Gå til innhold

Hva er det med deg, fatter du ikke at:

Anbefalte innlegg

Skrevet

sykepleierutdanninga er lengre enn hjelpepleierutdanninga?????

HJELPEPLEIEN er 3 ÅR videregående. SYKEPLEIERNE har 3 ÅR vgs, noen ganger 4 på vgs, SÅ SØKER MAN SEG INN PÅ HØYSKOLEN. MEN FOR Å KOMME PÅ HØYSKOLE MÅ MAN HA VIDEREGÅENDE SKOLE, MED DIV. EKSAMENER! Også er sykepleien PÅ 3 ÅR etter det igjen. 3 år på høyskole, de årene mangler en hjelpepleier, for hadde hjelpepleieren ville blitt sykepleier måtte vedkommende ha tatt ett år påbygning fra vgs og så søkt høyskolen, for å bli???? Ja, hurra, sykepleier.

Det vil da si at sykepleierne har 3 år lengre utdanning enn hjelpepleierne. Og dessuten blir det siste kullet med hjelpepleiere utdannet i år. Nå er det noe nytt som kommer, husker ikke hva de skal kalle seg nå, men hjelpepleierne og omsorgsarbeiderne skal nå slå seg sammen og bli helsearbeidere, eller noe sånt...

Og ja, det irriterer meg, det er faktisk ganske stor forskjell på sykepleier og hjelpepleier. Og jeg er sykepleier, men jeg ser overhodet ikke ned på hjelpepleierne av den grunn. Men poenget mitt er at det er forskjell. Derfor har vi hjelpepleiere og sykepleiere, to forskjellige titler. Og her snakker jeg ikke om lavstatus og høystatus, ser at for veldig mange er sykepleiere også lavstatusyrke, så det så...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaja, det ble litt rotete, men skitt au. De som skjønner hva jeg mener overser det, og de som vil krangle på at jeg skrev litt klønete, er nok de som ikke fatter at det er en forskjell på utdanninga til hjelpepleierne og sykepleierne...

Skrevet

Du trenger ikke utdanne deg til hjelpepleier først:) Bare til info.....

Har du generell studiekompetanse, så kan du søke på høyskolen og bli sykepleier:) Jeg har handelsskole og kom inn:)

Og sykepleien er bachleorgrad:)

Skrevet

Vet jeg:) Hehe, jeg er sykepleier:) Gikk allmennefag først:) Og vil man bli sykepleier etter å ha gått hjelpepleien må man faktisk ta 1 år med påbygning. Nemlig.

Skrevet

Man må ikke ha allemennefaglig påbygging om man har jobbet så og så lenge som hjelpepeier. Men om man vil rett på sykepleierstudiet må man det. Man kan ta sykepleien over 3 eller 4 år. Valgfritt. Det finnes heltidsstudie, deltidstudie og nettstudie. Sånn er det.

Skrevet

Hjelpepleiere blir nå helsefagsarbeidere. Og du får trøste deg med når du sitter der med papirarbeidet og vi gjør all drittjobben til mye mindre lønn: Vi ser ikke ned på dere eller! Skjønner ikke hvorfor du hadde det med i innlegget ditt... Skulle sykepleierne se ned på oss hjepeleierne? Er ikke noen hemmelighet at vi gjør det meste. Dere overlater alt til oss. Er ikke skjelden de nyutdannede sykepleierne kommer til oss for hjelp til å ta blodtrykk og spm. om ting de faktisk burde vite.

Skrevet

Jeg er en forholdsvis nyutd skpl som jobber natt.Med kjempeflinke hjelpepl. Som jeg ofte spør om ting hvis det er noe jeg lurer på siden de har jobbet der lengre enn meg. ALikevel er det jeg som har alt ansvaret på natt så alt faller på en måte på meg da-og det er jo dette som er forskjellen på disse to yrkesgruppene: alt ansvaret sykpl har.

Nå i disse lønnsforhandlingstider merker jeg at jeg blir litt irritert, jeg snakket om å søke jobb en annen plass pga høyere lønn der, fikk da tilbud om 35000mer pr år, pluss det som evt kommer av oppgjøret hvis jeg fortsetter. Dette sa jeg ja til.( de sliter veldig med å få tak i skpl på natt her jeg bor såd erfor de plussa på lønna)

Da begynte den ene hjpl kampanje med en gang. Hun mener hun også skal ha 35000 ex i lønn, hvis ikke slutter hun ( sier hun) hun skal ta saken opp med fagforeningen og blablabla.. Men da sier jo jeg at: HALLO: kjekt hvis du får det til, men hele poenget var jo at arbplassen min ville ta opp konkurransen med skpl lønnna på den andre plassen jeg hadde søkt meg til, for de ville ikke være noe dårligere. Det er jo ikke sånn at hjpl der tjener 35000kr mer enn hjpl her. Men det skjønner ikke hun her. Jeg sier at behovet for skpl er større enn behovet for hjpl for tiden og at hun nok ikke kommer til å få gjennomslag for dette - men det virker som om hun ikke forstår. Hun sier at det ikke er så stor forskjell på våre arboppg på natt - så dette vil hun ikke finne seg i.

Jaja-tenker nå jeg.. lykke til kjære..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...