hun langt ifra så lenge som hun gjør inne.. Så der er alle unger forskjellige tror jeg!!

Skrevet

Du har jo ikke akkurat dårlig tid MammatilThia, få hodet over vannet først, og så tar du det derfra;) Jeg var bare ute innimellom i starten, det måtte liksom gå noen uker før jeg syntes at det var noe annet enn stress!

Skrevet

Jeg pleier å ha dyna rundt jenta mi mens jeg ammer, og da er det ikke mye luft som kommer til. Men jeg har aldri sliti med brystbetennelse, da. Hadde ullinnlegg + engangsinnlegg i vinter, men dette bruker jeg ikke lenger.

Skrevet

Dvs. det er ullinnlegger jeg ikke bruker lenger :P Engangsinnlegget må jeg ha, ellers får jeg stoooore våte ringer på genseren :)

Skrevet

Tja, sløv og sløv. Jeg kunne ikke tenkt meg å ikke trille tur om dagen.

Jeg trilla hjem fra sykehuset da vi ble utskrevet (brukte ca 50 min hjem) og siden da har jeg trilla en tur pr dag, aller helst 1-3 timer.

Selvfølgelig noen ganger er vi hjemme og sånt, men det er sjeldent vi ikke er ute og går.

Folk må jo gjøre hva de selv føler er greit, det er jo kjempebra mosjon og 20 min pr dag er jo med på å medvirke fedme og hjerte-kar-sykdommer, og du trenger faktisk ikke mer fysisk aktivitet enn det for å bruke opp kvota di.

Skrevet

Nei har ikke hatt det jeg heller. Men er litt redd for å få det, så er nok litt ekstra forsiktig kjenner jeg...

Men lurt å ha dyna rundt babyen ja:-)

(Har opplevd å trille en hylende unge hjem fra tur en gang fordi han var sulten, og det var ikke noe gøy. Var heldigvis ikke lange biten hjem, men likevel. Alt blir litt lettere nå på sommeren:-)

Skrevet

som sagt, så får jo ungen frisk luft om h*n sover ute. Trillingen er bra for deg, om du vil ha litt trim:)

Her MÅ jeg trille snuppa hver dag. Det er den andre lille luren på dagen som hun trenger, og da er ikke senga god nok. Skal trilles, vokner som regel om vognen står i ro..hehe... jaja, trim får jo jeg, men den hjelper ikke mye på meg:(:(

Men godt for meg å komme meg ut å få litt frisk luft da:D:D

Skrevet

jeg er heller ikke flink å trille tur .. men det har seg slik at tvillingene mine sovner nesten med en gang jeg legger de i vognen.. å triller jeg tur så går det hvertfall en time før de sovner.. å jeg mener de trenger ikke ligge i vognen mer enn de må.. da er det bedre de sovner med en gang å kan komme inn å leke etterpå.. bestefar triller en del tur me de da.. men jeg føler det slik at når de kviler i vognen så har jeg tid til husarbeid å slike ting.. ikke mye tid ellers til overs med to krabater

Skrevet

Vi triller ikke hver dag.Og sånn er det .

Blir sikkert 4 ganger i uka.

Vi koser oss likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...