♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 Har flere venninner som har kuttet ut viatminer når de gikk inn i 2. trimester. Jeg spiser fortsatt kosttilskuddet "Gravid", hvordan er det med dere?
Nina_J Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 Jeg tar bare trantabletter nå. Jeg tok multivitaminer 1.trimester siden det var vanskelig å få i seg nok vitaminer og mineraler fra kosten pga kvalme... Nå får jeg i meg mer variert og sunn mat, så jeg har skippet multivitaminene nå. Mulig det er dumt, men jeg får høre med legen i morgen på kontroll
mama73 m/tre søte små Skrevet 20. mai 2008 #3 Skrevet 20. mai 2008 Jeg tar også fortsatt "Gravid" og Omega 3. Er 23+2 og kommer til å fortsette med dette hele svangerskapet:-) Har forhørt meg med flere kyndige personer (lege, farmasøyter, jordmor) som mener at det ikke er noe farlig å ta vitamintilskudd med et såpass lavt folattilskudd etter 3 mnd, da dette er vannløsende, så det overflødige skylles ut i urinen. På den danske nettsiden minmave.dk, anbefales det å ta folat ut hele svangerskapet:-)
nr.4 i oktober Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Jeg tar Nycomeds "gravid". Også tar jeg trankapsler i tillegg (dvs barneversjonen, de med fruktsmak, for ellers gulper jeg tran hele dagen.) (Men jeg lurer faktisk på en ting, for i gravid- tablettene er det jo vitamin A og D, og når jeg i tillegg taromega3-kapslene, får jeg i meg litt for mye A/D vitaminer da..?) men vil jo gjerne ha i meg omega3-fettsyrene og, så..
Nina_J Skrevet 20. mai 2008 #5 Skrevet 20. mai 2008 Heidin: Du får kjøpt multivitaminer uten A og D. Det var de jeg brukte i tillegg til trantabletter.
mama73 m/tre søte små Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Jeg lurer også egentlig på det samme, men i mine Omega 3 kapsler så er det tilsatt D og E (det er såpass lite, men tilsatt for at de ikke skal harskne). Tror det er A vitaminet vi må passe oss for å ikke få for mye av.., så kanskje du kan bytte hvis dine er tilsatt A...? Ellers rettelse fra over: Minmave.dk "anbefaler" ikke at man skal ta folat hele svangerskapet, men sier at du trygt kan fortsette med din vitaminpille som inneholder folat utover 1 trimester:-)
nybakt mams Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Jeg tar selolje med olivenolje (flytende, visstnok det beste men smaker blæææh) og multivitamin i tillegg. Og spiser frukt og variert kost...
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 Omega-3 og multivitaminer i form av flytende biovit eller deilige vitaminbjørner
mosegrisen Skrevet 20. mai 2008 #11 Skrevet 20. mai 2008 All omega 3 som er tilsatt A og D skal helst kombineres med multivitaminer med mindre A og D vitamin, det står ofte på boksen hvor stor prosent av daglig behov hvert produkt dekker. De er ikke tilsatt for å motvirke harskning, men tilsatt for at vi skal få i oss nok. I tillegg må man huske på at nesten all margarin er tilsatt D vitamin, så man skal i alle fall ikke øke dosene på de som har A og D i seg. E-vitamin er derimot tilsatt for å motvirke harskning og er skjelden i store nok doser til å være å regne for tilskudd. Jeg spiser multivitamin og omega-3 uten A og D fordi jeg tar dobbel dose under hele sangerskapet. Det er ikke farlig, men gunstig for barnets nervesystem utvikling. Det er nesten umulig å få i seg nok fet fisk (laks, ørret, makrell) bare med kosten, uten å samtidig fleske til med store mengder tungmetaller, desverre...
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 20. mai 2008 #12 Skrevet 20. mai 2008 Tar omega3-tabletter og multivitaminer. Ikke hver dag,siden jeg glemmer det titt og ofte. "Stjeler" av og til ei skje med Sanasol av pjokken min om kvelden når han får det da... hehe
freefly Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 multivitamin,sink,magnesium,calsium og masse omega 3-6-9
Førstegangsmamma82 Skrevet 20. mai 2008 #14 Skrevet 20. mai 2008 Jordmora mi anbefalte kun å ta omega 3, hvis det ikke var påvist mangel av noe annet. Hun var til og med skeptisk til at jeg tok Gravid-tablettene fra apoteket i første trimester, fordi det var kun folat jeg trengte, og ikke de andre vitaminene o.l som er tilsatt gravidtablettene. Så nå som jeg er i 2.tri, tar jeg bare omega3.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå